Po predchádzajúcom oťukávaní sa firmy reálne spájajú. A zakladateľ Luxottiky, taliansky miliardár Leonardo Del Vecchio (81), môže mať vďaka transakcii v hodnote 46 miliárd eur o jeden dôvod na radosť navyše. Konečne sa mu naskytuje príležitosť vyriešiť, kto bude jeho nasledovníkom. Po zlúčení s Essilorom by ním mohol byť o dvadsať rokov mladší šéf Essiloru Hubert Sagnieres. V rodine totiž L. Del Vecchio nástupcu nenašiel, hoci má poltucta potomkov.

Ťažké váhy si tľapli

Podľa magazínu Economist patrí zlúčenie Essiloru a Luxottiky k najväčším cezhraničným firemným transakciám, o ktoré sa kedy pokúsili európske firmy. Obe spoločnosti sú lídrami vo svojich hlavných segmentoch. Portfólio talianskej firmy je prešpikované záplavou prestížnych retailových značiek okuliarov, z najznámejších napríklad Ray-Ban, Oakley, Armani, Prada, Versace či Dolce & Gabbana. O sile Essiloru zasa svedčí ročná produkcia vyše pol miliardy optických šošoviek a suma ročných investícií do výskumu a vývoja vo výške dvesto miliónov eur.

Spoločne vytvoria kolos so 140-tisíc zamestnancami a tržbami na úrovni pätnásť miliárd eur. „Je to fúzia, pri ktorej sa firmy budú schopné dopĺňať a dosahovať úspory z rozsahu,“ hovorí analytička Bloomberg Intelligence Catherine Limová. V strednodobom horizonte počíta nový obor s názvom EssilorLuxottica s tým, že ušetrí štyristo až šesťsto miliónov eur ročne.

Zlúčenie firiem stojí na silných racionálnych základoch. Záber biznisu oboch spoločností sa v ostatných rokoch rozširoval, vďaka čomu prakticky smerovali jedna k druhej. Essilor sa v posledných rokoch posilňoval vo výrobe rámov a internetovom obchode, Luxottica zasa investovala do výroby šošoviek. Transakcia tak odstraňuje riziko rastúcej konkurencie medzi nimi.

Výzvy pre kolos

Globálny trh očnej optiky má odhadovanú hodnotu približne 90 miliárd eur. Vzhľadom na stav, v akom sa nachádza zrak obyvateľstva planéty, má atraktívny potenciál. Odhady z brandže hovoria, že z viac ako sedem miliárd ľudí potrebujú štyri a pol miliardy korekciu zraku, no zhruba dve a pol miliardy z nich zatiaľ žiadnu nemajú ani neriešia.

Rastúci dopyt po okuliaroch a ochrane zraku sa očakáva najmä v súvislosti so vzmáhaním sa strednej triedy v Ázii, priaznivé vyhliadky má podľa expertov aj 

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa