Tržby Esetu vlani stúpli na 371,6 milióna eur. Po odrátaní kurzových vplyvov mu výnosy medziročne narástli o desať percent. Zachovali si zhruba rovnakú dynamiku ako predvlani, vymenili sa zdroje rastu. „Veľmi nás potiahla Európa, naopak, Severná Amerika bola trocha za očakávaniami,“ hovorí šéf Esetu Richard Marko (na úvodnej fotografii v strede).
Z hľadiska regionálneho rozdelenia má firma gro príjmov dlhodobo zo západu starého kontinentu a spoza oceánu. „Trh síce prechádza turbulentnejším obdobím, ako celok rastie slabšie, ale priestor, kam môžeme rásť na úkor konkurencie, je stále dosť veľký,“ hodnotí R. Marko.
Eset začína obchodne viac vyťažovať aj ďalšie trhy. Vlani vo februári začala naplno fungovať jeho pobočka v Austrálii, ktorá v jej obsluhe vystriedala externého obchodného partnera. Rovnako sa minulý rok rozbiehala Kanada, hoci vplyv tamojšieho priameho zastúpenia na obchodné výsledky očakáva R. Marko najmä v nasledujúcich rokoch. Pre úplnosť, Eset začiatkom tohto roka otvoril pobočku vo Veľkej Británii, kde vlani prevzal svojho dovtedajšieho distribútora.
Britské know-how
Akvizíciami rozširoval Eset aj technologické portfólio. Vlani kúpil britskú firmu Deslock. K tradičným antivírusovým a antimalvérovým softvérom tak pribudli pokročilé riešenia v oblasti šifrovania. Eset k akvizícii inšpirovali množiace sa riziká v ochrane dát a osobných údajov. Ráta aj s regulačnými opatreniami, napríklad zo strany EÚ, ktoré budú od firiem a organizácií pri ochrane dát používateľov vyžadovať sofistikované bezpečnostné riešenia, akým je práve šifrovanie.
Pri kúpe Deslocku nešiel Eset naslepo. Firma bola vôbec prvým partnerom jeho technologickej aliancie, ktorú spustil koncom roka 2013. Podstatou tejto aliancie je cielené doplnenie portfólia Esetu a predaj produktov partnera v distribučnej sieti tejto firmy, ktorá pokrýva 180 krajín sveta.
Ďalšími členmi aliancie sú americké firmy Storagecraft (zálohovanie a obnova dát) a Flexera Software (softvérový asset manažment) a česká Safetica (prevencia úniku dát). Možno špekulovať, či sa niektorá z nich do budúcnosti stane aj potenciálnym akvizičným cieľom. Jasnejšiu odpoveď dáva na otázku, či majú akvizície priamy zásadný vplyv na rast tržieb Esetu. V prípade Deslocku podľa neho nemajú: „Ide najmä o doplnenie portfólia a synergické efekty.“ Technológia Deslocku bola integrovaná do novej verzie komplexného softvérového balíka Esetu, hoci stále sa predáva i samostatne.
Vizitka Esetu
(mil. €)
PRAMEŇ: údaje poskytnuté spoločnosťou
Riešenia pre biznis
Veľkou témou v Esete bola vlani nová generácia riešení pre firemných zákazníkov. Ide o výraznú zmenu. „Fakticky nahrádzame portfólio produktov, ktoré nám zabezpečujú viac ako päťdesiat percent obratu, novým produktom, ktorý nie je evolúciou, ale nanovo vytvoreným konceptom,“ vysvetľuje R. Marko.
Nové produkty majú osloviť najmä nových zákazníkov. „Našou motiváciou bolo otvoriť si cestu ku klientom, ktorým nevyhovovalo dovtedajšie riešenie,“ podotýka šéf Esetu. Vlaňajšie novinky sú podľa neho prvý krok v celkovej vízii biznis produktov: „Postavili sme platformu, na ktorej sa dá stavať a dá sa dopĺňať o ďalšie riešenia, ktoré obsluhujú aj tie segmenty IT bezpečnosti, ktoré sme doteraz nemali pokryté.“
Opäť, tieto novinky mali na výkony firmy zatiaľ len obmedzený vplyv. V štartovacom roku išlo najmä o ich uvedenie na trh, získanie spätnej väzby od zákazníkov a doladenie produktov. Hlavný nástup obchodného efektu očakáva šéf Esetu až v tomto a nasledujúcom roku. Adopcia je podľa neho zo začiatku pomalá. Najmä väčší biznis zákazníci bývajú vo všeobecnosti opatrní pri nasadzovaní nových produktov a technológií, lebo s tým majú zlé skúsenosti. „Ak im niečo funguje, nechcú do toho zasahovať. Často vyčkávajú, ako to dopadne u niekoho iného,“ hovorí R. Marko.
Viaceré veľké licencie nového firemného produktu sa Esetu podarilo predať v Japonsku. Rozhodla sa ho tam využívať napríklad Trust & Custody Services Bank, ktorá spravuje aktíva iných bánk a poisťovní či výrobca priemyselných a kuchynských prístrojov na prípravu jedla, spoločnosť Hoshizaki.
