Prvá vláda Roberta Fica zvažovala, či bude pre štát výhodnejšie stavať diaľnicu z verejných prostriedkov, alebo či ju má postaviť súkromný koncesionár (PPP projekt).
Ministerstvo dopravy si od renomovanej spoločnosti objednalo analýzu na túto tému. Pritom minister Ľubomír Vážny mal vo veci jasno, lebo už v roku 2006 vyhlásil: „Budovanie a financovanie diaľnic cez PPP nie je potrebné. Diaľnice cez PPP sú o päťdesiat až sedemdesiat percent drahšie ako bežné investície od štátu.“
Analýza, ktorú spracovala spoločnosť Wood & Company, mu dala za pravdu – skonštatovala, že za diaľnicu medzi Martinom a Prešovom štát zaplatí koncesionárovi o 546 miliónov eur viac, ako by ho stála diaľnica postavená za štátne prostriedky. Namiesto toho, aby ministerstvo dopravy posunulo tento záver vláde, jeho sekcia sfalšovala výsledky analýzy.
Zdroj: Ilustrácia-Danglár
Pozrite si všetky Danglárove ilustrácie ku komentárom M. Leška
Ako prvý o tom na začiatku roku 2010 napísal Ján Kovalčík, vtedajší hlavný analytik TREND Analyses. Zistil, že „niekto“ na ministerstve dopravy urobil v analýze 76 zmien, vďaka čomu potom ministerstvo financií (vedené Jánom Počiatkom) predložilo vláde sfalšovaný materiál. Podľa neho diaľnica postavená koncesionárom mala byť len o 29 miliónov eur drahšia ako štátna. Kabinet potom odsúhlasil, že ju budú stavať súkromníci. Po výmene vlády sa vecou začala zaoberať polícia.
Dôvodne podozrivý, že „predmetné údaje“ v analýze pozmenil, je podľa jej zistení Peter Havrila, vtedajší šéf sekcie PPP na ministerstve dopravy. Špeciálna prokuratúra však jeho trestné stíhanie zastavila s odôvodnením, že „v konaní obvineného absentuje naplnenie objektívnej stránky obzvlášť závažného zločinu podvodu“. Absentuje preto, lebo vraj nedošlo a ani nemohlo dôjsť ku škode. Tento záver je zjavne absurdný.
Ku škode nedošlo, ale nie preto, že ministerstvá dopravy a financií či Ficova vláda konali vo verejnom záujme. Naopak, ministerstvá i kabinet konali v prospech koncesionára, ale ich snaha nebola dokonaná, lebo Európska komisia nesúhlasila s naplánovaným trasovaním diaľnice a bez jej súhlasu nemohol koncesionár dostať úver od Európskej investičnej banky. Od obrovskej škody tak republiku zachránil Brusel.
Náš Trestný zákon však postihuje nielen činy dokonané, ale aj pokus trestného činu. Postihuje i konanie, ktoré „bezprostredne smeruje k dokonaniu trestného činu“. Paragraf 14 Trestného zákona hovorí: „Pokus trestného činu je trestný podľa trestnej sadzby ustanovenej na dokonaný trestný čin.“ Špeciálna prokuratúra tento paragraf určite pozná, ale ešte lepšie „pozná“ tých, voči ktorým by ho mala, ale nechce uplatniť.