Džúsový king McCarter: Firma, čo hľadá tekutý iPhone

Milan Pašmík, McCarter Zdroj: Milan David

V McCarteri dnes nevedia, čo by mohla byť ich svetová superstar, no investíciou do modernej technológie si vytvorila náskok pred konkurenciou. Okrem noviniek uvádzaných na trh pod vlastnou značkou Rio Fresh sa vrhla na kontraktačnú výrobu prémiových produktov na kľúč pre iné firmy.

Životná investícia

Z areálu výrobného závodu McCarter v Dunajskej Strede dýcha retro atmosféra. Trio slovenských vlastníkov, ktoré sa pozná z obdobia spoločných vysokoškolských štúdií ekonomiky zahraničného obchodu, si na vzhľad kancelárskych priestorov až tak nepotrpí. Peniaze míňa na dôležitejšie veci. Vo výrobnej hale ukrýva „poklad“, od ktorého si sľubuje veľkú budúcnosť.

Pred štyrmi rokmi McCarter investoval zhruba desať miliónov eur do stopercentne aseptickej výrobnej linky. Pohral sa s technologickým riešením a dnes z nej schádzajú šťavy vyprodukované z čerstvo spracovaného ovocia a zeleniny lisovaním za studena, vďaka čomu dochádza len k minimálnym stratám pôvodných vlastností surovín. Do linkou vyformovaných PET fliaš s ochrannou bariérou a UV filtrom rôznej veľkosti sa dajú pridať kúsky ovocia či dužiny, ktoré plávajú v nápoji. Bonusom technológie je dosiahnutie unikátnej trvanlivosti výrobkov pri skladovaní v chlade. „Bola to pre nás životná investícia, vďaka ktorej sme získali technologický náskok,“ hovorí M. Pašmík. Jedným dychom dodáva, že čerstvú šťavu v rovnakej kvalite nedokáže v súčasnosti vyrobiť žiadny konkurent široko-ďaleko.

Firmu tlačil dopredu nepriaznivý výhľad podnikania. Používaním tetrapakových obalov sa nedokázala zásadnejšie odlíšiť od konkurencie. Nemala žiadnu osobitú marketingovú či inovačnú výhodu. Vrásky jej navyše robila strata lukratívnej výhradnej distribúcie českej minerálky Mattoni na slovenskom trhu. McCarter skĺzol s celkovými tržbami pod dvadsať miliónov eur, kde zotrval ostatné tri roky.

„Dopredu nás posúvala vlastná perspektíva existencie. Nemali by sme ju, pokiaľ by sme zostali stáť na mieste,“ tvrdí M. Pašmík. Pripúšťa, že riešením mohol byť predaj firmy, no k tomu majitelia neinklinovali. Naopak, cítili v sebe potenciál, že dokážu niečo vymyslieť. Inšpiráciou pri budovaní top značky im boli partneri, s ktorými spolupracovali, či už to boli minerálky Mattoni alebo čaje Teekanne. „Vždy sme chceli mať top produkt, ale nevedeli sme ho spraviť na starej technológii. Tak sme si vytvorili kategóriu Rio Fresh,“ opisuje M. Pašmík.

Inovačný apetít

McCarter sa dnes stavia do pozície džúsového inovátora. Tak firmu vďaka viacerým medzinárodným oceneniam za inováciu vnímajú aj mnohí väčší zahraniční hráči, ktorí sa na potravinárskych výstavách zvyknú zastaviť v jeho stánku a opýtať sa, s čím novým prišiel. Inovačné aktivity sa vo firme viac rozprúdili až s príchodom novej technológie. No chuť vymýšľať nové veci a posúvať sa ďalej v McCarteri driemala už skôr.

Keď koncom deväťdesiatych rokov začínal s výrobou džúsov na Žitnom ostrove, mal spočiatku skromné plány. Ako najmladší z niekdajšej sedmičky domácich producentov sa chcel presadiť na trhu, stať sa významnou značkou, udržať náklady a zaplatiť pôžičky. Už vtedy sa snažil odlíšiť kombináciami netradičných príchutí, napríklad jablkovo-bazovou, broskyňovo-pomarančovou či grepovo-limetkovo-citrónovou.

Majitelia mali v sebe od vysokej školy zakorenenú aj snahu exportovať. Dnes firma vyváža zhruba polovicu produkcie nealko nápojov. S vlastnou značkou Rio sa presadila na českom trhu, uviedla ju v pobaltských krajinách, Maďarsku a snaží sa otvoriť dvere na švajčiarsky a britský trh. Popri nej vyrába aj značku džúsov Zeus, ktorú v minulosti odkúpila.

S príchodom modernej technológie sa stratégia McCartera rozšírila o produkciu nápojov pre iné firmy. „Filozofia je, že im robíme také produkty, ktoré im nevie vyrobiť nikto iný,“ približuje M. Pašmík. Balenia s etiketami z Dunajskej Stredy vyrážajú na britský, holandský, nemecký, švédsky či rakúsky trh. Na palube ich ponúkajú pasažierom viaceré letecké spoločnosti vrátane britskej nízkonákladovky easyJet.

Kapitálové suchoty

Drahší prémiový segment nápojov dnes už tvorí väčšinu produkcie McCartera. Nepočítajú sa k nim len chladené šťavy vo fľaškách, ale aj v tetrapakových baleniach. V klasickom segmente džúsov trh podľa M. Pašmíka stagnuje, zatiaľ čo dopyt po kvalitnejších, zdravších a čerstvejších nápojoch, naopak, rastie.

McCarter pracuje s menším rozpočtom na propagáciu svojich produktov než väčšia zahraničná konkurencia, či už poľský Relax alebo rakúsky Rauch. „Nedávame dostatočné prostriedky do podpory predaja. Nezostáva nám toľko, ako by sme si predstavovali,“ priznáva M. Pašmík. S budúcimi investíciami by firme mohol pomôcť finančný partner. Hoci v McCarteri sa po ňom intenzívne neobzerajú, majú „oči a uši otvorené“. Podmienkou prípadného spojenia s kapitálovo silnejším subjektom je zachovanie majority súčasných vlastníkov. O partnera, ktorý ide striktne len po číslach a prepočtoch návratnosti investície, záujem nemajú „Musel by to byť typ investora, ktorý verí trendu a kupuje si nejakú budúcnosť, pozíciu. Pokiaľ by sme nemali nájsť niekoho ideálneho, tak nechceme nikoho,“ zdôrazňuje M. Pašmík.

Upratovanie vo firme

O McCarteri sa dá povedať, že dnes má skvelé produkty, no firma ako taká na takúto úroveň ešte nedorástla. Úspešne však možno zhodnotiť to, že z niekdajšej sedmičky domácich producentov džúsov pokračuje ako jediná. Odolala tlaku väčších konkurentov, ktorí v minulosti prejavili záujem o jej prevzatie. Po tom, ako urobila kľúčovú investíciu do technológie, prestavala manažment, nanovo nastavila firemné procesy a sprísnila disciplínu. Z pozície generálneho riaditeľa viedol McCarter dlhodobo M. Pašmík, ktorý si za roky vybudoval so zamestnancami nadštandardné vzťahy.

„Som manažér, ktorý sa snaží nájsť také riešenie, aby boli všetci spokojní. Už som nevedel byť tvrdý ani prísny,“ hovorí o sebe M. Pašmík, ktorý vystúpil z manažmentu a v súčasnosti sa vo firme venuje najmä zahraničnému obchodu. Pod vedením druhého spoločníka Radoslava Prepika firmu zoštíhlili z pôvodných dvesto ľudí na približne stoštyridsať.

Pri úvahách o nových produktoch čerpajú inšpiráciu napríklad z amerického trhu, odkiaľ prichádzajú nové trendy v nápojoch. V Spojených štátoch sa podľa M. Pašmíka v budúcnosti stanú hitom produkty obsahujúce zdravé semienka chia podobné ľanu. McCarter už je v kontakte s najväčšími juhoamerickými pestovateľmi tejto plodiny. V Európe sa čaká na jej schválenie pre používanie v nápojoch. „Možno sa jedného dňa spustí vlna chia v Európe a my budeme prví. No nebude to iPhone, lebo chia sa už predáva v Amerike,“ dodáva M. Pašmík.

Švédske postrčenie

Meno firmy McCarter vzniklo skrížením názvu fastfoodu McDonald’s a mena amerického exprezidenta Jimmyho Cartera. Pre zahranične znejúci názov sa podľa jedného z vlastníkov Milana Pašmíka rozhodli preto, že v tom čase na cudzokrajné mená lepšie reagovali obchodní partneri, slovenské veľkosklady a distribučné spoločnosti. Dnes, keď sa chcú zviditeľniť ako slovenská firma, im to veľmi nepomáha. K výrobe džúsov sa spoločnosť McCarter dostala náhodou. Nápad sa zrodil v hlave švédskeho manažéra Jonnyho Olsona, ktorý sedel v manažmente slovenskej pobočky firmy Tetra Pak. Majitelia McCartera sa s ním vďaka jazykovej výbave, ktorá väčšine manažérov sprivatizovaných slovenských firiem v deväťdesiatych rokoch chýbala, spriatelili. Ponúkol im pomoc pri nábehu výroby džúsov a vybral tiež miesto pre prevádzku v Dunajskej Strede. McCarter spustil koncom roka 1998 produkciu na dvoch starších tetrapakových linkách. Najväčším súperom jeho značky džúsov Rio na slovenskom trhu je dodnes poľský Relax.

Džúsový king McCarter: Firma, čo hľadá tekutý iPhone

Odborná spolupráca na seriáli:

Partner seriálu:

Džúsový king McCarter: Firma, čo hľadá tekutý iPhone