Čo by ste vyzdvihli ako kľúčové zmeny v tomto roku?
Na maskovanie daňových podvodov sa začalo masívne zneužívať od roku 2015 zlučovanie firiem, keď následne účtovníctvo mizne. Na rekonštrukciu účtovníctva a vyrubenej dane vtedy využívame metódu na základe pomôcok. No takto dorubenú daň ako dôkaz nám často prokuratúra a súdy neakceptujú. Mne to pripadá nefér. Venujeme veľa času, aby sme zrekonštruovali prípady čo najobjektívnejšie, pritom z trestnoprávneho hľadiska sa to hodnotí ako nedostatočný dôkaz. Preto sme reagovali legislatívnou zmenou a od 1. januára 2017 platí takzvaný inštitút zrýchleného vyrubovacieho konania. Daň sa vtedy rekonštruuje na základe údajov z kontrolného výkazu DPH. Tam je už veľmi ťažko spochybniť vyrubenú daň ako dôkaz, pretože transakcie nám poslal subjekt dobrovoľne a my sme na základe toho urobili analytickú prácu a odhalili prípadný podvod.
Dlhšie sa hovorí o obmedzení samotného zlučovania.
Návrh by už mal smerovať do legislatívneho procesu a verím, že platiť začne v druhom polroku. Ak sa prijme zmena, firmy nás aj pri zlučovaní budú musieť automaticky o tom vopred informovať a bez nášho súhlasu k zlúčeniu dôjsť nemôže. Budeme tak môcť včas pri podozrivých firmách zabrániť zmiznutiu účtovníctva.
Ako je to s obojsmernou komunikáciou? Mohlo by sa zdať, že mešká oproti pôvodným plánom, a ako ju ovplyvnilo odloženie elektronických schránok pre podnikateľov?
Začali sme jednosmernou komunikáciou, aby si platitelia DPH zvykli komunikovať s nami elektronicky. Slovensko zatiaľ nepatrí ku krajinám, v ktorých je bežné podpisovať veci elektronickým podpisom. Preto sme si obojsmernú komunikáciou chceli overiť na menšej skupine a zaviedli sme ju vlani od januára pri spotrebných daniach. Išlo o vyše 3 200 daňovníkov. A zistili sme, že na ich strane je ešte viac úloh ako pri jednosmernej. Musíme si byť istí, že doručujeme správnemu subjektu, oprávnenej osobe, cez správny systém. Preto až tento rok pribudne 220-tisíc platiteľov DPH. Chceme, aby to bolo už tento rok.
Posúvalo sa to pre odklad tých elektronických schránok?
Lehota pre platcov DPH nie je stanovená. A nesúvisí to priamo s odkladom používania elektronických schránok. Ale fungovanie obojsmernej komunikácie určite súvisí so stopercentným fungovaním Ústredného portálu verejnej správy (UPVS). Pretože jeho platforma má zabezpečiť, aby každú hodinu kedykoľvek počas týždňa mal subjekt zabezpečený online prístup.
Hovorilo sa, že sa aj pre platcov DPH spustí obojsmerná komunikácia ešte vlani. Dokonca sa objavili názory, že ste rýchlo vlani spustili aspoň spotrebné dane, pretože vám hrozilo, že prídete o eurofondy, z ktorých sa to spolufinancuje.
Už od začiatku sme vedeli, že obojsmerná komunikácia je oveľa dramatickejšia zmena, a preto sme vždy plánovali začať len so spotrebnými daňami. O nejakej hrozbe eurofondov ja neviem. Ale určitá časť je financovaná aj z európskych peňazí.
Od tohto roka máte platiť daňovníkom úroky z omeškania, ak im počas kontrol neoprávnene dlho zadržíte vratky DPH a kontrola ukáže, že si ich pýtali právom.
Okrem kontrol, kde čakáme na informácie aj zo zahraničia, väčšinu ostatných uzatvárame do roka. Aj ten rozpočtovaný objem na úroky z omeškania nie je veľký, niekde okolo 500-tisíc eur na tento rok. Považujem to za vyrovnanie pravidiel: nás to núti byť efektívnejšími a podnikatelia vedia, že ak sa im skončí kontrola bez nálezu, dostanú za to úroky.
Rozpočtovaný objem na úroky z omeškania nie je veľký, okolo 500-tisíc eur na tento rok
Až tak fér to nie je, úrok je len 1,5 percenta a platí sa až od pol roka. Iné štáty EÚ ho priznávajú už odo dňa, keď mal štát vratku daňovníkovi prvýkrát vyplatiť.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?