Michal Štencl je spolumajiteľom a šéfom firmy Sygic, ktorá patrí k svetovej špičke a vyvíja navigácie do mobilných telefónov. Používa ich viac ako tridsať miliónov ľudí. Firma rýchlo rastie. Vlani jej tržby presiahli jedenásť miliónov eur.
M. Štencl neobľubuje debatu na tému, vďaka čomu je Sygic globálne úspešný. Už po pár minútach hlbšieho rozhovoru vysvitne, že v tom má jasno. Začína tým, že treba myslieť globálne. Na prvé počutie otrepaná fráza, ale veľa podnikateľov podľa neho stále rozmýšľa v intenciách slovenskej či dokonca bratislavskej firmy. To neznamená, že sa hneď treba sťahovať do Kremíkového údolia v USA, podnikať sa dá aj na Slovensku. Ďalšou obľúbenou mantrou M. Štencla je – pracujte viac a buďte rýchlejší ako konkurencia. „Je to o rýchlosti, akou sa prispôsobujete trhovým podmienkam, ktoré sa neustále menia.“ Do tretice spomína ľudí – kolegov a zamestnancov. Dôležité je nájsť takých, ktorí majú víziu, so svojou prácou žijú a vložia do nej srdce. „Veľa ľudí vám povie: povedzte mi, čo mám robiť, dajte mi na to peniaze a ľudí, a ja to spravím,“ porovnáva nechcené. Vyzdvihuje výdrž a zanietenie pre riešenie problému: „Probém ma motivuje, nie odrádza.“ Na druhej strane uznáva, že každého nápadu nie je vhodné držať sa za každú cenu. „Ak nie je dobrý, treba mať guráž odhodiť ho.“
Eset je notoricky najznámejším príbehom svetového úspechu Slovákov. Jeho softvér na odhaľovanie počítačových vírusov používajú desiatky miliónov ľudí na všetkých kontinentoch. Úspech firmy podmieňuje kvalita softvéru aj súvisiacich marketingových či obchodných procesov. A to majú v rukách ľudia. Obchodný a marketingový riaditeľ firmy Ignacio Sbampato hovorí, že k úspechu sa dopracujete len vtedy, ak máte kvalitných a šikovných ľudí. Eset podľa neho má, čo sa týka antivírusového priemyslu, jedných z najlepších. Že sa slovenskej firme darí, potvrdzujú aj testy Virus Bulletinu. Na ceste za globálnym úspechom je silný výskum jednou z hlavných opôr slovenskej „ítečkovej“ ikony. V spoločnosti si už od začiatku zakladali na vysokej úrovni technológie. Preložené do slovenčiny, aby jej softvér odhalil všetky možné digitálne hrozby. Aj tie, ktoré sa dokázali skryť pred konkurenčnými programami. Eset sa drží hesla: Mysli globálne, konaj lokálne. I. Sbampato hovorí o „unikátnom obchodnom prístupe k jednotlivým trhom“. Firma poskytuje pre svoje softvéry lokálnu podporu, v lokálnych jazykoch. A tiež si udržuje stabilnú sieť obchodných partnerov a predajcov.