Je iba pár výnimočných firiem, vy im hovoríte, že zmenili hru biznisu [gamechangers].

Myslím, že firma nemôže byť úspešná tým, že je iba o niečo lepšia ako konkurencia – ani sa nenazdáte a konkurencia vás dobehne. V tom lepšom prípade. Keď chce byť organizácia výnimočná – meniť hru –, potrebuje zmeniť to, ako myslí.

Ako sa stať takouto firmou?

Sú na to štyri jednoduché otázky: Prečo? Čo? Kto? a Ako? Tou prvou nájdete odpoveď na, prečo je dôležité byť iný. Napríklad Time Warner sa zmenila z produkčnej firmy na spoločnosť [domácej] zábavy. Druhá otázka vás môže priviesť k perspektívnejšiemu biznisu – ako napríklad IBM prešiel od vyrábania počítačov ku konzultingu. Tretia otázka polemizuje, či slúžite správnemu publiku, či sú toto ozaj vaši zákazníci a ako práve týchto pritiahnuť. Švajčiarsky Swatch má dnes lacnejší segment pre študentov a mladých a potom drahý segment pre biznis ľudí. A posledná otázka hľadá iný spôsob, akým sa dá existujúca potreba robiť inak. Nemecká požičovňa áut Zipcar rieši mobilitu inak – mladí ľudia si radšej auto prenajmú, ako by si kupovali staré vozidlo.

Takže sú to najmä veľké firmy, ktoré menia hru?

Skôr naopak. Sú to čoraz menšie firmy. Sú to firmy, ktoré vedia byť rýchle a využiť príležitosti. Nepripomínajú tanker, sú to pretekárske člny. Sú oveľa flexibilnejšie v krútení kormidlom. Toto je skvelý čas aj pre slovenské firmy, respektíve z celej strednej Európy. V minulosti tu boli firmy zvyknuté hľadať výnosy z rozsahu – išli na kvantitu, aby pokryli fixné náklady. Dnes stačí, keď si nájdu partnera a ten to urobí lepšie a lacnejšie. Zoberte si najväčšieho producenta áut v Európe – GM, je to najmenej zisková firma v brandži. Naopak, Porsche vyrobí najmenej áut, ale má najvyššiu ziskovosť. Mieri na presnú trhlinu trhu, zákazníkov a vie pre nich spraviť niečo špeciálne.

Máte štyri knihy s názvom génius. Môže sa každý stať géniom vo svojej brandži? Aké predpoklady musí človek mať?

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa