Ak sa však pýtate, či je štvorkolka potrebná, principiálna odpoveď znie – nie. Možno sa hodí dva-, trikrát za rok, možno ani raz. Ale aj dobrý pocit sa počíta a ten nemusí prichádzať, len keď zasneží.


V hlavnom prúde strednej triedy imperatív pohonu štyroch kolies nie je naliehavý, no vývojári značky Ford si uvedomili, že ak sa VW Passat predáva vo verzii 4Motion, Mondeo najnovšej generácie sa bez systému AWD už principiálne nezaobíde. Čo to v praxi znamená? V prípade, že ste si zaumienili zadovážiť si Ford Mondeo s pohonom 4 x 4, môžete ho mať... Musí to však byť byť dvojliter bez ohľadu na výkon. K objemovo skromnejšiemu dieslu, k benzínovým motorizáciám, ba aj k hybridu „zoženiete“ len predný pohon.


Nadbieha aerodynamike

Už sa nemienim navážať do autora masky chladiča, pripomínajúcu Aston Martin, za plagiátorstvo. Za ten čas, čo uplynul od premiéry aktuálnej generácie, so zvyškom auta splynula do tej miery, až cítim, že Mondeu sa vlastne nemohlo nič lepšie prihodiť. A celok? Má predovšetkým imponujúci – pretiahnutý profil s ťažiskom posunutým mierne dozadu. Máloktoré auto tejto veľkostnej kategórie v mojich očiach vyznieva tak harmonicky a štylisticky konzistentne ako práve Mondeo. Dizajnéri rovnako s nadhľadom zvládli formovanie veľkých plôch, ako prejavili zmysel pre čisto vypracovaný detail, čo sa markantne prejavuje na oboch nárazníkoch. Veru nie je všedným javom tak esteticky nadbiehať aerodynamike.

Ergonómia podľa gusta


Ak Mondeo vyznieva navonok hodnotne až prémiovo, po usadnutí za volant sa pocitovo vraciam do reálií hlavného prúdu strednej triedy – teda tam, kam Mondeo skutočne patrí. Najprv čím si ma získava. V prvom rade klasickou architektúrou pracoviska vodiča. Patrí totiž k tým autám, ktorých zóna vodiča ani zďaleka neprekypuje takým priestorovým komfortom ako trebárs porovnateľná Škoda Superb.

Hovorí sa tomu horšie využitie obstavaného priestoru. Pre korpulentnejšie postavy týmto konštatovaním vysielam varovnú správu. Mne neprekáža, že napríklad robustnejšia palubná doska zasahuje viac do interiéru. S mojimi konfekčnými rozmermi a športovejším zameraním favorizujem kokpit, ktorý ma tesnejšie obklopuje a pritom nijako neobmedzuje. Toto je ten prípad. Sedím za volantom a nie nad ním, páka prevodovky je vysoko a nie kdesi dole. S výbavou Titanium sa snúbia aj pohodlné predné sedadlá pritom športového strihu. Takže takmer spokojnosť.


Ford Mondeo: Skvelý podvozok 
s povoleným dopingom


Zdroj: Ford

Zopár výhrad


No nie všetko v kokpite Mondea budí moje nadšenie. Napríklad predsunuté stĺpiky karosérie výhľad do zákrut rozhodne neuľahčujú. Stredová lakťová opierka sa zas nedá výškovo ani pozdĺžne regulovať. Mne by pasovala viac vpredu. Grafika prístrojového štítu sa tvári už trochu staromilsky, no podstatnejšie je, že preklikávať sa v komplikovanom menu palubného počítača vyžaduje dosť pozornosti. Pritom aj k aktivácii či deaktivácii asistenčných systémov iná cesta nevedie.

Multimediálny a navigačný systém Sony dopĺňa najnovší systém Sync3. Komunikuje aj v češtine a podporuje tiež hlasové ovládanie. Predajca k nemu prikladá zoznam navigačných príkazov, lebo podľa očakávania žiadnu improvizáciu nestrpí. Centrálnej dotykovej farebnej obrazovke vyčítam nie vždy spoľahlivú reakciu, pritom v zálohe sú len niektoré funkcie ovládané aj spínačmi na stredovom paneli. Skrátka dosť viaže pozornosť, a tak sa môže stať, že systém kontroly bdelosti vám odporučí odpočívať, hoci ste práve vyrazili na cestu.


