„Neúspech s Okna Rąbień je aj pre mňa osobne nepríjemný. Po desiatich rokoch v biznise je to môj prvý neúspech. No poučili sme sa a ideme ďalej,“ zhŕňa poľský biznis Penty jej tamojší najvyššie postavený človek – investičný riaditeľ Jozef Janov. V skrachovanom poľskom producentovi okien, ktorého priniesol pred investičnú komisiu spolumajiteľov skupiny práve on, síce teraz skupina prerobila 20 miliónov eur, no iné poľské dealy uzavrel so ziskmi. Celková bilancia jeho poľského tímu je podľa neho vysoko pozitívna. Najväčší stredoeurópsky trh láka. A tak tam skupina podľa neho chystá ďalšie zaujímavé transakcie.
Poľské zastúpenie Penty začal budovať práve J. Janov. Dnes je tam skupina v prvej trojke najvýznamnejších private equity skupín. Pôvodne tam začala pred siedmimi rokmi rozširovať len svoje česko-slovenské značky. Sieť stávkových kancelárií Fortuna a lekární Dr.Max. Nasledovali prvé veľké tamojšie transakcie. Najúspešnejšou bola zatiaľ kúpa poľskej siete predajní Žabka. Penta jej obrat zdvihla o vyše 40 percent, ziskovosť zvýšila dvaapolnásobne, rozšírila ju do Česka a tam k nej prikúpila sieť supermarketov Koruna. To všetko neskôr predala investičnému fondu Mid Europa Partners a sieti Tesco za celkovo 410 miliónov eur. Sedemnásobok toho, čo do obchodov pôvodne Penta vložila. „Len na Žabke sme zarobili dvanásťnásobok toho, čo sme stratili v oknách,“ hovorí J. Janov.
Úspešná bola skupina aj poľských drôtovniach Drumet. Zavretú firmu kúpenú z konkurzu dostala za dva roky na ročné tržby 75 miliónov eur a so 700 zamestnancami ju predala americkému WiroCo World. Podľa J. Janova sa teraz darí konsolidovať aj poľské mraziarne Iglokrak. Po tom, čo ich Penta spojila do jedného podniku s inými tamojšími mraziarňami Iglotex.
Naopak, do poľských teplární či distributérov elektriny sa zatiaľ skupina nedostala, aj keď bola už vo viacerých tendroch. Po dobrých skúsenostiach so Žabkou sa teraz Penta v Poľsku najnovšie vracia k retailu, v ktorom zarobila najviac. Od luxemburského fondu Eastbridge získava polovicu poľskej skupiny Empik Media&Fashion, ktorá sa zameriava na predaj kníh, hračiek, módneho oblečenia i jazykových kurzov. „Na nákup podielov a ďalší rozvoj Empiku vynaložíme 150 miliónov eur vlastných zdrojov a rovnakú sumu požičaných peňazí. Je to naša najväčšia doterajšia investícia,“ hovorí hovorca Penty Martin Danko.