Pritom otvorenie štvrtého veľkého moderného nákupného centra v hlavnom meste vyšlo na čas uprostred hospodárskej krízy a klesajúcich tržieb obchodníkov. Rozbehnúť komplex so 150 predajňami bolo aj pre medzinárodného hráča z Írska mimoriadne náročné. No aj keď sa tržby dvíhali spočiatku len veľmi pomaly, Bratislavčania Euroveu rýchlo prijali za svoju.
Vďačí za to konceptu vytvorenia novej mestskej štvrte s nábrežnou promenádou. Osvedčený recept zo Západu vyšiel developerovi Ballymore Properties aj v Bratislave. Eurovea zabodovala vďaka tomu, že spojila mesto s Dunajom dvojhektárovým parkom. Najprv sem ľudia chodili najmä korzovať a kávičkovať, so zlepšujúcou sa ekonomickou situáciou sa tu naučili aj nakupovať.
Eurovea 2 - vizualizácia interiéru rozšírenia nákupného centra Zdroj: J&T Real Estate
Íri spočiatku plánovali novú štvrť ďalej rozvíjať. Ohlásili druhú a tretiu fázu. Plány pôvodne počítajúce s výškovými budovami pri Moste Apollo postupne skresávali, až ich úplne odložili. Počkali si na rozbehnutie obchodov, zaplnenie kancelárií a vypredanie bytov. A potom urobili rekordný obchod. Celý komplex predali finančníkovi Petrovi Korbačkovi. Prostredníctvom cyperskej spoločnosti ho získal za nezverejnenú sumu, ktorú realitní experti odhadli na vyše 360 miliónov eur. Išlo nielen o realitný obchod roka v strednej Európe, ale zrejme o historicky najväčšiu transakciu s nehnuteľnosťami na Slovensku.
Eurovea 2 - vizualizácia druhej fázy Zdroj: J&T Real Estate
V ostrej konkurencii
Nový majiteľ ihneď po ohlásení kúpy hovoril o ďalšom rozvoji Eurovey. Realitné poradenské spoločnosti od začiatku roka medzi chystané projekty zaraďovali aj rozšírenie jej obchodnej časti. „Rok 2016 je pre nás zatiaľ najlepším, čo sa týka návštevnosti a obratu nájomcov. Napriek tomu sme presvedčení, že Eurovea ešte nedosiahla maximum a má potenciál na zlepšenie,“ povedal P. Korbačka v septembri pre špecializovaný magazín o európskom obchode Across.
K rozhodnutiu rozšíriť projekt podľa neho prispelo aj dokončenie šesťsto bytov v susednom Panorama City a lepšie spojenie s Petržalkou po otvorení Starého mosta. Úlohu iste zohráva aj čoraz ostrejšia konkurencia nákupných centier v Bratislave. Pri otvorení bol konkurenciou Eurovey najmä Aupark na druhom brehu Dunaja. Odvtedy pribudol neďaleký Central a HB Reavis pripravuje zhruba na pol ceste medzi nimi Stanicu Nivy so 70-tisíc štvorcovými metrami obchodnej plochy. Otvárať chce v roku 2019, keď je plánované aj otvorenie rozšírenia Eurovey.
Eurovea 2 - vizualizácia druhej fázy Zdroj: J&T Real Estate
A tak sa Eurovea minulý mesiac vrátila na prestížny canneský veľtrh MAPIC s projektom rozšírenia nákupného centra, ktorý vzniká pod vedením portugalského špecialistu na rozvoj a prevádzku nákupných centier Sonae Sierra. Investor projektu P. Korbačka však pripravuje dokončenie celého komplexu, súčasťou rozšírenia budú aj byty a kancelárie.
Druhá fáza štartuje
Pripravovaná druhá fáza s predpokladanou investíciou vo výške 300 miliónov eur rozšíri Euroveu zhruba o necelú polovicu plochy súčasného nákupného centra, zato o niečo viac bude kancelárií a bytov, pribudne ich vyše dvojnásobok oproti prvej fáze. Komplex potiahne na celé územie medzi Pribinovou ulicou a nábrežím Dunaja až po Most Apollo. Na pozemkoch je dnes čiastočne nevyužitá plocha, parkovisko, predajňa a centrum vodných športov.
„V druhej etape nadväzujeme na výškovo primeranú mestskú zástavbu prvej fázy projektu s pozvoľným zvyšovaním smerom k Mostu Apollo. Súčasťou návrhu je aj výšková dominanta, primerane umiestnená pri moste ako výrazný orientačný bod ohraničujúci celú zónu,“ hovorí Ľuboš Kaštan, projektový manažér developerskej spoločnosti J&T Real Estate (JTRE). Vo výškovej budove oproti Tower 115 sú plánované byty. Presná výška ešte nie je definitívne stanovená, podľa prvotných vizualizácií by mohlo ísť o najvyššiu budovu v Bratislave.
Eurovea 2 - vizualizácia druhej fázy Zdroj: J&T Real Estate
Návrh druhej fázy počíta s novými obchodnými priestormi na troch podlažiach s prenajímateľnou plochou 25-tisíc štvorcových metrov, zhruba 32-tisíc štvorcovými metrami kancelárií, vyše 500 bytmi a viac ako dvetisíc parkovacími miestami. Euroveu 2 plánuje JTRE stavať naraz, tretia etapa už nie je v pláne.
Dostavba polyfunkčného komplexu podľa architektonického návrhu bratislavského ateliéru GFI má ambíciu vytvoriť zónu, ktorá bude žiť celých 24 hodín denne. Podporí nielen funkcie obchodov, služieb a administratívy, ale skladbou bytov rôznych kategórií chce umožniť premiešanie jej sociálnej štruktúry. Na rozdiel od prvej fázy by teda nemalo ísť iba o luxusné byty. „Druhá fáza bude odrážať princíp filozofie vybudovania novej mestskej štvrte, čomu bude zodpovedať aj skladba a ceny bytov. Nezameriavame sa iba na jednu špecifickú kategóriu klientov,“ vysvetľuje manažér projektu.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 2 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?