Zmeniť dodávateľa energií je v zásade jednoduchá a bezproblémová záležitosť. Stačí, ak zákazník včas podpíše zmluvné dokumenty, a dodávateľ sa postará o potrebné formality. Vyzerá to na hladký proces, no cesta k ušetreným eurám môže byť o niečo kľukatejšia. Odberateľ by si mal najskôr dobre premyslieť a zvážiť, komu sa upíše, aby mu hneď prvá faktúra od novej firmy nezdvihla krvný tlak. Rozdiel medzi dodávateľmi energií v súčasnosti nespočíva ani tak v cene, ako v ponúkanom servise a zákazníckom komforte.
Kedy zmeniť dodávateľa
Ak chce firma zistiť, či neplatí priveľa za energie, môže si jednoducho porovnať cenové ponuky viacerých dodávateľov. Dá sa na to však prísť aj rýchlejšie. „Zjednodušené pravidlo je, že ak sa podnikateľ počas ostatných dvoch rokov alebo dlhšie nezaoberal cenami energií a výberom lacnejšieho dodávateľa, pravdepodobne je jeho cena za elektrinu alebo plyn zbytočne vysoká,“ hovorí riaditeľ predaja ČEZ Slovensko pre segment malých a stredných podnikov a domácností Stanislav Kovalík.
Firmy môžu o zmene dodávateľa alebo obnovení rokovaní so súčasným dodávateľom o nových podmienkach uvažovať v čase, keď sa blíži koniec platnosti zmluvy. Ak nie sú zmluvne viazané, môže byť pre nich téma aktuálna, ak očakávajú vyšší odber elektriny alebo plynu či už v súvislosti s rozšírením výroby alebo zakúpením nových technológií či jednoducho pred štartom vykurovacej sezóny. Popredný dodávateľ plynu RWE Gas Slovensko vidí správny čas na zmenu aj v súčasnosti, keďže v posledných mesiacoch sa ceny plynu pohybovali na historických minimách.
Ak sa podnikateľ počas ostatných dvoch rokov nezaoberal cenami energi, pravdepodobne je jeho cena za elektrinu alebo plyn zbytočne vysoká
Väčšina firiem má v prípade elektriny podľa J. Koudelu uzatvorené zmluvy na kalendárny rok s trojmesačnou výpovednou lehotou. Pokiaľ sa chcú poobzerať po konkurenčnom dodávateľovi, mali by sa rozhýbať už počas leta. Najneskôr do polovice septembra musia mať uzatvorený kontrakt s novým dodávateľom alebo aspoň do konca deviateho mesiaca vypovedať zmluvu so súčasným dodávateľom, približuje manažér Slovakia Energy.
Podľa S. Kovalíka zmena dodávateľa nie je ovplyvnená sezónou a vôbec neplatí mýtus o letnej „uhorke“. Aj v prípade, že viazanosť zmluvy zákazníkovi vyprší až o niekoľko mesiacov, je možné podpísať s novým dodávateľom zmluvu v predstihu. Pre odberateľa z toho nevyplývajú prakticky žiadne riziká, tvrdí S. Kovalík.
Zdroj: Maňo Štrauch
Čo zvážiť
Pri výbere dodávateľa energií by firma nemala prihliadať len na cenu. Je dobré overiť si tiež jeho kredit – ako dlho pôsobí v biznise, či dokáže doložiť referencie alebo prípadne či mu rastie počet zákazníkov. Do úvahy je vhodné zobrať tiež ďalšie parametre, ako sú spoľahlivosť a dôveryhodnosť dodávateľa, správna a včasná fakturácia, riešenie zmenových požiadaviek, energetické poradenstvo či riešenia energetickej efektívnosti.
„Zo skúsenosti vidíme, že okrem úspory zo zníženia jednotkovej ceny energie je ešte väčší potenciál v úsporách z energeticky efektívnych riešení,“ konštatuje hovorkyňa Stredoslovenskej energetiky (SSE) Michaela Krivá. Dôležitá je podľa nej tiež dostupnosť zákazníckeho servisu – v prípade pobočiek pre osobný kontakt alebo zákazníckej linky. „Je rozdiel, ak hovory vybavuje asistentka riaditeľa alebo profesionálne callcentrum so stovkou operátorov,“ porovnáva M. Krivá.
Firma ako odberateľ rieši oveľa viac vecí spojených s dodávkou energií než napríklad domácnosť a hodí sa jej, ak má svojho dodávateľa nablízku. Podľa J. Koudelu je najlepšie, ak ho zastupuje obchodný zástupca, ktorý osobne navštívi klienta vždy, keď je to potrebné, a vybaví jeho požiadavky.
Stáva sa, že obchodný zástupca zámerne vytvorí časový stres, a zákazník nestihne osloviť súčasného dodávateľa a neporovná si ponuky
Slovenský plynárenský priemysel (SPP) upozorňuje, že firmy by si pri voľbe dodávateľa energií mali dať pozor na spoločnosti bez minulosti, s pochybnými úmyslami. „Vieme o mnohých prípadoch nekalých praktík, ktoré sa nevyskytujú len pri získavaní zákazníkov zo segmentu domácností, ale aj medzi firmami,“ poznamenáva riaditeľ sekcie pre vzťahy s verejnosťou SPP Ondrej Šebesta.
Niektorí dodávatelia podľa neho zavádzajú a neuvádzajú všetky zložky ceny. Nekompletnú cenovú ponuku si firemný odberateľ potom nevie porovnať s konkurenciou a až po prvej faktúre od nového dodávateľa zistí, že vlastne platí viac, ako si myslel.
„Mnohí zákazníci sa tak v uplynulých rokoch popálili na príliš dobre vyzerajúcej ponuke, ktorá v skutočnosti takou nebola,“ spomína O. Šebesta. Okrem toho sa tiež stáva, že nečestný obchodný zástupca vytvorí časový stres, pričom zákazník nestihne osloviť ani súčasného dodávateľa a neporovná si ponuky. Odberatelia by preto mali pri porovnávaní ponúk dbať na to, aby boli vyčíslené všetky zložky dodávky energií a pýtať sa na všetky jej podmienky.
Čoho sa vyvarovať
Firmy by mali byť pri výbere dodávateľa energií obozretné a vyvarovať sa rôznych pochybení, ktoré im pokazia alebo ich rovno oberú o očakávaný cenový efekt. Slovakia Energy sa najčastejšie stretáva s tým, že podniky si vyberú sprostredkovateľa, ktorý im prisľúbi pomoc, no cena, ktorú za takúto službu zaplatia, ich pripraví o značnú časť úspory, ktorú by získali, ak by išli na vlastnú päsť.
Firmy sa zvyknú popáliť aj na tom, že sa spoliehajú na elektronickú aukciu. „Cena samotnej komodity je potom stlačená pod jej nákladovú úroveň a víťaz aukcie si následne
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?