„Je to, samozrejme, trochu zložitejšie, pretože bonitu zákazníka hodnotí algoritmus cez dvetisíc rôznych údajov, ale v zásade to funguje takto,“ hovorí Lukáš Toma, spoluzakladateľ start-upu Knoyd. Analýza dát a vytváranie predpovedí o správaní zákazníkov priniesli mladej firme za pol roka existencie 60-tisíc eur a chuť na ďalší energický rast.

Vyhnúť sa korporácii

Knoyd založili dvaja Žilinčania – L. Toma a Juraj Kapasný – absolventi aplikovanej matematiky na Masarykovej univerzite v Brne. Zistili, že v oblasti spracovania a analýzy dát existujú obrovské príležitosti. „Život nám zmenil predmet data mining, čiže ťažba dát. Všetci jeho absolventi dnes pracujú kade-tade po svete v oblasti Big Data,“ hovorí J. Kapasný, ktorý po skončení školy nastúpil ako data scientist v banke a neskôr vo viedenskej pobočke americkej korporácie Teradata.

„Odniesol som si odtiaľ skúsenosť, že keď si môže manažér vybrať efektívnejšie riešenie, ktorému nerozumie, alebo menej efektívne riešenie, ktoré však dokáže odprezentovať vyššie, vyberie si radšej to druhé,“ dodáva o dvoch rokoch pôsobenia v korporáciách.

Spolužiak L. Toma sa korporátnemu svetu vyhýbal od začiatku – po skončení univerzity pokračoval v štúdiu v odbore machine learning (strojové učenie) na Polytech vo francúzskom Nantes a popritom si hľadal miesto v start-upoch. „Na škole ma to ťahalo k vlastným riešeniam, chcel som tvoriť, ísť svojou cestou, o ktorej by som bol presvedčený, že je najlepšia,“ vysvetľuje.

Rok a pol pracoval pre nemecký start-up Kreditech, do ktorého investori vrátane legendárneho Petra Thiela, spoluzakladateľa PayPalu, naliali vyše tristo miliónov eur. Ďalší polrok pôsobil v rakúskom start-upe Ulmon, ktorý posiela cestovateľom na tablety a smartfóny digitálny obsah šitý na mieru podľa miesta, ktoré ich práve zaujíma.

Radšej vo vlastnom

Aj L. Toma bol frustrovaný, že nemôže veci programovať podľa seba a tak, keď v Pratri pri viedenskej káve stretol bývalého spolužiaka s podobnými pocitmi, rozhodli sa rozbehnúť vlastný biznis.

Knoyd je skratkou spojenia Know your data, čiže Poznaj svoje dáta. Mladíci začali firmám ponúkať jednoduchý obchod – vy nám ukážete, aké údaje máte zozbierané, a my vám povieme, čo sa z toho dá vyťažiť. Zadarmo. Peniaze si začneme pýtať, ak budete mať o naše služby záujem aj po odhalení pokladov ukrytých vo vašich dátach „Pozitívny cash flow máme od prvého mesiaca pôsobenia, za pol roka nám presiahli tržby 60-tisíc eur a aj keby sme chceli, viac práce nevieme vziať,“ hovorí L. Toma.

Umelá inteligencia je mágia, ktorá dokáže v oceáne dát rozoznať vzorce správania zákazníka

Zakladateľské duo rýchlo pribralo do firmy spolužiačku z gymnázia Barboru Šutaríkovú, ktorá prevzala marketing, účtovníctvo i PR mladej spoločnosti, a aktuálne hľadajú ďalšieho zamestnanca. Už dnes sa Knoyd snaží vychovať aj nových dátových odborníkov. S predpokladom, že biznis bude rýchlo rásť, chodí L. Toma o Big Data prednášať na slovenské aj české univerzity. Firma spustila výučbový program BaseCamp, v ktorom školí záujemcov o vedomosti v oblasti analýzy dát a strojového učenia.

Dvaja Žilinčania sa stretnú vo Viedni. A založia dátový start-up

Zľava Lukáš Toma, Barbora Šutaríková a Juraj Kapasný zo start-upu Knoyd Zdroj: Miroslava Spodniaková

Spoznaj podvodníka

Mladí podnikatelia zatiaľ pracujú z Viedne. Medzi ich prvými zákazníkmi bol napríklad finančný start-up FinAccel. Singapurská firma pôsobí na miliardovom trhu juhovýchodnej Ázie a poskytuje okamžité pôžičky. Jej služby využívajú zákazníci, ktorých pri online nakupovaní osloví produkt, no nemajú práve peniaze. Stačí však kliknúť na ikonu pôžičky, aplikácia si vytiahne zo smartfónu potrebné údaje o zákazníkovi a druhým klikom je tovar zaplatený. Úver je bez úroku – ten platí e-shop, ktorý získal nového zákazníka.

„V Indonézii nie je bežné mať bankový účet alebo kreditnú kartu, preto musela firma overovať kupujúcich cez 

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa