Elektromobilite verím, no musím férovo priznať, že keď som si plánoval trasu dlhú bezmála 1 400 kilometrov naprieč tromi európskymi krajinami, cítil som rešpekt aj mierne obavy. Ako to bude s nabíjaním v zahraničí? Nezostanem niekde zaseknutý? Povedal som si, že kľúčom je dobrá príprava, a pustil som sa do plánovania.

V aplikácii ZSE Drive som si našiel nabíjacie stanice siete Ionity, ktorá má byť európskou obdobou hustej infraštruktúry Tesly. Prvý pohľad na mapu ukázal, že nabíjacie body sú rozostavené v rozumných rozostupoch od Bratislavy až po Mníchov – cieľ mojej cesty.

Naplánoval som si zastávku na štyroch z nich. Stačili by aj tri, v extrémnom prípade možno i dve, no v pláne som mal cestovať rýchlosťou 130 km/h a neničiť akumulátor elektromobilu zbytočným nabíjaním po stopercentnú hranicu. Je známy fakt, že výrobcovia odporúčajú udržiavať jeho kapacitu, ak je to možné, v rozmedzí od 20 do 80 percent. Plánoval som toto odporúčanie dodržať.

Potenciál naplno

Ak by ste si mali vyberať elektrické auto na takú dlhú cestu, pravdepodobne by ste siahli po niečom drahom, s batériou s kapacitou minimálne 80 kWh. Ja som sa však rozhodol prejsť túto trasu s jedným z najdostupnejších elektromobilov na trhu – Citroënom ë-C4 Electric. Aj dnes ho môžete kúpiť za cenu od 32-tisíc eur, moja plná výbava sa začína na sume mierne prekračujúcej 35-tisíc eur.

To je v porovnaní s konkurenciou často aj polovičná cena. Iste, akumulátor s kapacitou 50 kWh je v súčasnosti už považovaný za malý, no pomer ceny a výkonu je aj vďaka nemu bezkonkurenčný. To isté platí o spotrebe.

Elektrické autá často trpia na vysokú hmotnosť, elitné modely majú bežne viac než 2,3 tony. Elektrická C4 sa drží na uzde a s hmotnosťou 1,6 tony zvlášť nevytŕča. Preto dokáže z menšej batérie vyťažiť väčší dojazd a ponúknuť príjemné jazdné vlastnosti. Tie v prípade francúzskeho kompaktu ešte vylepšuje odpruženie s progresívnymi hydraulickými dorazmi. K jazdnému komfortu prispieva aj vynikajúce odhlučnenie.

Po krátkom nabíjaní v Bratislave prichádza prvá zastávka v Rakúsku relatívne rýchlo, nechcem hnať batériu do extrému, ë-C4 sa zatiaľ ukazuje v perfektnom svetle spotrebou pod 19 kWh/100 km. Na stanici Ionity sa Citroën blysol aj plným využitím potenciálu pri nabíjaní. Spočiatku energiu čerpal výkonom 100 kW, neskôr 80 kW, a keď som na nabíjačke neskôr zostal aj nad hranicu 80 percent kapacity batérie, ešte stále ju dokázal dobíjať výkonom 26 kW. To sú slušné čísla, ktoré sa v praxi premietli do pauzy trvajúcej necelých 20 minút. Ide sa ďalej.

Neistá Ionity

Ďalšia prestávka prichádza v okamihu, keď mám za sebou 370 kilometrov tempom 130 km/h. Relaxujem na nabíjacom bode, kde sa okrem mňa nabíja ešte osem ďalších elektromobilov. Štyri stanice Ionity sú plne využité, rovnakú obsadenosť majú nabíjačky Tesly, tých je však celkovo osem.

Približne po ďalšej hodine a pol jazdy som na ďalšej nabíjačke Ionity v Rakúsku prvýkrát sám. Ukazuje sa, že ë-C4 má pri tempe 130 km/h dojazd okolo 200 km. Mimo diaľnice presiahne hodnotu 350 kilometrov.

Citroën ë-C4 Electric
  • Motor: synchrónny elektromotor s permanentným magnetom
  • Pohon: predné kolesá
  • Max. výkon: 100 kW (136 k)
  • Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,4 s
  • Max. rýchlosť: 150 km/h
  • Objem batožinového priestoru: 380 l
  • Pohotovostná hmotnosť: 1 655 kg
  • Spotreba WLTP: 16,6 kWh/100 km
  • Dojazd WLTP: 357 km
  • Cena testovaného vozidla: 35 490 eur

Aby som Ionity iba nechválil, na poslednej plánovanej zastávke fungoval iba jeden stojan zo štyroch, aj to iba chvíľu. Prišiel som na ňu s dojazdom mierne pod 200 km, takže som do Mníchova bez stresu dorazil napriek jej výpadku. Spotreba 18,6 kWh na 669 km takmer výlučne v diaľničnom tempe, to je slušný výkon. A to som ešte nevedel, že cestou naspäť efektivita vozidla stúpne. Vo finále som domov po 1 364 kilometroch dorazil so spotrebou 18,4 kWh/100 km. Také hodnoty viacerí konkurenti nedosahujú ani mimo diaľnice. Recept Citroënu na ľahké a efektívne vozidlo za dobré peniaze slávi úspech.

Vo finále som cestou do Mníchova na nabíjacích staniciach strávil približne 77 minút, čo pri trase merajúcej 669 kilometrov nie je nič nepríjemné. Veď počas tohto času som sa aj naobedoval, aj osviežil. Potrebuje niekto ešte ďalší dôkaz, že elektromobilov sa báť netreba? Aj na jednom z najlacnejších sa môžete prepravovať po diaľniciach naprieč Európou. 

Krátke správy

Oslnivých 100 kilometrov

Mercedes-Benz GLC je dlhoročným bestsellerom trojcípej hviezdy v rámci ponuky modelov SUV. Teraz dostáva výrazné vylepšenie, za príplatok napríklad môže mať vzduchový podvozok či riadenú zadnú nápravu. O pohon novinky sa starajú výsostne elektrifikované pohonné jednotky. Plugin hybrid oslní elektrickým dojazdom 100 kilometrov.

Všestranná X1

SUV vylepšuje aj BMW, aj model X1 prechádza na elektrifikované pohonné jednotky vrátane plugin hybridu. Tromfom v rukáve môže byť rýdzo elektrický variant iX1. Verzia xDrive 30 bude mať k dispozícii pohon všetkých kolies a solídny výkon 230 kW (313 k).

Nový Defender z Nitry

V nitrianskej fabrike Jaguar Land Rover sa začne vyrábať nový Defender vo vyhotovení 130, ktorý sa vyznačuje dlhším rázvorom, a teda aj väčšou priestorovou ponukou. V súvislosti s novou karosárskou verziou má vzniknúť 700 pracovných miest.

Ďalšie dôležité správy

BMW iX M60.
Neprehliadnite

BMW iX M60: Rezervovanosť išla bokom, postará sa o to funkcia launch control