Obchodný synergický efekt
Jedným z hlavných megatrendov, na ktoré musí Eset reagovať, je smartfonizácia ľudstva. Jeho softvéry tradične bežia na osobných počítačoch, ktoré prestávajú byť hlavnou komunikačnou a výpočtovou platformou u jednotlivcov i vo firmách. Eset sa tomuto posunu snaží prispôsobiť už dávnejšie. Ešte v roku 2014 zaznamenal miliónte stiahnutie základnej mobilnej aplikácie pre mobily a tablety.
Koncom vlaňajška Eset rozšíril portfólio o aplikáciu Parental Control pre Android. Umožňuje rodičom na mobiloch svojich detí blokovať nevhodné aplikácie a preddefinované webové kategórie (napríklad stránky určené pre dospelých), ohraničiť čas, koľko sa deti môžu na mobile hrať hry, alebo si vyžiadať polohu zariadenia. Pri koncipovaní produktu vychádzal Eset aj z trhového prieskumu, podľa ktorého napríklad štyri pätiny rodičov znepokojuje myšlienka, že ich deti navštevujú nevhodné webstránky.
R. Marko znova hovorí, že vplyv mobilných riešení na firemné čísla sa prejavil až v tomto roku. Výsledky sú podľa neho „veľmi dobré“, hoci pripúšťa, že ich podiel na celkových príjmoch je stále relatívne nízky. Vyzdvihuje však obchodný synergický efekt: „Často by sme nevedeli predať niektoré z väčších licencií bez toho, aby sme mali riešenie pre mobilné zariadenia.“
Ďalšou a nemenej významnou výzvou pre Eset je manažovanie jeho ľudských zdrojov. Vlani sa firma prehupla cez hranicu tisícky zamestnancov, k 31. decembru ich mala presne 1 111, z toho zhruba polovicu na Slovensku. Tento rok počet ľudí rastie ešte rýchlejšie, R. Marko očakáva, že ho ukončia s 1 300 zamestnancami. Najviac nováčikov pribudne v Bratislave. Eset primárne naberá ľudí do výskumu a vývoja. V R&D dnes pôsobí zhruba tretina zamestnancov. Solídny tím je jedným z predpokladov, že dobre rozbehnutý stroj Esetu sa tak skoro nezadrhne.
Banka roka 2016
Na titul Banka roka si už piaty rok za sebou nenechala siahnuť Slovenská sporiteľňa. Ako najväčšia banka v retaili dokazuje, že byť veľká a zároveň efektívna sa premieta aj do ziskovosti, ktorá lahodí aj akcionárom. V takmer každej hodnotenej kategórii skončila s najlepším či aspoň druhým najlepším výsledkom. Najimpozantnejší bol na úverovom poli, kde zvýšila o viac než percentuálny bod trhový podiel napriek tomu, že najmä v retaili „zúri“ ostrá vojna. Ani druhé a tretie miesto nespoznalo nové tváre. Ako druhá skončila Tatra banka nasledovaná VÚB bankou. Kým Tatra banka vlani zaujala najmä pri získavaní vkladov a rentabilitou, ktorá bola druhá najlepšia medzi hodnotenými bankami, VÚB tradične všetkých zdolala v efektívnosti. Ako jediná v top trojke navyše dokázala zvýšiť zisk už na prevádzkovej úrovni, absolútnu prevahu má aj v pripravenosti na prípadné zhoršenie kvality portfólia. Banky, rovnako ako ostatné finančné domy, čoraz ťažšie pociťujú prostredie nízkych úrokov, no ešte vlani sa im darilo dosahovať jedny z najlepších finančných výsledkov v histórii.(mk)
Poisťovňa roka 2016
Prekvapením tohto ročníka môže byť dvojité prvé miesto: rovnaký najvyšší počet bodov tento rok získala ČSOB Poisťovňa aj Poisťovňa Slovenskej sporiteľne (PSLSP). ČSOB Poisťovňa je na vrchole už štvrtýkrát, PSLSP bola dlho dvojkou. Obe zdieľajú podobný model fungovania – využívajú ako predajný kanál pobočky banky, čo im umožňuje skresávať prevádzkové náklady. Zároveň sa im ale obom darí každoročne rásť napriek stagnujúcemu trhu. Na treťom mieste sa objavila najväčšia Allianz – Slovenská poisťovňa. Tá zasa dokazuje, že ani veľkosť nemusí znamenať neflexibilitu. Nahor ju vyniesla hlavne schopnosť dobre zhodnocovať aktíva a dosahovať dobré výnosy napriek prakticky nulovým úrokom na trhu. Stagnáciu poistného trhu dobre ilustruje aj fakt, že veľká časť hodnotených poisťovní sa zmestila do úzkeho bodového rozpätia. V rozmedzí necelých dvoch bodov sa nachádza hneď osem zo štrnástich hodnotených poisťovní, ostatné sú v tesnom závese. Poistný trh je stabilný a hodnotenie Poisťovňa roka to jasne odzrkadľuje.(jz)