Zákon „Loi Macron“ nazvaný podľa francúzskeho exministra hospodárstva Emmanuela Macrona, ktorý ho presadil, ukladá dopravcom povinnosť vyplácať šoférom minimálnu mzdu 9,67 eura za hodinu, pokiaľ je Francúzsko ich cieľovou destináciou alebo ak v tejto krajine majú prepravovaný tovar vyzdvihnúť. Ďalej musia mať v kabíne k dispozícii doklady o preprave a mzde. A ešte určeného splnomocneného zástupcu vo Francúzsku, ktorý pri kontrole poskytne ďalšie potrebné informácie. Opatrenia sa nevzťahujú na živnostníkov a vodičov, ktorí cez krajinu galského kohúta len prechádzajú.

Podľa Pavla Jančoviča, generálneho riaditeľa dopravnej a špedičnej firmy Topnad a prezidenta združenia cestných dopravcov Česmad Slovakia, dodržiavanie francúzskych ustanovení dopravcov finančne i administratívne neprimerane zaťažuje. „Toto je však iba prvá fáza, keď francúzske orgány kontrolujú len formálne dokumenty. Príde však druhá, kde bude musieť každý kontrolovaný dopravca preukazovať aj reálne plnenie voči vodičom tak, ako to bolo aj pri nemeckej minimálnej mzde,“ pozerá sa do blízkej budúcnosti.

Museli oprášiť fax

Vo Francúzsku sa vodič musí preukázať potvrdením o vyslaní zamestnanca a pracovnou zmluvou. Francúzska kontaktná osoba disponuje ďalšími dokladmi, napríklad o poskytovanej mzde na mesačnej báze. Z tohto dôvodu bolo potrebné zabezpečiť sledovanie hodín strávených vo Francúzsku, lebo minimálna mzda je určená na pracovné hodiny. K nemeckému systému sledovania odpracovaných hodín tým pribudla ďalšia administratíva. „Momentálne sa jeden kolega dvanásť hodín týždenne zaoberá len evidenciou jázd a hodín na území oboch krajín,“ hovorí Mária Csizmadiová, riaditeľka spoločnosti Speed Line.

Pri nedodržaní zákona hrozí šoférom odstavenie kamiónu a pokuta. Ak chýba potvrdenie o vyslaní v kabíne vodiča alebo nie je správne vyplnené, môže dosiahnuť maximálne 750 eur. Ak šofér nemá pracovnú zmluvu, zaplatí do 450 eur. Sankcia do výšky dvetisíc eur sa spája s nevystavením potvrdenia o vyslaní alebo neurčením francúzskeho zástupcu.

Nemci požadujú nahlasovať každý kamión smerujúci do ich krajiny s množstvom predpísaných údajov vopred, a to faxom. Museli sme si ho nanovo zadovážiť a zaškoliť ľudí.

„Raritou je, že Nemci od nás požadujú nahlasovať každý kamión smerujúci do ich krajiny s množstvom predpísaných údajov vopred, a to faxom. Museli sme si ho nanovo zadovážiť a zaškoliť ľudí na obsluhu,“ hovorí P. Jančovič. Nemci sú podľa neho do istej miery tolerantnejší ako Francúzi, pretože nimi stanovená výška minimálnej hodinovej mzdy 8,5 eura je nižšia a tiež sa dá do nej započítať časť vyplatených cestovných náhrad.

Výkonný riaditeľ slovenskej a českej pobočky DKV Euro Service Ondřej Pavlík spomína, že s nemeckou Úniou dopravcov sa podarilo vyrokovať férový prístup výmenou za prísľub krajín strednej a východnej Európy, že ich dopravcovia budú po nemeckých cestách jazdiť s technicky spôsobilými nákladnými automobilmi a s patričnými dokladmi.

Zvýšené náklady

Dopravcovia sa teda museli popasovať so zvýšenou mzdou vodičov počas ich pracovného výkonu na území Nemecka a Francúzska a s dodatočnou administratívnou záťažou. M. Csizmadiová opisuje, že už pri zavedení nemeckej minimálnej mzdy upravili platy šoférov. Hlásia ich do centrálnej evidencie, ktorá sa každý polrok aktualizuje. „Teraz sme skôr museli zabezpečiť potrebné náležitosti, ako sú pracovné zmluvy vo francúzštine, a vybrať splnomocneného zástupcu,“ približuje.

„Považujem za diskriminačné, aby sme okrem štandardných vecí, ako sú mzda a príplatky s ňou súvisiace, platili vodičom cestovné náhrady vo výške štyridsaťpäť eur na deň a ešte aj boli zákonom nútení vyplácať im za hodinu pobytu v Nemecku a Francúzsku takmer desať eur,“ konštatuje P. Jančovič.

Opatrenia týkajúce sa minimálnej mzdy sa chystajú zaviesť Taliansko, Rakúsko, Holandsko a Belgicko. Základné princípy otvoreného trhu sú čoraz viac obmedzené.

Logistické spoločnosti sú na tom lepšie. DB Schenker má s dodávateľmi i klientmi dohodnuté minimálne jednoročné kontrakty. „Pociťujeme celkový tlak na ceny zo strany dopravcov, nedokážeme však odhadnúť, aká časť toho sa týka minimálnej francúzskej mzdy,“ analyzuje Marek Kukučka, riaditeľ priamych prepráv v DB Schenker na Slovensku.

Poskytovatelia logistických služieb, ako napríklad DKV, začali pre klientov zabezpečovať pomoc pri vyplňovaní formulárov aj služby splnomocneného zástupcu vo Francúzsku. Asistenciu ponúka tiež Česmad. „Zorganizovali sme pre cestných dopravcov školenie, pripravili vzory dokumentov a na vlastné náklady zabezpečili povinného zástupcu vo Francúzsku,“ vymenúva P. Jančovič služby, ktoré sú zahrnuté v členskom poplatku Česmadu.

Špedičné spoločnosti, ktoré majú vo Francúzsku vlastnú pobočku, ako napríklad DB Schenker, majú výhodu v tom, že môžu využiť služby lokálneho partnera.

Tvrdá realita

Okamžite po zavedení nemeckého zákona o minimálnej mzde MiLoG klienti Speed Line žiadali od firmy potvrdenie, že dopravnú činnosť vykonáva v súlade so zákonom. „To sa nás už nikto neopýtal, či dopravná služba bude drahšia, respektíve kto zaplatí zvýšené náklady,“ sťažuje si M. Csizmadiová.

P. Jančovič uvádza, že sami zažili kontrolu šoférov, a keďže mali 

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa