Globálna logistika a svetová ekonomika predstavujú vzájomne prepojené súčasti jedného celku. Jednotlivé segmenty – logistika, priemysel a obchod, sa navzájom ovplyvňujú, stav jedného segmentu ovplyvňuje fungovanie toho druhého a naopak.

„Ťažisko medzikontinentálnej nákladnej dopravy dodnes spočíva v námornej doprave. Až 90 percent všetkého prepravovaného tovaru a komodít putuje do cieľovej destinácie po mori,“ hovorí oblastný manažér pre leteckú a námornú logistiku v slovenskej pobočke spoločnosti Dachser Marián Miček.

Aká situácia je v súčasnosti v námornej preprave?

Námorná preprava v súčasnosti pociťuje výrazný pokles dopytu. Zatiaľ čo v predošlom období sme čelili nedostatku kapacít, teraz je to naopak – lode z Ďalekého východu sú obsadené na 70 percent. To je zjavný signál globálneho poklesu a ochladzovania ekonomiky. Predpokladáme, že ani každoročná sezónna špička trvajúca od októbra do februára nebude horúca ako obvykle.

Námorná nákladná preprava sa stále pasuje s ťažko predvídateľnými nástrahami. Nákladné lode naberajú veľké meškanie v preťažených prístavoch, kde stoja a čakajú na odbavenie niekedy aj týždne. Meškanie sa tak v každom prístave postupne nabaľuje. Približne len tretinu lodí odbavia podľa plánovaných rozpisov, v ostatných prípadoch zásielky meškajú 20 až 30 dní. Prakticky nie je možné odhadnúť, kedy presne zásielka dorazí k príjemcovi. Klienti musia hľadať alternatívne riešenia dopravy a namiesto dodávok just-in-time sa viac spoliehať na vlastné skladové zásoby.

Čo je príčinou týchto problémov?

Faktorov, ktoré viedli k tejto situácii, je celý rad, počnúc koronavírusovou krízou cez obmedzenia možnosti železničnej a leteckej prepravy cez Rusko až po problémy s preťaženými prístavmi. Príčinou meškania zásielok je preťaženie prístavov. Ľudia tam pracujú pod tlakom, sú nespokojní s pracovnými podmienkami a v dôsledku toho štrajkujú, čo spôsobuje ďalšie zdržanie. V Amerike na východnom pobreží stálo pred letom v prístavoch a na čakajúcich lodiach 450-tisíc naložených kontajnerov a na západnom pobreží ďalších 150-tisíc. Obsadené kontajnery zasa chýbajú logistickým firmám v exportnom smere a tak sa kruh uzatvára.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa