Kým na začiatku v nej súťažilo sedem štátov, aktuálne sa ich počet vyšplhal na štyridsaťtri. Dnes už pritom zďaleka nejde o takú prehliadku gýču a extravagantnosti ako pred desiatimi či pätnástimi rokmi. Od roku 2008 totiž o víťazovi rozhodujú nielen diváci, ale aj hudobní odborníci, ktorých prítomnosť tak latku kvality radikálne zvýšila.

Čím vyššia je popularita súťaže, ako aj jej dosah na turizmus víťaznej krajiny, tým vážnejšie a zodpovednejšie sa k nej stavajú jednotlivé účastnícke krajiny a ich delegácie. Na ilustráciu, pokiaľ ide o cestovný ruch, pesničková šou priláka každý rok do metropoly usporiadateľskej krajiny desaťtisíce zahraničných návštevníkov.

Eurovízia spája kvalitu s gýčom, zábavu s politickou provokáciou

Videoprojekcia na šaty estónskej opernej divy Eliny Nechajevy stojí 60-tisíc eur. Zdroj: Profimedia.cz

Aktuálny ročník Eurovízie sa koná od 8. do 12. mája 2018 v portugalskom Lisabone. TREND vám prináša nielen zaujímavé politické súvislosti či kontroverzné momenty z nedávnej minulosti súťaže, ale odporúča aj piesne, ktoré by vás mohli zaujať.

63 rokov Eurovízie

  • 1 500 piesní
  • 7x vyhralo súťaž Írsko, 6x Švédsko
  • Rok 1969 mal štyroch víťazov
  • Švédska ABBA triumfovala v roku 1974
  • Kanaďanka Celine Dion vyhrala v roku 1988, reprezentovala Švajčiarsko

Zábava pre masy

Pýtate sa, čím táto pesničková súťaž láka vyše tretiny televíznej populácie k prijímačom a ďalšie desaťtisíce ľudí na námestia hlavných európskych miest pred veľkoplošné obrazovky? Odpoveď je celkom jednoduchá. Ide predovšetkým o emócie a zábavu. A jej nositeľmi sú samotní účinkujúci, ktorí do boja o víťazstvo zapájajú okrem hudobného a hlasového remesla či originality aj určitú dávku extravagantnosti.

O víťazovi tak často rozhoduje spôsob, akým sa dokáže zmocniť obrovského javiska a urobiť na ňom s pomocou vizuálnych efektov šou. Ale veľmi často aj politika v pozadí. Nie je totiž tajomstvom, že v súťaži sa zvyknú spriatelené či susedné štáty navzájom podporovať, a to najmä pokiaľ ide o hlasovanie odborných porôt.

Druhým faktorom zvyšujúcim popularitu Eurovízie je napätie, ktoré je spojené s hlasovaním jednotlivých účastníckych krajín o víťazovi. Najprv svoje body odovzdajú národné poroty zložené z hudobných expertov, potom príde na rad hodnotenie televíznych divákov, ktorí hlasujú cez SMS počas priameho prenosu a poradie poroty môžu riadne poprehadzovať. Žiadna porota ani divácke publikum, samozrejme, nemôže hlasovať za vlastnú krajinu.

Eurovízia spája kvalitu s gýčom, zábavu s politickou provokáciou

Víťazka z roku 2014 Conchita Wurst to dotiahla až ku generálnemu tajomníkovi OSN. Zdroj: Profimedia.cz

Z pohľadu televíznej zábavy je Eurovízia klasická obývačková šou. Najmä mladšia a stredná generácia počas finále organizuje domáce večierky, na ktoré pozýva svojich priateľov, pripravuje a konzumuje národné jedlá, hrá spoločenské hry či tipuje víťazov.

Nezanedbateľným rozmerom popularity je, samozrejme, aj „národná hrdosť“ – fandenie interpretovi z vlastnej alebo susednej krajiny. Kým na futbale alebo v tenise hrajú proti sebe vždy len dva štáty či dvaja súperi, do finále Eurovízie sa prebojuje vždy minimálne dvadsaťpäť štátov. Päť krajín, konkrétne Spojené kráľovstvo, Francúzsko, Taliansko, Španielsko a Nemecko má privilégium automatického postupu do finále. Šiestym priamym kvalifikantom, ktorý však nemusí prejsť sitom semifinále, je vždy víťazná krajina z predchádzajúceho ročníka.

Vážne témy aj kotkodákanie

O tom, že to s útokom na víťazstvo myslia vážne aj tohtoroční spevácki kandidáti, svedčí aj výber tém súťažných piesní, ktorý má v mnohých prípadoch veľmi ďaleko od toho, čo sa divákom a poslucháčom spája so sladkými baladami či generickými popovými skladbami.

Eurovízia spája kvalitu s gýčom, zábavu s politickou provokáciou

Reprezentantka Chorvátska ukázala predvlani nielen spev, ale aj zaujímavý kostým. Zdroj: Profimedia.cz

Francúzske duo Madame Monsieur bude spievať pieseň Mercy podľa skutočnej udalosti o dievčatku, ktoré 

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa