Nižšie účty za energie. Poradenstvo v cene komodity a súvisiace produkty so zľavou. Rady, ako ušetriť, zadarmo. Menej administratívy. Na konci usmiaty a spokojný zákazník. Tak znie budúcnosť opisovaná dodávateľmi plynu či elektriny. Alebo skôr: dodávateľmi plynu a elektriny. Výmena vetného člena totiž presne charakterizuje trend, ktorým sa uberá už aj slovenský predaj energií. Združený predaj utilít, donedávna vyhradený alternatívnym dodávateľom, už objavili aj veľkí hráči.

A tak o pár mesiacov už nebude raritou, ak faktúru za elektrinu budú spotrebitelia platiť Slovenskému plynárenskému priemyslu. Prípadne si zemný plyn kúpia od niektorého z tradičných regionálnych distribútorov elektriny.

Nejde o žiadnu novinku, veď vo svete je pomerne bežné, že jedna firma obchoduje s viacerými druhmi energetických komodít. No na Slovensku sa združená dodávka energií stáva módou až tento rok.

Začali to malí...

Pod Tatrami začali ponúkať združenú dodávku najprv menší dodávatelia. Chceli sa tak odlíšiť od tradičných poskytovateľov a ponúknuť zákazníkovi službu navyše. Spoločnosť Magna E.A. priznáva, že jednou z motivácií bolo ušetriť na réžii. To zase umožnilo lepšiu konkurencieschopnosť v oblasti tvorby cien. Elgas, ktorý patrí do energetickej odnože Grafobal Group Ivana Kmotríka, zase dokázal optimalizovať náklady na energie v celej skupine. Postupne sa zo združenej dodávky stal základný biznis model. „Každému zákazníkovi sa snažíme dodávať obe komodity,“ netají obchodný riaditeľ Elgasu Roman Lipnička. S dôvetkom, že pokiaľ sa klient rozhodne len pre jednu z možností, v očiach dodávateľa ho to nediskriminuje. Pri združenej dodávke je však priestor na rokovania o zľavách väčší, pripúšťa.

Elektrina na plyn

Jeho slová potvrdzuje aj Rastislav Borovský, šéf útvaru pre koncových odberateľov Magna E.A., ktorá sa spočiatku profilovala predovšetkým ako predajca elektriny. „Ak zákazník už od nás odoberá elektrinu a rozhodne sa aj pre odber plynu, poskytneme mu ďalšiu zľavu,“ hovorí. Výhod spoločného odberu zemného plynu a elektriny je však podľa oboch obchodníkov viac. Menej administratívy, jeden spôsob fakturácie, jednoduchšia komunikácia, vymenúvajú.

Výkonná riaditeľka firmy Energetické centrum Žaneta Müllerová považuje združenú dodávku za logické vyústenie vývoja na trhu s energiami. „Ide o atraktívnejší produkt pre zákazníka, pretože ponúka úsporu na dvoch komoditách súčasne,“ vysvetľuje. Fakt, že združené dodávky energií tlačia ich cenu nadol, potvrdzuje aj riaditeľ spoločnosti Energie2 Dávid Vlnka. Komplexnosť ponuky podľa neho prináša lepšiu odolnosť voči cenovým výkyvom i kurzovým stratám, čo znamená výhodu pre zákazníka.

... pridali sa veľkí

Bola len otázka času, kedy podobný produkt zaradia do svojho portfólia aj top hráči slovenského trhu. Veď na západ od hraníc ide o bežnú vec. Napríklad koncern ČEZ v susednom Česku predáva elektrinu aj plyn už niekoľko rokov. Čím ďalej do vyspelejšej Európy, tým je prepájanie dodávok v sieťových odvetviach tradičnejšie. No a akcionármi tradičných dodávateľov elektriny i plynu nie je nikto iný než západoeurópske energetické giganty. Zrejme aj preto ohlásil svoj vstup na trh s elektrinou plynový líder SPP. Zatiaľ len s ponukou pre malé a stredné firmy, domácnosti by mali pribudnúť od budúceho roka.

