Elektromobilita je na Slovensku v porovnaní s inými európskymi krajinami naďalej skôr ostýchavým pokusom než presvedčivým trendom. Vládna podpora v podobe dotácií na budovanie potrebnej infraštruktúry sa zdá skôr ako formálna. A to napriek tomu, že Ministerstvo hospodárstva SR hovorí o výraznom rozširovaní nabíjacej siete v našej krajine.
Top v automotive: Každý to skúša s elektromobilmi a Volvo mieri na burzu
Kľúčová infraštruktúra
Rezort na poslednú dotačnú výzvu vynaložil len necelých 650-tisíc eur, ktoré prerozdelil medzi zhruba 75 schválených žiadostí od obcí a podnikateľov. Výsledkom je, že na Slovensku do pol roka pribudne 198 štandardných AC staníc a 43 rýchlonabíjacích bodov.
Na jednej strante treba uznať, že je to posun vpred, keďže v prvej výzve, ktorú rezort vyhlásil ešte pred pandémiou v roku 2019, si vybrané mestá a obce prerozdelili len 350-tisíc eur. V súčasnosti je na Slovensku vyše dvoch stoviek rýchlonabíjačiek typu DC a približne šesťsto štandardných staníc typu AC.
Na aktuálne potreby táto sieť možno postačí, do budúcna sa však očakáva viac. Aj preto je dnes po dvoch zrealizovaných výzvach na dotácie pre nabíjacie stanice zrejmé, že investične budú štát suplovať podnikatelia. V databáze slovenskej spoločnosti GreenWay, ktorá je jedným z európskych lídrov v poskytovaní nabíjacích služieb, už na Slovensku a v Poľsku registrujú takmer 15-tisíc vodičov.
Ich počet rastie dynamicky, na porovnanie, vlani ich v rovnakom období bolo zhruba šesťtisíc. Práve infraštruktúra je pritom z pohľadu záujmu o elektromobily rozhodujúca. Najmä ak európske politické plány počítajú s úplným zastavením výroby áut so spaľovacím motorom po roku 2035.
Firmy majú podmienku
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?