Napriek ochladeniu dopytu po elektrických vozidlách vo svete zostáva prechod na ekologickejšiu mobilitu hlavným faktorom, ktorý ovplyvňuje aj slovenskú výrobu áut.
Investície do tejto oblasti avizovali najväčší hráči už na začiatku pandémie pred štyrmi rokmi. Elektromobilita je pre Európu jasným cieľom na najbližšie dekády, Slovensko je v tomto smere kľúčový hráč.
Aj preto v minulom roku investori v automobilovom priemysle avizovali v krajine niekoľko investičných zámerov, ktoré sa začínajú postupne realizovať. Či alebo do akej miery budú nakoniec opodstatnené, ukáže až čas.
Elektrifikácia nás našla
Investície do elektromobility nesúviseli len s modernizáciou slovenských závodov. Najväčší výrobca áut na Slovensku – Volkswagen Slovakia v Bratislave – vlani oznámil, že bude vyrábať SUV Porsche Cayenne aj ako plne elektrické. Má sa tak stať až koncom tejto dekády a ide o časť širšie koncipovanej stratégie elektrifikácie celého portfólia koncernu.
Vlani sa rovnako rozhodlo o výrobe viacerých elektrických či elektrifikovaných modelov na Slovensku. Spoločnosť Stellantis, ktorá prevádzkuje závod v Trnave, radikálne upravila výrobný program a v roku 2024 začne s produkciou elektrického modelu e-C3. K tomu postupne pridá elektrifikované modely iných značiek.
K doterajšej stabilite výroby prispela i niekoľkoročná produkcia prvého elektromobilu – modelu Peugeot e-208, ktorá ešte v roku 2021 medziročne vzrástla o viac ako štvrtinu. Vlaňajšie objemy produkcie sú síce nakoniec nižšie ako predvlani, kľúčovejšie pre fabriku však je, že elektrická novinka sa vo výrobe ujala a dopyt po nej rástol.
Investícia do nového výrobného programu v Trnave v celkovej výške 180 miliónov eur navyše znamená významnú mobilizáciu aktivít spojených s inováciami a ďalšou aplikáciou inovatívnych technológií.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?