Opačným smerom, teda do predaja plynu, mieri dvojica tradičných dodávateľov elektriny – Západoslovenská energetika (ZSE) a Stredoslovenská energetika (SSE). „Trend dodávky oboch komodít je pre väčšie spoločnosti cesta, ako si posilniť svoju pozíciu na energetickom trhu,“ myslí si Dušan Randuška, riaditeľ divízie obchodu s plynom SPP. Za rozhodnutím sú aj pragmatické dôvody. Rozšírenie ponuky sa má odzrkadliť vo vyšších výnosoch. Navyše, obchodovanie s elektrinou a plynom je do značnej miery previazané. „Mnohé postupy či štandardy obsluhy využívané pri obchodovaní s elektrinou sa postupne prenášajú aj do obchodu s plynom a naopak,“ domnieva sa D. Randuška. Veľkí dodávatelia energií tak môžu využiť synergie plynúce z už vybudovaných interných procesov a kapacít.

Nejde teda len o akúsi obrannú stratégiu voči alternatívnym dodávateľom, ktorí podobný produkt už ponúkajú. „Ako významný dodávateľ elektriny máme vybudovanú infraštruktúru, takže rozšírenie ponuky pre nás nebol zásadný problém. Synergie vieme premietnuť do výhodnejšej ponuky pre klienta,“ zdôrazňuje Jana Bolibruchová, hovorkyňa SSE.

Vedúci komunikácie ZSE Peter Kimijan však upozorňuje, že duálnu ponuku komodít si vypýtali sami spotrebitelia. „Želaním trhu a zákazníkov je zjednodušenie dodávky. Teda mať jedného dodávateľa, jedno kontaktné miesto a jednu faktúru pre viacero energetických komodít,“ vysvetľuje. Duálna ponuka je dnes už štandardom aj pri výberových konaniach a tendroch pri veľkých odberateľoch, upozorňuje J. Bolibruchová. Energetické portfólio klienta podľa nej treba posudzovať komplexne, sústrediť sa len na jednu komoditu by bolo z dlhodobého hľadiska krátkozraké.

Pribudnú ďalší?

Aj preto zrejme k trojici tradičných hráčov a existujúcim alternatívnym dravcom pribudnú nové mená. Napríklad SE Predaj, dcéra Slovenských elektrární, dominantného výrobcu elektriny na Slovensku. „Zatiaľ sa sústreďujeme iba na jednu komoditu – elektrinu. Máme však potenciál rozšíriť portfólio,“ tajuplne tvrdí Stanislav Reguli, riaditeľ spoločnosti SE Predaj. Tá patrí medzi najväčších predajcov elektriny v krajine. Možnosť dodávky plynu nevylučuje, no konkrétnosti neprezrádza s odkazom na ďalšie analýzy a vývoj na trhu s energiami.

D. Randuška priestor pre ďalších dodávateľov vidí, hoci trh s elektrinou i plynom je liberalizovaný a konkurencia je značná. Liberalizácia dodávok je však stále v začiatkoch a prerozdelenie trhu bude pokračovať, myslí si D. Vlnka, ktorý považuje potenciál Slovenska pri združených dodávkach za obrovský. „Určite bude pokračovať,“ vyhlasuje. Dokonca až do takého štádia, že v budúcnosti budú všetci dodávatelia ponúkať kompletnú energiu na kľúč, nazdáva sa R. Borovský. Zároveň sa však dá očakávať, že trh sa postupne vyčistí od hráčov, ktorí nezvládnu uspokojiť náročnú klientelu.

„Vzhľadom na vysoko konkurenčné prostredie obstoja iba stabilné, zákaznícky orientované spoločnosti,“ zdôrazňuje D. Randuška a predpovedá postupnú konsolidáciu. Niektorí menší dodávatelia sa môžu dostať do finančných problémov a skončia, predpovedá. Len pred pár týždňami slovenský trh podobný otras zažil. Od marca na ňom skončil jeden z alternatívnych dodávateľov, spoločnosť Korlea Invest. Na prevzatí jej viac než piatich desiatok klientov sa však dohodla s ďalším alternatívcom, Magnou E.A. Nedošlo tak k situácii, že by zákazníkov skrachovanej firmy musel prevziať takzvaný dodávateľ vyššej inštancie, ktorými sú v prípade elektriny v závislosti od príslušného regiónu trojica ZSE, SSE či Východoslovenská energetika. Pri plyne je ním SPP.

