Motorom reformy je agilná eurokomisárka Viviane Redingová, ktorá sa v minulosti postarala o výrazné zlacnenie mobilného roamingu. Medzi jej hlavné ciele patrí napríklad posilnenie práva byť zabudnutý, zvýšenie transparentnosti spracovania dát či posilnenie dátovej bezpečnosti. Z pohľadu biznisu zamýšľa síce zostriť dozor, no zároveň chce úplne zrušiť registračné poplatky, ktoré stoja európske firmy 130 miliónov eur ročne. Do hry vstupuje tiež faktor Prism – program americkej NSA, ktorý špehoval aj Európanov.
Zatiaľ je priskoro hovoriť o finálnej podobe novej európskej smernice o ochrane osobných údajov. Takže ani názor, že slovenské firmy kritizujú aktuálny národný zákon zbytočne, lebo prísnejšie pravidlá sa doň aj tak dostanú, nemá ktovieakú výpovednú hodnotu.
Relevantný môže byť skôr iný názor. Ján Oravec zo Združenia podnikateľov Slovenska hovorí, že takzvaný goldplating, teda pridávanie povinností nad rámec európskej legislatívy, je jeden z kľúčových problémov po vstupe Slovenska do Európskej únie: „K nadpráci pri ochrane osobných údajov sa pridáva nadpráca v mnohých ďalších oblastiach a výsledkom je regulačná smršť, ktorá môže položiť aj inak zdravé firmy.“