Dnes, po bezmála dvadsiatich rokoch od Invexu, má Esther Dyson na konte množstvo investícií do inovatívnych firiem a start-upov vrátane Googlu, Facebooku či ruského Yandexu. „Nie je rozhodujúce, že inovácie je nová, ale či je užitočná,“ zhŕňa svoje zásady. Esther Dyson (65) bola spíkerkou na podujatí StartupAwards.SK 2016, ktoré sa začiatkom decembra konalo v Bratislave.

V rozhovore sa dočítate:

  • Prečo sú start-upy ako deti a korporácie dospelí 
  • Aká je najlepšia cesta k úspechu v biznise
  • Prečo by sa malo platiť za odoslanie emailu

Investujete do start-upov, ale zároveň sa zamýšľate nad tým, či nimi nie sme až príliš posadnutí. Nie sú to vlastne len bežné začínajúce malé firmy?

Môžem to opísať vlastným príkladom. Sama som mala 25 rokov firmu, organizovali sme konferencie, vydávali newsletter... Väčšinu času sme mali najviac päť ľudí, vyplácali sme si pekné mzdy, poskytovali hodnotu pre zákazníka a boli sme v zisku, ale neboli sme start-up. Nemali sme žiadneho externého investora, nemuseli sme rásť. Start-up je skrátka odlišný podnikateľský model. Ktorý môže fungovať. Ale dôležité je uvedomiť si, že môže fungovať, ak sú s ním všetky zapojené strany stotožnené. Môžete si založiť firmu a mať pritom svoju víziu, ale keď si vezmete investora, ktorého cieľom je len zarábať peniaze, nemusí to dobre klapnúť.

Inovatívnosť sa preceňuje v porovnaní s efektívnosťou. Ak viete byť efektívni bez toho, aby ste boli inovatívni, tak buďte efektívni.

Zatiaľ start-upové prostredie prosperuje. Môže to byť vďaka tomu, že zavedené korporácie nevedia pestovať inovácie?

Krátka odpoveď je áno. Dlhšia, že pestovanie inovácií ani nie je ich práca. Tak ako práca dospelých nie je hrať sa na uliciach a robiť chyby. Malé firmy môžu ísť do rizika, ktoré si veľké podniky nemôžu dovoliť. Ako start-up môžete byť oveľa flexibilnejší. Veľká firma má všetky možné záväzky – voči akcionárom, súčasným i minulým zamestnancom, úradným nariadeniam, spoločnosti... Ak ste start-up, tak neexistujú žiadne tri týždne dovolenky, hoci na druhej strane, každý štvrtok môžu všetci ísť domov skôr. Keď ste malá firma, nepotrebujete pravidlá pre každého. Fakt je, že keď rastiete, veľmi rýchlo vám pribudnú záväzky voči vašim zákazníkom.

Veľká firma má určite viac pravidiel ako start-up, ale môže tiež mať víziu pestovania inovácií. Mnohé technologické giganty ju majú.

Určite. Na druhej strane, často máte vo firme inovatívneho CEO, ale jeho stredný manažment má iné starosti. Bojí sa o ďalší kvartál, lebo to je niečo, podľa čoho dostáva bonusy. CEO je smart, chodí do Davosu, veľa rozpráva o inováciách, a pritom jeho manažéri tomu kompletne odolávajú. Lebo jadro firmy má staromódnu štruktúru kompenzácií a procesov, ktoré hovoria, že veci sa robia po starom.

Štyri príbehy Esther Dyson

  • Prvé VC peniaze zarobila, keď jej ruský počítačový génius Stepan Pačikov daroval jedno percento akcií svojej firmy ParaGraph za to, že ho predstavila Stevovi Jobsovi a Billovi Gatesovi. ParaGraph sa neskôr predal za 50 miliónov dolárov.
  • V roku 2004 sa autori webu na zdieľanie fotiek Flickr „votreli“ na podujatie PC Forum, kde ho chceli prezentovať. Esther, ktorej firma ho organizovala, si vypočula ich príbeh, a potom sa spýtala: „Môžem do vás investovať?“ O rok neskôr Flickr prevzalo Yahoo! za 25 miliónov dolárov.
  • V roku 2008 sa Esther stala náhradníčkou vesmírneho turistu Charlesa Simonyiho. Do kozmu síce neletela a za výcvik zaplatila tri milióny dolárov, no vesmír ju naďalej fascinuje: „Na dôchodok pôjdem na Mars.“
  • Estherinou srdcovkou posledných rokov je zdravie (nie zdravotníctvo). Jej projekt Way to Wellville podporuje komunity ľudí, ktoré „hľadajú spôsoby, ako sa vyhnúť nákladom vyplývajúcim z chorôb a potreby ich liečenia“.

Práve veľké korporácie ako IBM, Samsung alebo Google však majú najviac zaregistrovaných patentov. Nesvedčí to o tom, že sú inovatívne?

Svedčí to o tom, že prichádzajú s objavmi a vynálezmi. Niekedy sú zásadné, niekedy menej, inokedy ich zasa získajú cez firmu, ktorú si kúpili. Najzaujímavejšie inovácie sú podľa mňa 

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa