Rebríček tak verne odzrkadľuje štruktúru domáceho hospodárstva, ktorému dominuje priemysel na čele s automobilovým odvetvím. Práve naň je priamo alebo nepriamo nadviazaná väčšina firiem zoznamu.
Autobrandža si vlani udržala pevné miesto v srdci ekonomiky, a to aj napriek miernemu poklesu tržieb. Ten má na svedomí slovenský Volkswagen, keď ho pribrzdil nábeh výroby nových a zdokonalených modelov a prepad dopytu v Rusku. Spolu so slabšími výsledkami v energetike, chémii a potravinárstve to prinieslo prepad tržieb celého priemyslu. Už druhý rok v rade.
Naopak, darilo sa maloobchodným spoločnostiam na čele s Lidlom, ktorému sa úspešne darí ukrajovať z pozície trhovej jednotky britského Tesca. Ten sa vlani prepadol do straty. Rastie aj IT biznis, ktorý v čoraz väčšej miere ťahajú prítomné centrá zdieľaných služieb nadnárodných kolosov ako AT&T, IBM alebo HP.
Zdroj: Ceny zhotovil Mgr. Art. Oliver Leššo
Pozitívne sa vyvíja aj spotrebiteľská strana automobilového biznisu. Predaje v Európe rastú, čo pomáha tunajším výrobným závodom kompenzovať straty z ruského trhu. Importéri zase ťažia zo záujmu o nové autá, keď sa v minulom roku predaje na Slovensku zvýšili medziročne o vyše deväť percent.
Toľko očakávané oživenie v stavebníctve vlani ešte neprišlo, ale rekordná stavebná produkcia v tomto roku už konečne priniesla optimizmus aj do tohto sektora. Banky a poisťovne sa na vlaňajšok nemôžu sťažovať. Napriek nízkym úrokom bankovým domom rástli vklady a takmer všetky skončili v čiernych číslach. Rekordný rok majú za sebou aj poisťovne.
Aktuálne končiaci sa rok sa dá označiť ako rok expanzie. Firmy výrazne investujú do rozširovania prevádzok a výstavby nových závodov. Prím hrá tradične automobilový priemysel. Tunajšie tri automobilky vyrábajú na hrane kapacít a vďaka výsostnému postaveniu v rámci materských závodov nemajú problém získavať nové modely a naďalej investovať. V ich závese nasledujú aj dodávatelia. Teší, že sa nekoncentrujú len na západ Slovenska, ale čoraz viac smerujú aj na východ.
Pohyby v prvej desiatke
Prvá desiatka rebríčka TREND Firma roka prešla výraznou obmenou, keď v nej v porovnaní s uplynulým rokom pribudlo päť nových mien. Z toho až dve skončili v prvej trojke. Na prvý pohľad udrie do očí ústup automotive firiem z popredných pozícií. Svoje miesto si obhájil výrobca gumených hadíc a tesnení pre automobilky Cikautxo z Nových Zámkov. O jednu priečku si pohoršil producent automobilových svietidiel a elektroniky Hella Innenleuchten-Systeme.
Minuloročný víťaz, lučenecká nábytkáreň Ekoltech, spadol až na piate miesto, kým dcéra chemického koncernu BASF sa z tretej priečky zosunula na deviatu. Na šiestu pozíciu sa prepracoval prevádzkovateľ bratislavského nákupného centra Avion Shopping Park, spoločnosť IKEA Centres Slovakia, ktorá vlani opäť zvýšila zisk, tentoraz o štvrtinu.
Nováčikom v rebríčku je najväčší alternatívny poštový operátor Cromwell, ktorý si to zamieril rovno na siedme miesto. Firme sa darí získavať veľkých zákazníkov, ktorí k nej prechádzajú zo štátnej pošty. Cromwell vstúpil cez svoju dcéru Paywell do biznisu s mýtom, keď vyhral sporný tender na overovanie platieb palivovými kartami.
Prvú desiatku uzatvára čachtická strojárska firma K&J&G. Slovenský výrobca odkvapových systémov a strešných krytín aj napriek pretrvávajúcej nepriaznivej situácii v stavebníctve pokračoval v investíciách do rozširovania výroby v Čachticiach, ako aj do vlastného obchodného centra v Bratislave.
Trochu iný dopravca
Ocenenie Firma roka za rok 2015 získal nákladný cestný dopravca Bring Trucking zo Žiaru nad Hronom. Spoločnosť, ktorá vlani v rebríčku nefigurovala, vznikla v roku 2006 ako pobočka nórskeho dopravcu Blomquist Trucking, ktorého časť biznisu vrátane slovenských aktív zakrátko pohltila logistická skupina Bring zo štruktúr štátnej Nórskej pošty.
Špecifikom slovenského Bringu je orientácia na takzvaný trucking. Vlastní flotilu vyše troch stoviek zelených ťahačov, ku ktorým zvykne zapájať návesy klientov – špeditérov. Kamióny brázdia predovšetkým zahraničné cesty, najviac derú pneumatiky v Škandinávii a západnej Európe. Väčšinu kapacity vyťažuje doprava pre klientov nórskej matky. K najväčším zákazníkom Bring Truckingu patrí švédsky nábytkársky kolos IKEA či škandinávske mäsokombináty, ale aj veľkí európski logistickí hráči.
Žiarsky Bring je jediným medzinárodným kamiónovým dopravcom v skupine Nórskej pošty. Tržby firmy sa z roka na rok zvyšujú, tento rok by mali atakovať štyridsať miliónov eur. S piatimi stovkami pracovníkov narástol Bring Trucking na jedného z najväčších zamestnávateľov v regióne. Rozvojové ambície spoločnosti dnes narážajú na širší problém nedostatku vodičov.