Kufor na dlani

Priestorové pomery na zadnej lavici zodpovedajú kritériám strednej triedy s jednou výhradou. Ale po poriadku. Ak usadím pasažiera s výškou 180 centimetrov za rovnako vysokého vodiča, tých desať centimetrov od kolien po operadlo dáva Mondeu dobré vysvedčenie. K tomu príjemný sklon operadla, chodidlá sa dajú pod predné sedadlo zasunúť, aj stehná majú potrebnú oporu. Pritom lavica je aj nadpriemerne široká. No smerom dozadu nápadne klesajúca strecha sa postarala, aby figurant nemal nad hlavou takmer žiadnu rezervu. Preto moje odporúčanie lepšie stavaným jedincom a kolektívom znie – podsadnúť si alebo sa voziť radšej v MPV.

Počtom odkladacích priestorov a ich kapacitou Mondeo nesklame. Najväčší z nich – kufor svojím základným objemom 550 litrov sa medzi limuzínami strednej triedy určite nestratí, aj keď z neho nejaké litre okupuje minirezerva. Navyše veko kufra tohto päťdveráka po otvorení sprístupňuje obsah ako na dlani. Najmä tí, čo mali sedan, to dokážu oceniť. Ak mi predsa len niečo chýba, potom možnosť odblokovať zadné operadlá aj zo strany kufra. Keď operadlá padnú, schod na rozhraní s kufrom je tam akosi navyše. Maskuje ho premosťujúci koberec.

Diesel verzus hmotnosť


Tento vznetový štvorvalec ani medzi seberovnými nevyniká hladkým chodom, no keď zapadnú dvere, viem, že tvorcovia auta jeho akustickú izoláciu nepodcenili. Ak práve neakcelerujem, pracuje celkom v utajení. Pravdu povediac, podľa hodnôt maximálneho výkonu a krútiaceho momentu by som čakal ostrejšie reakcie na povely akcelerátora aj silnejší záťah po prekročení 2 000 otáčok. Má navyše dosť znateľnú turbodieru a užšie spektrum využiteľných otáčok. Na druhej strane takmer dve tony hmotnosti – ono sa to nezdá, ale Mondeo nie je žiadne fifipierko. Aj v tejto verzii – v poradí druhej najvýkonnejšej vznetovej po deriváte 2,0 TDCI Bi-turbo (154 kW/210 k) je to skôr príjemný spoločník na dlhé cesty ako trhač asfaltu.

Dvojspojková prevodovka Powershift pracuje nenápadne. To znamená, že občas nepotrháva, čo sa tomuto druhu prevodoviek občas prihodí, ale ani nevyniká rýchlosťou. Zaujala ma hlavne tým, že medzi normálnym a športovým režimom nemá poistku, tak si musím zvykať vracať páku vždy o krok späť. Meranie spotreby na okruhu dopadlo s výsledkom 6,5 l/100 km. Na porovnanie s výkonovo skromnejším 2,0 TDCi (110 kW/150 k) s manuálnou prevodovkou a predným pohonom som okruh absolvoval s priemerom 5,7 l/100 km.


Ford Mondeo: Skvelý podvozok 
s povoleným dopingom


Zdroj: Ford

Pre Slovensko stvorený


Od prvých kilometrov jazdy najsilnejší dojem znecháva podvozok. Garantujem vám, že nech presadnete do tohto auta z čohokoľvek v danej triede, Mondeu dáte plný bodový zisk za komfortné pruženie a tichý podvozok. Na nepríjemné trasenie na roletách zvlneného asfaltu aj na búchanie kolies po prejazde výmoľov pokojne zabudnite. Pritom Mondeo nemá ani pneumatické pruženie, ani elektronicky riadené tlmiče. Testovaný exemplár si pomáha jedinou barličkou – v tunajších zemepisných šírkach rozumným obutím formátu 235/50 R17. V záhlaví môže niesť nápis „Pre Slovensko stvorený“.


Svoje zohráva tiež zmenená charakteristika pruženia zadnej hnanej nápravy a vyššia hmotnosť celku. Nepopieram, pri prejazde zákrut vyšším tempom ju cítim. Nie je to auto, s ktorým z ničoho nič zahnete za roh. Aj karoséria sa viac nakláňa. Ale Mondeo úžasným spôsobom drží stopu a presné riadenie pomáha triafať každý oblúk rovno na komoru. Na displeji palubného počítača sledujem schému práce štyroch kolies. Zadné sa do záberu pripájajú len pri rozbehu a ostrejšej akcelerácii. Ak akcelerujem vo výjazde zo zákruty, je v permanencii, ale zadok na suchom asfalte nevynesie. Ešte blahodarnejšie pôsobí záber štyroch kolies v rýchlom oblúku. Akcelerácia ho stabilizuje. 