Zacielené na firmy

Združená dodávka má byť teda dôležitým nástrojom v ostrom súboji o zákazníka. Dnes je ešte stále hlavným rozhodovacím kritériom cena. V budúcnosti sa však dodávatelia chcú presadzovať najmä rozširujúcou sa paletou doplnkových a nadstavbových služieb s pridanou hodnotou. Trendom sú predovšetkým akési „šetriace“ produkty. Napríklad SPP ponúka svojim klientom poradenstvo či projekty na dosiahnutie úspor. Zákazníci môžu využiť poradňu, kde im špecialista prezradí možnosti úspory energií, tvrdí D. Randuška. Domácnosti, ktoré zemným plynom kúria, láka plynový líder na príspevok na zateplenie rodinných domov. Firemní zákazníci zase dostanú k dispozícii špecialitu, ktorý im pomôže vybrať optimálny produkt podľa predpokladanej spotreby.

To môže byť zaujímavé najmä pre malé a stredné firmy, ktoré nemajú vlastného špecialistu na energetický manažment, no vhodným výberom produktu môžu ušetriť desiatky či dokonca stovky eur ročne, komentuje analytik Inštitútu pre energetickú bezpečnosť (ESI) Peter Marčan. Cena komodity nie je jediná položka, na ktorej sa dá ušetriť. Napríklad správnym nastavením distribučných sadzieb sa dá výrazne usporiť. Nie každý však o tom vie. Podľa Ž. Millerovej z Energetického centra má zhruba 30 percent tieto sadzby nastavené zle. Dôležité však je aj rozumné míňanie energií. Teda vypínanie svetla a spotrebičov, ktoré sa práve nepoužívajú, prípadne ich výmena za novšie, energeticky menej náročné modely.

Zmena dodávateľa je jednoduchá

Zmeniť dodávateľa energií dnes nie je problém. Ide len o administratívnu zmenu, ktorá nevyžaduje fyzické zmeny u odberateľov, ako je napríklad montáž meračov, káblov či potrubí. Je bezplatná a väčšinu úkonov za klienta urobí nový dodávateľ. Zákazník s ním podpíše zmluvu, no až po vypovedaní s tým predchádzajúcim. Potom stačí zaslať novému dodávateľovi splnomocnenie, na základe ktorého vybaví všetky formality. Kontaktovať nového dodávateľa energií môžu zákazníci osobne v zákazníckom centre, telefonicky, prostredníctvom obchodného zástupcu alebo po vyplnení formulára na internete.

Domácnosti môžu meniť dodávateľa energií raz za štvrťrok, vždy k prvému dňu kalendárneho štvrťroka. Pri zmene však treba vziať na zreteľ aj čas potrebný na administratívne úkony spojené so zmenou. Dodávateľské firmy preto odporúčajú, aby k zmene pristúpili najneskôr desať dní pred koncom daného kvartálu. Neskorším doručením dokumentov sa zmena dodávateľa posúva na najbližší možný termín.

Odberatelia by mali brať do úvahy aj výpovednú lehotu, ktorú majú uzavretú so svojím pôvodným dodávateľom. Pri zmene je potrebné dodržať podmienky výpovednej lehoty. V prípade, že zákazník má zmluvu s viazanosťou, môže sa pri niektorých dodávateľoch pri predčasnej výpovedi vystaviť pokute. Výpovedná lehota pri dodávateľoch elektriny je stanovená na dva mesiace. Od nového roka totiž platí nariadenie vlády, podľa ktorého sa rozšírila dvojmesačná výpovedná lehota na všetky typy zmlúv, teda aj na tie, ktoré sú uzatvorené na dobu určitú.

Pri podomovom predaji má zákazník právo ukončiť zmluvu uzatvorenú touto formou bez udania dôvodu do siedmich dní. Pri tomto type predaja totiž dokáže obchodník vytvoriť na spotrebiteľa veľký tlak. Potenciálny zákazník na základe vytvoreného dojmu môže mať pocit, že rozhodnutie treba urobiť okamžite bez skutočnej možnosti situáciu zvážiť a porovnať si ponuky od viacerých dodávateľov. Nezriedka nemá ani čas preštudovať si poriadne podmienky zmluvy.

Firemní zákazníci môžu meniť dodávateľa energií k prvému dňu v mesiaci. Musia však disponovať priebežným meraním spotreby energie. V opačnom prípade je zmena možná raz za štvrťrok pri elektrine a s polročnou periodicitou pri plyne. Firmy, ktoré majú zmluvu na odber plynu na dobu určitú, však počas tohto obdobia dodávateľa zmeniť nedokážu bez zmluvných sankcií.

Článok bol zverejnený v Špeciáli TREND +Energetika, ktorý je súčasťou TRENDU 12/2012.

Partner projektu

Elektrina na plyn