Viac ako štyristo zamestnancov v tomto najväčšom vývojovom centre na Slovensku už od roku 2004 vyvíja a testuje sedačky do automobilov prakticky všetkých veľkých automobiliek.
Nie až taká jednoduchá vec
Na prvý pohľad sa môžu zdať sedadlá v aute ako tá najnudnejšia vec, ale ich vývoj a testovanie zahŕňa niekedy až absurdné činnosti. Kým sa sedačka dostane do konkrétneho modelu, prejde dlhú cestu. V Trenčíne s tým majú bohaté skúsenosti. Sú totiž jediným technologickým centrom Johnson Controls v strednej a východnej Európe. Vo svojom portfóliu už majú vývoj pre Škodu Rapid či novú generáciu tretiu generáciu modelu Kia Sportage. Aktuálne pracujú na ďalších desiatich projektoch, ktoré majú na starosti.
„Centrum v Trenčíne je plne schopné zastrešiť kompletný vývoj pre konkrétny produkt. Od prvotného konceptu cez dizajn prototypov a ich výrobu, simuláciu, testovanie vrátane uvedenia do výroby v našich závodoch na Slovensku,“ vysvetľuje šéf centra Frank Toenniges.
O aké projekty ide, sa ale návštevník nedozvie. Ako každé vývojové centrum, aj to trenčianske je v narábaní s informáciami veľmi opatrné. V jeho útrobách je totiž možné zhliadnuť sedadlá pre ešte len pripravované modely, ktorých výrobu automobilky oficiálne nepredstavili. Kým sa totiž sedadlo pre nový model vyvinie, trvá to podľa F. Toennigesa v priemere tridsať mesiacov. To je čas od prvého konceptu po spustenie výroby. Niektoré automobilky však chcú hotový produkt veľmi rýchlo a vtedy to Johnson Controls musí stihnúť aj za osemnásť mesiacov.
Aj samotný proces vývoja sa podľa jeho slov líši v závislosti od výrobcu. Niektorí dávajú dodávateľom väčšiu slobodu, iní sú, naopak, dosť striktní a presne definujú aj jednotlivé komponenty.
„Zvyčajne však na začiatku dostaneme od automobilky len štýl a prvotný dizajn sedadla, ako by mala sedačka vyzerať, a špecifické technické požiadavky. Potrebujeme aj detaily k okolitým komponentom, ako sú dvere, prístrojová doska, podlaha. Keď všetky tieto relevantné informácie a požiadavky dostaneme, vtedy sa začne náš vývoj – kovová štruktúra, mechanika, poťah, pena, kovové a plastové dielce a iné časti – všetko už navrhujeme my,“ hovorí F. Toenniges.
Nie všetky komponenty do sedadla však vyrába Johnson Controls. Automobilky tlačia dodávateľov do toho, aby brali jednotlivé dielce od rôznych firiem a finálny producent ich musí integrovať do kompletnej sedačky. Bezpečnostný pás je tak od jednej firmy, airbag od druhej a vyhrievanie môže byť zase úplne od inej. Snaha ušetriť na nákladoch vedie automobilky niekedy až k absurdným krokom. Jedným z nich je odstránenie štítku, ktorý na sedadle označoval miesto, kde sa nachádza airbag.
Šéf trenčianskeho technologického centra Johnson Controls, Frank Toenniges Zdroj: Miroslava Spodniaková
V trenčianskom centre je možné vidieť sedadlá pre modely, ktorých výrobu ešte automobilky oficiálne nepredstavili
Hlas ľudu
Inžinieri z Trenčína spolupracujú úzko s kolegami z nemeckej centrály v Burscheide. Ak napríklad Johnson Controls získa zákazku na vývoj sedadiel pre nový model SUV konkrétnej značky, privezie modely konkurencie v tej istej triede a nechá
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?