Ford Ranger v konfigurácii Wildtrak X vyzerá ako zo seriálov Baywatch alebo Yellowstone. Nahráva tomu aj špe-ciálna žlto-oranžová metalíza s názom Cyber Orange. Veľký americký pikap pôsobí majestátne a zároveň atraktívne. V USA síce bežne možno vidieť aj omnoho väčšie pikapy s názvami F150 alebo až F350, ale na naše európske pomery je aj „obyčajný“ Ranger viac než dostatočne rozmerný.
Praktický kryt korby
Ford ponúka pre svoj úspešný model Ranger, mimochodom najpredávanejší pikap v Európe, na výber rôzne výbavy. Vyskúšali sme tú s názvom Wildtrak X. Čo obsahuje? Napríklad špeciálny podvozok Bilstein, ktorý je až prekvapivo tvrdý. Cítite to napríklad na betónovej ceste. No práve vďaka tomu možno s rozmerným pikapom pekne rezať zákruty bez väčších bočných náklonov. Treba si však uvedomiť aj to, že na korbe je možné odviezť náklad s hmotnosťou až takmer jednej tony a verte, že vtedy podvozok poriadne zmäkne. Komu by to nestačilo, môže na ťažné zariadenie upevniť brzdený príves s hmotnosťou až 3 500 kilogramov.
Elektricky ovládaný hliníkový kryt vo forme rolety nad zadnou ložnou plochou je praktický, ale aj drahý – stojí bezmála tritisíc eur. Ak vás však rozpočet pustí, určite si ho prikúpte – výrazne rozširuje možnosti využitia korby, práca s nákladom je vďaka nemu komfortná a najmä ho zabezpečí v čase, keď je vozidlo odstavené na parkovisku.
Nechýba matrix LED
Veľké 17-palcové kolesá s gumami terénneho charakteru sú ďalšou špecialitou variantu Wildtrak X. Oproti nižšej verzii bez písmenka X v názve narástla svetlá výška o 26 milimetrov a rozchod kolies o 30 milimetrov. V cene dokonca sú aj mechanická uzávierka diferenciálu, ochrana motora a prevodovky či aerodynamický ochranný rám za kabínou s lyžinami a navyše aj strešné lyžiny.
Vnútri vás budú rozmaznávať kožou a alcantarou potiahnuté sedadlá, veľký dotykový displej v strede je umiestnený na výšku. Ponúka moderné bezdrôtové pripojenie smartfónov, Apple Carplay aj Android Auto. Možno ho prepnúť na nočný režim s čiernym pozadím.
Z asistenčných systémov stoja za zmienku najmä príplatkové svetlomety matrix LED, ktoré sa hodia na nočné výjazdy po okresných cestách, kde je vyššie riziko zrážky so zverou. V aute dlhšom ako päť metrov sa zíde aj 360-stupňový kamerový systém.
- Ford Ranger Wildtrak X 2.0 EcoBlue Bi Turbo A10
- Motor naftový štvorvalec
- Pohon všetky kolesá
- Max. výkon 151 kW (205 k)
- Max. krútiaci moment 500 Nm
- Prevodovka automatická desaťstupňová
- Prevádzková hmotnosť 2 380 kg
- Zrýchlenie 0 – 100 km/h 10,5 s
- Max. rýchlosť 180 km/h
- Úložný priestor (d/š/v) 1 613/1 224/529 mm
- Spotreba WLTP 10,4 l/100 km
- Cena vozidla 61 030 eur
Výbava je ako v luxusnom SUV, len všetko je tu o čosi drsnejšie a masívnejšie, aby sa nezabudlo, že sedíte pôvodne v pracovnom pikape. Sedadlá majú slušné bočné vedenie. Viackrát vyšitý nápis Wildtrak X taktiež nikoho nenechá na pochybách o tom, že sedí v špeciálnom aute.
Malá úložná schránka pred spolujazdcom je pokrytá tkaninou alcantarového typu. Inak tu vládne čierna farba – na strope aj koža v kombinácii so žltým prešívaním, vyzerá fakt dobre a skvelo ladí s karosériou. Toto je pracovné auto s veľkým štýlom.
Výborná spotreba
Manuálne ovládanie klimatizácie aj hlasitosti chválim ako vždy. Otočným ovládačom sa volí druh pohonu: stačí dvojkolka, potrebujete 4x4 alebo redukčnú prevodovku? Riešenie je jednoduché a efektívne. Samozrejme, nechýba ani možnosť výberu jazdných režimov. Rovnako ako moderná digitálna prístrojovka s bielym písmom na čiernom podklade a masívna radiaca páka.
Pod kapotou pracuje dvojlitrový naftový štvorvalec s prepĺňaním biturbo a najvyšším výkonom 151 kW. Krútiaci moment dosahuje pekný okrúhly údaj 500 Nm a maximálna rýchlosť 180 km/h. Motor pod záťažou počuť, klasický vznetový agregát však má príjemný drsný tón. Moja priemerná mestsko-okrsková spotreba 8,4 l/100 km vôbec nie je zlá. V ťažšom teréne a pri poriadnom pracovnom nasadení počítajte s údajom 10,8 l/100 km. Tabuľková spotreba je 10,4 l/100 km, Ranger ju však v kombinovanom režime poľahky dokáže podliezť.
- Krátke správy
DS s dojazdom 750 km
DS Automobiles, prémiová francúzska automobilka, zverejnila prvé informácie o svojom tajomnom pripravovanom SUV kupé. Jeho názov nie je známy, no už teraz je jasné, že pôjde o elektromobil s neobyčajne vysokým dojazdom. DS avizuje akčný rádius na úrovni 750 kilometrov podľa cyklu WLTP. Vozidlo úplne odhalia ešte do konca tohto roka.
Jaguar mení identitu
Značka Jaguar prechádza transformáciou a zmenou identity, ktorej súčasťou je úprava vizuálnych prvkov. Nové logo má moderné geometrické línie a prepracovaný bude aj ikonický symbol skákajúceho jaguára.
Problém s alkoholom
Nadácia VINCI Autoroutes publikovala zistenia Barometra zodpovedného šoférovania. Podľa nich sedemnásť percent Európanov vo veku 25 až 34 rokov pripustilo, že šoférovali pod vplyvom alkoholu. Slovensko sa s hodnotou 53 percent v tomto ukazovateli výrazne odchyľuje od priemeru.