Pozitívom v tejto situácii je, že umožňuje aspoň čiastočne dvíhať ceny prepravy. Firmy, ktoré podnikajú v medzinárodnej nákladnej autodoprave, majú ťažkú hlavu z návrhu cestného balíčka Európskej komisie i novej smernice upravujúcej pravidlá odmeňovania vyslaných pracovníkov. Dopravcom z východnej časti Európy tieto novinky razantne zvyšujú náklady a zamestnávajú ich množstvom ťažko splniteľných požiadaviek.

Limitovaný rast

Pri pohľade na čísla za minulý rok sa nákladná cestná doprava nemá za čo hanbiť. Preprava tovaru prostredníctvom nej stúpla podľa údajov Štatistického úradu SR medziročne o šesť percent na 156,3 milióna ton. Išlo o jej druhý najlepší výsledok od vypuknutia svetovej hospodárskej a finančnej krízy. Vyššiu dynamiku, nárast o sedem percent, si pripísalo iba železničné cargo, ktoré si kompenzovalo rovnako hlboký predvlaňajší prepad.

V tomto roku sa opäť rozbehol rast nákladov na mýto, pribudli alebo sa sprísnili ochranárske opatrenia na viacerých trhoch EÚ

Rast výkonov v nákladnej autodoprave preradil dokonca na mierne vyšší stupeň než v predkrízovom roku 2008, keď vzrástol o necelých osem percent na 36,1 milióna tonokilometrov (tkm). Železnica aj v tomto prípade tromfla cestu a jej výkony sa prehupli cez deväť miliónov tonokilometrov. Nebyť nedostatku vodičov, ale už aj rušňovodičov, ktorý bráni dopravcom vo väčšom rozlete, preprava nákladu by mohla bežať na vyššie obrátky. Minimálne kamióny by rozhodne mali čo prevážať. „Roboty pre kamióny v celej Európskej únii je veľa a bude ešte viac,“ konštatuje Martin Ľupták, šéf dopravnej spoločnosti Bring Trucking, ktorej ťahače jazdia najmä po cestách na západe a severe starého kontinentu.

Aj keď sa podmienky na podnikanie zdajú vďaka rastúcej ekonomike ideálne, pre nákladných cestných dopravcov to úplne neplatí. V tomto roku sa opäť rozbehol rast nákladov na mýto, pribudli alebo sa sprísnili ochranárske opatrenia na viacerých trhoch Európskej únie. Nedostatok vodičov navyše tlačil mzdy rýchlo nahor, čo vygenerovalo tlak na marže dopravcov. Za poslednú dekádu zažili v ideálnom prípade tri roky priaznivých podmienok na podnikanie, v ktorých sa snažili aspoň sčasti vykryť veľmi nízky zisk alebo stratu z predchádzajúceho obdobia. Tento rok im už toľko neprial. Podľa Ondřeja Pavlíka, výkonného riaditeľa českej a slovenskej pobočky spoločnosti DKV Euro Service, by dopravcovia za bežných okolností rozširovali flotily, no bráni im v tom nedostatok vodičov, čo však považuje za jeden z mála pozitívnych prejavov súčasnej situácie: dopravcovia sa snažia zvyšovať výnos z každej prepravy, aby kompenzovali obmedzenú možnosť zväčšovať prepravené objemy.

Hľadanie alternatívy

Situácia v medzinárodnej nákladnej cestnej doprave je podľa M. Ľuptáka od minulého roka „zvláštna“. „Čo sa týka množstva práce, cítime veľký nárast a potenciál nových požiadaviek od zákazníkov. Všetko sa to však končí pri tom, že v celej Európe chýbajú vodiči kamiónov. A tento trend sa každý mesiac ešte zhoršuje.“ Z tohto dôvodu sa v Bringu rozhodli znížiť počet kamiónov, kým nevyriešia problém s nedostatkom šoférov. Koncom vlaňajška im firma jednorazovo výraznejšie zvýšila platy, čo sa, samozrejme, negatívne odrazilo tiež na jej výkonoch a výsledkoch.

Bring Trucking nebol jediný, 

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa