Hrubý k svojim
Pri bilancovaní tejto diplomatickej ofenzívy 70-ročného nováčika na svetovej diplomatickej aréne bila do očí jeho neskúsenosť v umení nachádzať spoločného menovateľa v rokovaniach s európskymi partnermi. Sú mu síce civilizačne a hodnotovo bližší než saudskoarabská kráľovská rodina, ale kladú na neho aj vyššie nároky na vedenie tvrdých a ťažkých rozhovorov.
Ostro kontrastovalo aj jeho úctivé správanie voči saudským monarchom a pápežovi Františkovi s obvyklou velikášskou rétorikou a mimikou voči európskym štátnikom.
Nepotlačiteľný inštinkt dlhoročného televízneho šoumena predrať sa aj v dave pred kameru v najlepšej možnej póze mu spôsobil na bruselskom samite NATO medzinárodnú blamáž. Na YouTube sa objavili klipy ukazujúce, s akou samozrejmosťou odstrčil čiernohorského premiéra Duška Markoviča, aby sa postavil na jeho miesto.
Časy, keď sa Európa mohla spoľahnúť na USA, sa končia
V Saudskej Arábii, Izraeli a u Svätého otca si nič také nedovolil. Nevystupoval tam totiž ako člen skupiny rovnocenných (v Bruseli NATO a v sicílskej Taormine G7), ale ako najvyššie postavený a nezatieniteľný hosť. V Saudskej Arábii si prišiel na svoje aj psychologicky ako obchodník a sprostredkovateľ zbrojných megakontraktov.
Dohody o predaji a servise amerických vojenských zariadení, ktoré tam uzavrel, dosahujú 110 miliárd dolárov a táto suma sa má v priebehu zmluvných desiatich rokov vyšplhať na 350 miliárd. Takéto čísla sa dobre mediálne „predajú“ aj doma ako dôkaz, ako prezident plní predvolebné sľuby o tvorbe dobre platených nových pracovných príležitostí, hoci aj v zbrojnom priemysle. Kontrakty, týkajúce sa energetiky, delegoval na svojho ministra zahraničných vecí Rexa Tillersona, ktorý desať rokov riadil ExxonMobil.
Politický aspekt takéhoto masívneho a dlhodobého vyzbrojovania saudského konzervatívneho wahábistickéko kráľovstva sa nemohol zaobísť bez
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?