Člen predstavenstva VÚB banky Jozef Kausich na to upozornil na diskusnom podujatí TREND Business Afternoon pod názvom Ako zvýšiť produkciu a spotrebu slovenských potravín. Zorganizovali ho ekonomický týždenník a VÚB.

Zvýšenie súčasného, sotva polovičného podielu domácich potravín na tuzemskom konzume je pre farmárov a potravinárov nielen náročnou, ale aj dlhodobou výzvou. Na to, aby raz Slovensko dosiahlo métu zo susedného Rakúska, kde ich domáce potraviny tvoria až štyri pätiny ponuky trhu, bude musieť tuzemský biznis s potravinami urobiť ešte veľmi veľa. Ako dodáva J. Kausich, akékoľvek zvýšenie spotreby domácich potravín bude mať pozitívny vplyv aj na hrubý národný produkt krajiny.

Farmári od Záhoria po Zemplín, spojte sa

Jozef Kausich Zdroj: Milan David

Dobré výzvy bez ohlasu

K bankárovi sa pridáva aj predseda predstavenstva reťazca COOP Jednota Gabriel Csollár. Podľa neho aj obchodníci ocenia, ak sa tunajší producenti potravín spoja do odbytových združení, aby mohli stabilnejšie ponúkať väčšie objemy produkcie. Od tunajších výrobcov by prijal aj spestrenie ponuky a viac inovácií. V širších zoskupeniach sa tieto investične náročné úlohy plnia ľahšie. Zlepšiť sa treba aj preto, že náročnosť obchodu bude narastať. „Nazdávam sa, že na Slovensko príde ešte jeden silný diskontný predajca zo zahraničia,“ uvádza obchodník.

Ľubomír Partika, výkonný riaditeľ Pôdohospodárskej platobnej agentúry, ktorá administruje štátne podpory pre poľnohospodársky a potravinársky sektor, konštatuje, že štát už dlhšie obdobie vedie dotáciami obe odvetvia k združovaniu. Ale ich ochota, bohužiaľ, nie je dostatočná. Najnovšie ponúka štát producentom dotácie na budovanie vlastných skladov či predajní, aby mohli aj sami ponúkať svoje produkty konečným zákazníkom a neboli odkázaní len na obchodné reťazce.

G. Csollár si myslí, že v rámci odbytových združení by mohli výrobcovia domáce potraviny viac zviditeľňovať aj pred spotrebiteľmi. Mohli by sa zložiť na masívnejšie marketingové kampane. „Na presviedčanie ľudí, aby jedli domáce potraviny, treba cielené marketingové aktivity. A treba nimi osloviť mladých. Tí budú rozhodovať o tom, čo sa bude nakupovať v budúcnosti,“ spresňuje.

Jedna z agrárnych manažériek Eva Uhráková z farmy Pigagro pridáva z auditória výzvu, či by farmári a potravinári nemohli vytvoriť spoločné fondy na marketing. Ale ďalší účastníci sa k problematike priamo nevyjadrili.

Väčšina slovenských farmárov má k združovaniu dlhodobo negatívny postoj. Obávajú sa podvodov zo strany

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa