Ešte v máji možno vidieť v Moravskej galérii v Brne výstavu Rytmy + pohyb + svetlo, ktorá sa v príjemne multidisciplinárnom zábere venuje reflexii futuristických princípov v českom umení prvej tretiny 20. storočia. Ako uvádza autorka výstavy Alena Pomajzlová, futurizmus bol v Česku prijímaný ako škandalózny a neprijateľný, jeho myšlienky sa však podľa nej predsa len uchytili a napokon aj ujali. Futurizmus ako smer oslavujúci modernú epochu sa na výstave predstavuje hlavne prostredníctvom pohybu a dynamizmu. Okrem ornamentu, ktorý bol klasickým spôsobom vizuálneho zachytenia pohybu, to boli napr. optické prístroje, ktoré 19. storočie milovalo – jednoduchí predchodcovia filmového pásu, tzv. čarovné bubny alebo chronofotografia. Čas iluzívny sa neskôr stal časom reálnym a dynamizmus umožnil vznik prvých svetelno-kinetických plastík. Na scénu prišli nové technické médiá, fotografia a experimentálny film. Zachytenie, evokovanie a predvedenie pohybu v tichej réžii futurizmu v Brne predvádzajú mnohé výrazné osobnosti českého umenia ako napr. František Kupka, Emil Filla, Bohumil Kubišta, Josef Čapek či Josef Váchal, ale aj menej frekventované mená ako Antonín Procházka alebo Miroslav Ponc. Na hornom obrázku M. Ponc, Skica k farebnej filmovej hudbe, okolo r. 1925, Galéria hl. mesta Prahy, na dolnom A. Procházka, Kompozícia, 1915-1916, Moravská galéria v Brne.

Futuristické pohyby v Brne

Futuristické pohyby v Brne