Záver

Ford Mondeo je Ford Mondeo. Rokmi si vybudoval povesť prominenta v disciplíne jazdné vlastnosti podvozka, a keď sa konkurencia začala doťahovať, jeho tvorcovia siahli po povolenom dopingu zvanom 4 x 4. Inak je to veľmi príjemný a dobre vybavený spoločník na dlhšie cesty solídnym tempom, aké sa od manažérskej „káry“ očakáva. Väčšej výbušnosti bráni usadlejší charakter motora aj relatívne vysoká hmotnosť auta. Tú dokáže kompenzovať len najvýkonnejší agregát 2,0 TDCi Bi-turbo, ktorý si s pohonom štyroch kolies tiež rozumie.

Ford Mondeo 2,0 TDCi AWD


Má päťdverovú karosériu typu liftback a pod jeho prednou kapotou pracuje prepĺňaný vznetový štvorvalec. Dosahuje maximálny výkon 132 kW (180 k) a jeho maximálny výkon vrcholí na úrovni 400 Nm. Šesťstupňová dvojspojková prevodovka Powershift v spolupráci so systémom AWD ho posiela na všetky štyri kolesá. Z pokoja na 100 km/h akceleruje za 9,3 sekundy a dosahuje maximálnu rýchlosť 225 km/h. Priemerná spotreba v kombinovanom cykle 5,3 l/100 km. Predáva sa len s najvyššou úrovňou štandardnej výbavy Titanium. Cenníková cena je 36 480 eur. S aktuálnou zľavou 3 000 eur, ktorej platnosť nie je zatiaľ ohraničená, ho môžete mať za 33 480 eur.



Ford Mondeo: Skvelý podvozok 
s povoleným dopingom


Zdroj: Ford

+


• atraktívny vzhľad


• stabilný podvozok


• komfortné pruženie


• citlivé riadenie


• výborné trakčné vlastnosti


• akusticky izolovaný interiér


• priestor na zadnej lavici


Ford Mondeo: Skvelý podvozok 
s povoleným dopingom


Zdroj: Ford


-

• horší výhľad do zákrut aj dozadu


• schod na rozhraní kufra a kabíny


• vzadu menej miesta nad hlavou

Populárne 
4-kolky


Ako sa predávajú. Združenie automobilového priemyslu SR nezverejňuje štatistiky registrácií verzií s pohonom 4 x 4, preto pre orientáciu prinášam aspoň informáciu, akým trhovým preferenciám sa tešia porovnávané typové rady. Na Slovensku zrejme nikoho neprekvapí, že za rok 2016 si zo súperiacich limuzín najvyšší počet nových registrácií v strednej triede zapísala na svoje konto Škoda Superb – 1 075. Nasledujú VW Passat (601) BMW 3 (306), Ford Mondeo (119). Pritom je zaujímavé, že aj v absolútnom poradí sú pozície na prvých troch miestach totožné. Ešte interesantnejší je fakt, že trojkové BMW sa predáva lepšie ako drvivá väčšina modelov strednej triedy hlavného prúdu.


Akú majú spotrebu. O autách s pohonom štyroch kolies občas kolujú povesti, že priveľa žerú. V tomto článku už zazneli informácie, o koľko sú súperiace štvorkolky „žravejšie“ ako ich náprotivky s pohonom jednej nápravy v laboratórnych podmienkach. Rozdiely sú až podozrivo nízke – pohybujú sa do pol litra na 100 km. Súčasťou testu Forda Mondeo 2,0 TDCI AWD bolo (ako zvyčajne) aj meranie spotreby pohonných hmôt na 100 kilometrovom okruhu. Ten vedie mestom, prímestskými komunikáciami aj po diaľnici za bežnej premávky a v rámci platných rýchlostných limitov. Výsledok bol 
 6,5 l/100 km. Jeho dnešných súperov v daných verziách som na test ešte nemal, tak vyberám z histórie TREND testov dva príklady, ktoré môžu poslúžiť na porovnanie. Tak napríklad VW Passat Variant Alltrack 2,0 TDI 4Motion (140 kW/190 k) si na rovnakom okruhu zapísal priemerných 
7,1 l/100 km. Naproti tomu BMW 320d EDE (120 kW/163 k) so zadným pohonom zaknihovalo priemerných 5,6 l/100 km