Máloktorý bezmála 200-ročný vynález dokáže dnes vyvolávať také nadšenie a masový záujem ako bicykel. Svojím spôsobom predbehol dobu, pretože dnes, dve dekády po prelome milénií, vyznieva jeho odkaz na aktívny životný štýl a udržateľnú formu dopravy omnoho dôraznejšie. Svojou univerzálnosťou a jednoduchosťou oslovuje všetkých – chudobných aj bohatých, rekreantov aj atlétov, deti aj starcov, milovníkov technologických noviniek aj nostalgickej jazdy námestím.
Pandemická kríza však odhalila aj nesmiernu závislosť velobiznisu od globálnych tovarových tokov. Európa sa v posledných desaťročiach prakticky vzdala vlastnej výroby dielcov a jej vášeň k cyklistike tak dnes nie je možné uspokojiť bez dodávok z ázijských fabrík. Tie však v súčasnosti nestíhajú bezprecedentný dopyt po dvojkolesových tátošoch pokrývať. Cyklistika je v Európe sezónny biznis. Meškanie dodávok môže veľmi ľahko spôsobiť, že zákazník sa rozlúči s letom ešte skôr, ako dostane nový model bicykla, ktorý si dnes vyhliadne v katalógu.
Dvojkolesová renesancia
Rastúci záujem o bicyklovanie je súhrou viacerých trendov. Niektoré z nich naberajú na sile viac ako dekádu, iné sú výsledkom udalostí posledného roka. Výrobcovia aj obchodníci sa tento rok zhodujú na tom, že podobný stav doposiaľ na trhu nebol. Bicyklovanie patrí k najčistejším formám dopravy. Odhliadnuc od výroby a logistiky bicykla je jeho používanie prakticky bezemisné. Skvele sa hodí najmä na prepravu na krátke vzdialenosti, čo ho v spojitosti so skladnosťou a s obratnosťou robí ideálnym mestským dopravným prostriedkom. Aj súčasný urbanizmus na Slovensku už čerpá inšpiráciu zo západu a mestské prostredie prispôsobuje tomuto typu dopravy výstavbou cyklotrás, stojanov pri verejných budovách a ďalšej cyklistickej infraštruktúry.
Dobrý pocit z pozitívneho vplyvu na životné prostredie navyše dopĺňa pocit zo zdravého pohybu. Zdravie sa v poslednom roku zúriacej pandémie skloňuje často. „Ľudia začali omnoho viac dbať o svoje zdravie a je to trend, ktorý nás len tak neopustí,“ hovorí Michal Divinec, šéf najväčšej slovenskej cyklistickej značky Kellys Bicycles.
Že nejde len o momentálny ošiaľ, potvrdili svojou predikciou vlani v decembri tri veľké európske cyklistické asociácie CIE, CONEBI a ECF. Podľa nich do roku 2030 narastie ročný predaj bicyklov na starom kontinente o desať miliónov kusov. V porovnaní s rokom 2019 by to bol nárast o pôsobivých 47 percent. Očakávaný 30-miliónový ročný objem predaja by bol viac než dvojnásobkom áut v súčasnosti registrovaných za rok. Každý druhý bicykel predaný na konci dekády pritom bude poháňať elektromotor.
Brzdy rastu
Už minulý rok bol pre výrobcov bicyklov napriek všeobecným trendom úspešný. Prvé týždne pandémie síce priniesli dávku neistoty a krátky výpadok výroby, preventívne opatrenia však následne katapultovali dopyt nahor. Zásoby sa rozpredali do nuly. Nielen nové bicykle, ale aj vlaňajšie či predvlaňajšie prebytky. V celej Európe či prakticky na celom svete sa bicykle vypredali v priebehu dvoch až troch mesiacov. Ak však v súčasnosti niečo všetkých svetových výrobcov bicyklov spája, je to akútny nedostatok súčiastok. „Vo velobiznise si takmer nikto na svete súčiastky nevyrába, všetko sa robí zákazkovo.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?