Osobná železničná doprava na Slovensku zaznamenala za uplynulú dekádu minimálne dve facky, ktoré jej na istý čas skomplikovali plnenie jedného z jej najdôležitejších ukazovateľov – počtu platiacich cestujúcich.

Šoková terapia

Tým prvým bolo v roku 2014 zavedenie bezplatnej dopravy pre deti, študentov a seniorov, darček vlády Roberta Fica, ktorý železniciam priniesol pokles počtu platiacich cestujúcich zo 44 na 32 miliónov o rok neskôr a s ním spojený pokles tržieb takmer o dvadsať percent. Celkový počet cestujúcich, prirodzene, narástol. Kto by sa nevozil zadarmo?

Druhou udalosťou bol koronašok spojený s lockdownom, keď dobre naštartované železnice vlani prepravili len 46 miliónov cestujúcich, kým pred rokom ich bolo rekordných 77 miliónov, platiacich aj neplatiacich.

Riaditeľ ZSSK Martin Koreň
Neprehliadnite

Nový šéf ZSSK nechce prepúšťať, ľuďom by rád postupne zdvihol platy o 50 percent

Hoci zavedenie bezplatných lístkov sa s odstupom času nejaví až také tragické, je pravda, že cestujúcich sa ZSSK podarilo nahnať naspäť do vagónov najmä modernizáciou vozového parku, lákavým marketingom, vylepšeným grafikonom, zmrazenými cenami a v prípade bývalých študentov aj vďaka ich privyknutiu na železnicu. Počet platiacich cestujúcich tak bol v roku 2019 dokonca vyšší než päť rokov predtým, teda v čase, keď sa nulové cestovné zaviedlo.

Zo straty do zisku

Vtedajšie vedenie ZSSK na čele s Pavlom Gáborom reagovalo na bezplatné cestovné okrem iného zvýšením ponuky niektorých vlakov. Ako však P. Gábor píše vo výročnej správe za rok 2015, ruka v ruke s tým prijali rozhodnutie zastaviť po dvadsiatich rokoch činnosť IC vlakov, keďže firme sa ich nepodarilo dostať do zisku. Tu zohralo úlohu vtedajšie silné konkurenčné prostredie s RegioJetom. Šéfovi ZSSK sa navyše darilo postupne znižovať stratu.

V mnohých krokoch svojho predchodcu pokračoval Filip Hlubocký, ktorý nastúpil v čase ministra dopravy zo Siete a vydržal až do apríla tohto roku. Počas jeho šéfovania sa firma po rokoch utápaných v miliónových stratách prehupla v roku 2018 do zisku 37 miliónov eur. Nebolo to však spôsobené perfektným hospodárením. Čím to teda bolo?

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa