V tendri boli ďalšie dve podmienky: náklady na údržbu a technické riešenie, ktoré zahŕňalo rôzne kvalitatívne kritériá. Škoda vyhrala aj vďaka tomu, že si lacno nacenila údržbu. Ktorú však napokon nezabezpečuje, lebo zmluvu s dopravným podnikom vypovedala. Tender teda vyhrala aj na základe kritéria, ktoré v ňom vzhľadom na neskorší vývoj nemalo čo robiť.
Kde robiť údržbu
Cena električky mala v tendri váhu 50 percent. Zvyšné body mohli uchádzači získať za technické riešenie a za cenu údržby. Vo všeobecnosti je správne, že súťaž nebola len o cenovkách električiek. Aj Európska komisia odporúča slovenských obstarávateľom, aby brali do úvahy kvalitu obstarávaného produktu alebo služby. Že to má logiku, sa dá vysvetliť aj na príklade bratislavských električiek.
Pri ich kúpe sa počítalo s možnosťou, že dodávateľ zabezpečí ich údržbu – počas pätnástich rokov a za cenu, ku ktorej sa zaviazal v súťaži. Znamená to, že na seba prevzal riziko spojené s kvalitou. Pre dopravný podnik je takýto vzťah výhodný. Dáva mu vyššiu istotu, že tender nevyhrá babrácka firma s nekvalitnými vozidlami. Zároveň sa vyhne riziku, že električky budú pridlho odstavené a že do nich bude musieť veľa investovať.
Dopravný podnik mal pri kúpe električiek v rukách opciu na zmluvu o údržbe, ktorú aj podpísal. Spravil dobre. Keďže ostatní výrobcovia podľa informácií TRENDU udržiavajú električky drahšie, ťažko by hľadal niekoho, kto by mu poskytol lepšie podmienky. Potiaľto je teda všetko v poriadku.
Dopravný podnik nestihol dodávateľovi pripraviť priestory, prišiel o výhodnú zmluvu
Lenže Škoda zmluvu o údržbe vypovedala. Zdôvodnila to tým, že dopravný podnik nesplnil svoj záväzok a nezabezpečil priestory na údržbu. Bola to pravda, takže DPB výpoveď zmluvy akceptoval. Podľa hovorkyne Adriany Volfovej sa spoliehal na to, že haly na údržbu dokončí do príchodu prvých električiek. Pripravoval prvú etapu modernizácie údržbových základní za 15 miliónov eur. Eurofondové centrá údržby však dokončil až tri mesiace po uvedení vozidiel do prevádzky. Keďže neboli hotové načas, Škoda zmluvu vypovedala. „Nárok na odstúpenie nastal,“ konštatuje hovorkyňa Škody Lubomíra Černá.
Škoda tvrdí, že sa problém pokúšala riešiť v priebehu jari a začiatkom leta roka 2015. „Mali sme vykonávať údržbu v provizórnych podmienkach, ktoré nám prinášali pomerne veľké dodatočné náklady,“ tvrdí L. Černá. Priestory boli podľa nej nevybavené, stiesnené, prístup k nim časovo obmedzený, a ak by električky neboli k dispozícii, hrozili sankcie.
Zákazky skupiny Škoda v Dopravnom podniku Bratislava (mil. €) | |
30 jednosmerných električiek | 73,5 |
30 obojsmerných električiek | 78,6 |
120 trolejbusov | 60,9 |
Spolu | 213,0 |
PRAMEŇ: DPB |
Kompromis nemožný
Na mieste je otázka, či predsa len nebol priestor na kompromis. Po prvé, obdobie, počas ktorého nové údržbové priestory meškali, bolo krátke. A po druhé, DPB dáva firmám skupiny Škoda Transportation zákazku za zákazkou. Celkovo od nej v uplynulých rokoch nakúpil techniku za 213 miliónov eur bez DPH. Podľa L. Černej sa o kompromisoch po podpise zmluvy nedalo špekulovať, lebo šlo o verejnú zákazku: bola by to zmena zadania, a teda nedodržanie pôvodných tendrových podmienok.
Hovorkyňa Škody spochybňuje aj informácie, ktoré TREND získal z interných dokumentov verejného obstarávania. Nesúhlasí s tým, že firma patrila medzi dvoch najdrahších uchádzačov. Tvrdí, že mali najlepšiu alebo druhú najlepšiu cenu: „V elektronickej aukcii sme boli tlačení, spolu s ostatnými výrobcami, do čo najnižších cien.“ Zároveň však priznala, že ponuky
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?