Tri výrobné závody automobiliek na Slovensku patria k tomu najlepšiemu, čo ich materské koncerny v súčasnosti majú. Kvalitná výroba, moderné technológie, kvalifikovaná – no ešte stále cenovo výhodná – pracovná sila, vysoká produktivita práce, široká sieť dodávateľov a výhodná poloha robia zo slovenských fabrík horúcich favoritov zakaždým, keď centrály zvažujú nové investície.

Kým žilinská Kia a bratislavský Volkswagen majú v rámci svojich koncernov takmer neotrasiteľné postavenie, trnavský PSA Peugeot Citroën za nimi pokrivkáva, keď dopláca na problémy svojej matky. V marci ohlásený príchod nového modelu značky Citroën však naznačuje, že Francúzi si pod vedením nového šéfa Carlosa Tavaresa v skupine upratali a v Trnave sa chcú pevnejšie zakoreniť.

Ocenenia a oscary

Kvalitu slovenských závodov oceňujú ich materské koncerny aj v rámci svojich interných hodnotení, kde sa umiestňujú na vrchných priečkach. Bratislavský Volkswagen Slovakia vlani získal ocenenie mach18. Factory Oscar ako najlepší automobilový závod značky za rok 2013. Okrem toho fabrika v Devínskej Novej Vsi dostala, ako vôbec prvá zo Slovenska, ocenenie Fabrika roka 2013 za prvé miesto v kategórii excelentná veľkosériová výroba. Bratislavský podnik je zároveň najväčším výrobným závodom v Európe, ktorý neprodukuje len pre jednu značku.

Žilinská Kia Motors Slovakia je taktiež špičkou vo svojej skupine. V rámci interného hodnotenia jednotlivých závodov značiek Hyundai a Kia za uplynulý rok sa v globálnej konkurencii umiestnila na prvom mieste. Kľúčovými kritériami pri hodnotení boli produktivita, kvalita, finančná stabilita, efektívne plánovanie výroby a nákladov či počet pracovných úrazov.

Aj trnavská fabrika PSA sa radí medzi najlepšie závody v skupine. Jej kvalitu, nízke náklady a vysokú produktivitu v nedávnom rozhovore pre TREND chválil aj šéf automobilky Carlos Tavares (TREND 10/2015).

Silné portfólio

Silnú pozíciu tunajších fabrík potvrdzuje aj ich vyvážený produktový mix. Vzhľadom na kvalitu a náklady výroby sa centrály neboja umiestňovať na Slovensko nové modely, o ktoré je na trhoch záujem. Trojica závodov tak má v portfóliu nielen v súčasnosti žiadané športovo-úžitkové vozidlá, ale aj masové modely v segmente B mestských vozidiel.

Najlepšie postavenie má v tomto ohľade Volkswagen. Fabrika v Devínskej Novej Vsi je jediný automobilový závod na svete, ktorý vyrába vozidlá piatich značiek pod jednou strechou. Zároveň je jediný v skupine Volkswagen, ktorý sa zameriava na veľké SUV zastúpené Volkswagenom Touareg a Audi Q7. Výrobný mix dopĺňajú aj malé mestské autá z rodiny New Small Family a produkcia karosérií pre Porsche Cayenne. Volkswagen má na Slovensku celkovo už štyri závody. Okrem produkcie vozidiel v Bratislave vyrába v Martine prevodovky a ďalšie komponenty, v Košiciach pripravuje vozidlá na export do Ruska a v Stupave vlani otvoril vlastnú nástrojáreň.

Ďalšie investície

Nemecký koncern na Slovensku výrazne investuje a naďalej rozširuje portfólio vyrábaných modelov. Spoločnosť si naplánovala na roky 2012 až 2016 investovať na Slovensku 1,5 miliardy eur. V tomto roku otvorí novú karosáreň v hodnote 600 miliónov eur, ktorá dostane v krajine do praxe najmodernejšie výrobné zariadenia. Začiatkom roka zverejnila zámer vybudovať ďalšiu karosáreň za 500 miliónov eur. V pláne je aj rozširovanie výroby. Investícia by mala presiahnuť sto miliónov eur a vytvoriť viac ako 300 nových pracovných miest.

O dôvere materských automobiliek nič nevypovedá viac ako ochota umiestniť do slovenských závodov nové modely vrátane ich hybridných a elektrických verzií. Vo Wolfsburgu Bratislave veria, a tak tá v tomto roku odštartuje produkciu novej generácie Audi Q7. Tento prémiový SUV model podčiarkuje technologickú vyspelosť závodu vzhľadom na výrazné využitie hliníka a nasadenie druhej generácie platformy označovanej ako MLB. Okrem toho sa v Bratislave začne od budúceho roku vyrábať karoséria pre nové luxusné SUV Bentley Bentayga.

Tým sa výpočet chystaných noviniek nekončí. Do roku 2017 by mali na trh prísť aj nové generácie kľúčových modelov Volkswagen Touareg a Porsche Cayenne. Druhý menovaný model by sa po novom mal už kompletne vyrábať v Bratislave. Je možné, že práve preň postaví fabrika novú výrobnú halu. Vzhľadom na koncernovú matematiku sa ako ďalší luxusný nájomník ponúka športovo-luxusné SUV značky Lamborghini.

