Cenové bomby

Potrebujete nový telefón? Nie. Ale aj tak si ho kúpite. Krok s dobou, inovácie – aj keď iba kozmetické – ženú biznis spotrebnej elektroniky už dekády. Dnes sa stávajú generátorom prosperity firiem. Rovnica je jednoduchá – čím novšie a odlišnejšie od konkurencie, tým drahšie. Aspoň na krátky čas. Konkurencia na hlavnom trhu dosiahla úroveň cenovej vojny ešte v roku 2010, aj na budúci rok sa producenti ešte viac posnažia trafiť do trhových dier.

Televízny príklad za všetky. Na tohtoročný vianočný trh idú s pompou producenti s takzvanými 4K televízormi – pre Sony ich vyrába aj nitrianska fabrika Foxconnu. Ide o prístroje so štvornásobne vyšším rozlíšením ako dnes bežné prijímače s full HD. To, že cena pre zákazníka je takisto približne desaťnásobná, nie je dané výrobnými nákladmi. Firmy ako Panasonic či Sony chcú pozbierať smotanu v prémiovom segmente. Horšie je, že podobne ako 3D technológia, 4K kvalitu obrazu bežné oko nezachytí. Vyšší zážitok sa dostáva do teoretickej roviny.

Elektrotechnika v roku 2014: (Ne)pripravení na ďalšie sklamanie

Článok vychádza v 56-stranovej prílohe Slovensko a svet 2014, ktorá je súčasťou koncoročného vydania týždenníka TREND 50-51/2013, dostupného na stánkoch, digitálnych kioskoch AppStore a Play Store (aplikácia TREND) a v našom e-shope.

V galantskom Samsungu začali okrem produkcie 4K televízorov aj s výrobou full HD televízora s technológiou OLED. Má priniesť lepší zážitok pre diváka, keď namiesto plochej obrazovky ho zrazu obklopuje ohnutý displej. Cena? Nie menej ako sedemtisíc eur. Zatiaľ neexistujú dáta o predajnosti týchto vychytávok. Ak budú v roku 2014 aj násobne vyššie, nadnárodné giganty z nich nevyžijú. Tieto a mnohé ďalšie pokusy sa môžu skončiť hneď, iné o pár rokov a niektoré budú živiť podniky v budúcnosti. Nie každé tri roky sa dá vymyslieť nový trhový segment – ako sa to darilo Applu pri iPode, iPhone a naposledy pri iPade. A ťažko sa inovuje, keď pôvodný biznis „nešliape“ ako predtým.

Flexi

V takomto nevyspytateľnom prostredí je každá rada drahá. Už niekoľko rokov existujú snahy veľké elektrotechnické firmy spružniť. Flexibilná pracovná sila, multifunkčné výrobné technológie a kus otvorenej mysle. To je balíček prežitia pre elektrotechnické fabriky. Zdá sa, že funguje aj v slovenských reáliách.

Nitriansky Foxconn, ktorý dlho vyrábal iba pre predchádzajúceho vlastníka – Sony, sa dostal v roku 2011 na hranicu ekonomického prežitia. Stratené zákazky a vysoké fixné náklady prinútili manažérov, aby sa proaktívne poobzerali po ďalšom biznise. V roku 2012 začali vyrábať dosky plošných spojov pre slovenský Microstep. Tento rok naštartovali produkciu set-top boxov pre ďalšieho klienta. Ak to takto pôjde ďalej, bude to multifunkčná fabrika, ktorá bude stáť na viacerých nohách. Podobne, ako sa o to dlhodobo snažia trstenský Panasonic, dubnická Delta či novomestský Emerson.

Víťazi zajtrajška v elektrotechnike si nielen zachovávajú expertízu vo svojom „core“ biznise, ale budú sa ju snažiť rozvíjať aj úletmi do trhlín, ktoré ich môžu o pár rokov živiť.

Inovačná múza slovenským elektrotechnickým fabrikám ešte neprirástla k srdcu. Niekedy sa – vo vzťahu k zahraničnej matke – ani nenosí. Padajúcim číslam zamestnanosti sa elektrotechnika roku 2014 pravdepodobne nevyhne. A ak nepríde výrazný makroekonomický otras, môžu to byť v rámci inovácií práve nové technologické hračky, ktoré zvýšia tržby a pridanú hodnotu odvetvia.