Eset si ubránil pozíciu
Softvérová spoločnosť Eset sa v rebríčku TREND Firma roka aj tento rok umiestnila na druhom mieste. Jej tržby vlani organicky narástli o ďalších deväť percent na 327 miliónov eur, zisk po zdanení stúpol takmer o pätinu na 68 miliónov eur. V oboch ukazovateľoch si tak Eset znova upevnil vedúce postavenie medzi slovenskými ítečkovými firmami.
Globálny líder v proaktívnej ochrane pred internetovými hrozbami vlani opäť profitoval z vývoja špičkových technológií, ako aj efektívnej obchodnej stratégie. Gro výnosov firme tvorili produkty pre tradičné počítačové platformy, keď Eset v septembri uviedol už ôsmu generáciu vlajkových produktov.
Okrem toho zaznamenala spoločnosť v polovici minulého roka miliónte stiahnutie aplikácie pre mobily a tablety s operačným systémom Android. To naznačuje, že dokáže nasledovať trhové megatrendy a že jej hviezda má potenciál žiariť aj v ďalších rokoch.
Výročná cena TRENDU za mimoriadne podnikateľské výsledky
(TREND Annual Award for Outstanding Business Results)
Top kože zo Slovenska
Prémiové autá, luxusné kabelky a obuv, nábytok aj súkromné lietadlá. Tu všade možno nájsť kože vyrobené v závode spoločnosti SlovTan Contract Tannery z Liptovského Mikuláša, ktorá v rebríčku obsadila tretie miesto. Firma patriaca do holdingu nemeckého priemyselníka Hansa Schafstalla nadviazala na dlhoročnú tradíciu kožiarskej výroby v Liptove a dnes patrí k európskej špičke vo svojom segmente.
SlovTan si prešiel vlastnou krízou ešte pred tou globálnou. V roku 2005 boli vtedajší vlastníci nútení vymeniť celý manažment, keďže spoločnosti hrozil krach. Firma sa totiž zameriavala najmä na obchodovanie s nemeckou skupinou Schafstall, nerozvíjala vlastné know-how ani počet externých zákazníkov.
Do jej čela vtedy nastúpil skúsený manažér z kožiarskeho biznisu Harry Nakunst. Ten zmenil výrobné zameranie spoločnosti, stavil na vlastný výskum a vývoj a obchod začal orientovať na externých zákazníkov mimo skupiny.
SlovTan odvtedy kontinuálne rastie. Tržby spoločnosti sa od roku 2009 viac ako zdvojnásobili a vlani dosiahli 23 miliónov eur. Zisk v minulom roku prekročil hranicu štyroch miliónov eur.
Podnik patrí v súčasnosti medzi špičku vo výrobe koží v Európe nielen komplexnosťou svojej produkcie, ale aj vlastnými výskumno-vývojovými kapacitami. Ako prvá fabrika na svete vyvinul pre nemeckú prémiovú automobilku ekologický proces spracovania kože prostredníctvom olivových extraktov. Okrem toho neustále investuje. V závode vlani postavili novú farbiareň a aktuálne pripravujú rozšírenie prvej fázy výroby.
Ako sa ráta Firma roka
Model, podľa ktorého TREND určuje poradie nefinančných spoločností v rebríčku Firma roka, hodnotí individuálne výkony na základe pomerových ukazovateľov. Umiestneniu prospieva, ak firma z pohľadu vlastníkov zdravo rastie, dlhodobo sa jej darí a solídne zhodnocuje vložený kapitál.
Dynamiku firiem hodnotí percentuálny nárast tržieb za ostatné tri roky. Vývoj návratnosti kapitálu porovnáva TREND vo svojom výpočte pomocou takzvaného Dupontovho modelu tak, aby vypovedal o výkonnosti aj pri zohľadnení rôznej veľkosti firiem, odlišných systémoch účtovania a sektoroch, v ktorých firmy podnikajú. Ziskovosť meria súčin troch činiteľov: pomeru ziskovej marže (podiel zisku k tržbám), obratu aktív (tržby k aktívam) a kapitálového multiplikátora (aktíva k vlastnému kapitálu). Aby sa eliminovali jednorazové vplyvy, namiesto čistého zisku sa meria prevádzkový. Firmy so zlou platobnou disciplínou penalizuje TREND s ohľadom na výšku krátkodobých záväzkov.
Do hodnotenia sa kvalifikovalo 316 spoločností, čo je pri rovnakých kritériách o 15,8 percenta viac než v minuloročnom hodnotení. Išlo o firmy s tržbami za rok 2014 nad úrovňou 20 miliónov eur a ukazovateľom EBITDA vyšším než dva milióny eur. Vylúčené boli spoločnosti, ktoré v niektorom z troch hodnotených rokov hospodárili so stratou alebo nezverejnili údaje potrebné na hodnotenie. Počet bodov za jednotlivé ukazovatele je obráteným poradím v rebríčku podľa daného parametra: prvá spoločnosť získala 316 bodov, posledná 1 bod, s výnimkou ukazovateľa majetok spolu/očistený majetok, kde firma s najvyšším skóre získala najnižší počet bodov. Výsledné skóre je váženým priemerom bodových ziskov pri jednotlivých hodnotených ukazovateľoch podľa uvedených váh. V rebríčku uvádza TREND len firmy, ktoré sa umiestnili na prvých 35 miestach.