Napriek tomu väčšina ľudí z nárastu neprofituje. Tri štvrtiny dôchodkových úspor sa totiž nachádzajú v garantovaných fondoch. Tie zarábajú výrazne menej ako negarantované. Len jeden garantovaný fond od začiatku roka zarobil viac ako štyri percentá. V ostatných sa zhodnotenie pohybovalo od 0,8 do dvoch percent.
Veľké rozdiely medzi garantovanými a negarantovanými fondmi vidno aj na priemernom ročnom zhodnotení od ich vzniku. V garantovaných fondoch sa pohybuje od 1,7 po 2,4 percenta. V tých negarantovaných síce najmenej výkonný fond vykázal priemerné ročné zhodnotenie 1,9 percenta, ale všetky ostatné zarobili viac ako garantované. Najväčšie zisky dosiahli indexové fondy. Zarábali od 7,6 po desať percent.
Čo ovplyvní dôchodok
Takéto veľké rozdiely v zhodnotení sa po desiatkach rokov sporenia prejavia vo výrazných rozdieloch v nasporenej sume. Napríklad mladý človek, ktorý dnes zarába tisíc eur mesačne a v garantovanom fonde s dvojpercentným ročným výnosom si bude sporiť 40 rokov, bude mať pri dosiahnutí dôchodkového veku na účte 42 635 eur.
V prípade, že by mal peniaze v indexovom fonde, ktorý priemerne zarobí 7,6 percenta ročne, na jeho dôchodkovom účte by svietila suma 177 455 eur. Vyše štvornásobný rozdiel vo výslednej čiastke je spôsobený tým, že pri dlhodobom investičnom horizonte sa výraznejšie prejaví vyššie zhodnotenie. A potom aj samotná suma úrokov je výrazne vyššia ako vložená čiastka.
Vďaka vyššej nasporenej sume budú mať ľudia v lepšie zarábajúcich fondoch nárok aj na vyššie dôchodky. Pretože dôchodok z druhého piliera závisí len od toho, koľko peňazí máme na dôchodkovom účte. A tak človek s tisíceurovým príjmom, ktorý nechal svoje peniaze v garantovanom fonde, by dostal z druhého piliera mesačný doživotný dôchodok vo výške 153 eur, no ten, ktorý ich mal v indexovom fonde, by mal nárok až na 639 eur.
Prečo nezarábajú?
V garantovaných fondoch sa peniaze sporiteľov zhodnocujú
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?