Volkswagen v Bratislave ťaží zo svojej pozície globálneho producenta, keď vyváža do viac ako 148 krajín po celom svete. Od krízového roku 2009 neustále zvyšuje produkciu. Pribrzdil len vlani a aj to len mierne, hoci do výroby nabiehalo komplikované Audi Q7 (produkcia sa znížila o 7,5 percenta na 394-tisíc vozidiel). Volkswagen má pritom najsilnejšiu pozíciu na trhoch, ktoré dokážu aj v krízových rokoch rásť. Luxusné SUV z produkcie bratislavského závodu si popri Nemcoch či Američanoch kupujú aj Číňania. Nemalý záujem pretrváva aj v arabských krajinách. Malé vozidlá z rodiny New Small Family sa zase dobre predávajú v západnej Európe.

Výroba vozidiel na Slovensku
(kusy)

Elita slovenského priemyslu

PRAMEŇ : automobilky, ZAP

Žilinu straší Rusko

Žilinská Kia má ako jediný závod značky v Európe kľúčové postavenie, pretože jej pomáha zvyšovať trhový podiel na starom kontinente. Vyrába kompaktný SUV Kia Sportage a Cee'd v troch karosárskych verziách, ktoré sú najpredávanejšími modelmi značky v Európe. Trojicu modelov dopĺňa rodinné vozidlo Kia Venga. Fabrika tak ide v produkcii nad svoje výrobné kapacity. Darí sa aj motorárni, ktorá svojou produkciou zásobuje sesterskú fabriku Hyundai v českých Nošoviciach.

Žilinský podnik v tomto roku čakajú nové a vynovené modely. Najočakávanejšou je zrejme štvrtá generácia Sportage, ako aj modernizovaný Cee'd. Začne vyrábať aj nový modelový rad Cee'd označený ako GT Line, ktorý stojí na pomedzí klasickej a športovej verzie. Na trh by sa mal dostať vo štvrtom kvartáli tohto roka.

V motorárni spustia tretiu zmenu a prijmú zhruba päťdesiat nových ľudí najmä vďaka dopytu z Nošovíc. Michael Cole, šéf európskej odnože Kie, pritom plánuje do piatich rokov zvýšiť rast predaja na starom kontinente z dnešných 375-tisíc na pol milióna. Keďže polovica v Európe predaných vozidiel v súčasnosti schádza z liniek v Žiline, potvrdzuje to pevnú pozíciu tunajšej fabriky v rámci koncernu. Ďalšie rozširovanie závodu momentálne nie je na programe dňa aj vzhľadom na nejasnú situáciu v Rusku. A žilinská Kia má najsilnejšiu pozíciu práve tam. V uplynulom roku smerovalo do tejto krajiny 18 percent produkcie. Podiel tohto trhu sa však medziročne znížil o štyri percentuálne body. Kia si to vynahradila zvýšeným dopytom vo Veľkej Británii, v Taliansku, Španielsku, Poľsku či Švédsku. V tomto roku fabrika síce zatiaľ dokáže napĺňať výrobné plány, no hrozba zníženia produkcie nad ňou naďalej visí.

Trnava chytá dych

Trnavská fabrika PSA je z pohľadu využitia kapacít a produktového portfólia v komplikovanejšej situácii. Ide síce o najmodernejší závod skupiny, no politika a problémy francúzskeho koncernu bránia v jeho výraznejšom využití. Vlani tak išla fabrika na 85 percent. V porovnaní s predošlými rokmi je to však dobrý výsledok, lebo na tejto úrovni sa prevádzka fabriky považuje za ziskovú. Teraz vyrába obľúbený model Peugeot 208 a služobne starší Citroën C3 Picasso. Ten však od budúceho roku čaká presun výroby do Španielska.

Po dlhom čakaní nakoniec PSA pridelila Trnave exkluzívne nový model značky Citroën. Detaily automobilka neprezradila, no podľa neoficiálnych informácií má ísť o malý crossover blízky modelu CR-X, ktorý v súčasnosti spoločnosť produkuje len pre čínsky trh. Do výroby by sa mal dostať do dvoch rokov. Reálne teda hrozí, že v budúcom roku bude z liniek v Trnave schádzať len „dvestoosmička“. V tomto roku sa síce začne vyrábať jej faceliftovaná verzia, no sama celú produkciu neutiahne. Dôvodom dlhého otáľania s rozhodnutím o novom modeli je aj dohoda skupiny PSA s francúzskou vládou. Tá vlani poskytla spolu s čínskou automobilkou Dongfeng koncernu finančnú injekciu tri miliardy eur. PSA sa na oplátku zaviazala, že do roku 2016 bude vo Francúzsku vyrábať milión vozidiel ročne a každý tamojší závod dostane výrobu aspoň jedného nového modelu.

V rámci toho sa PSA rozhodla, že závody vo Francúzsku budú vyrábať luxusnejšie modely a lacnejšie fabriky v strednej a východnej Európe sa zamerajú na veľkoobjemové série. Trnavský závod sa má špecializovať na modely v béčkovom segmente. Preto pokračuje v investovaní, aby zvýšil výrobnú kapacitu. Tá sa teraz pohybuje na úrovni 300-tisíc áut ročne. Po nábehu novej výroby chce dosiahnuť v roku 2017 métu 360-tisíc vozidiel.

Produkcia trnavskej fabriky PSA smeruje najmä do západnej Európy. Kľúčovými trhmi sú Francúzsko, Taliansko, Nemecko a Veľká Británia. Problémy francúzskeho koncernu spojené s pretrvávajúcim poklesom predajov nových vozidiel v Európe dopadli na slovenskú fabriku. Od roku 2012 však produkcia opäť rastie. V uplynulom roku to bolo o 2,7 percenta na-255 tisíc vozidiel.

Partner projektu TREND Focus Automotive 2015:

Elita slovenského priemyslu