Takzvaná licencia by mala byť v priemere zhruba tisíc eur ročne, akciovky by mali platiť viac, eseročky zase menej. Zameraná je najmä na firmy, ktoré zarábajú, ale nechcú platiť dane. Vyhýbajú sa im rôznymi účtovníckymi trikmi. Kažimírovi úradníci teraz dumajú, ako od týchto firiem získať čo najviac a nezničiť tých čestných, medzi ktorými môžu byť napríklad firmy, ktorým pre krízu padli objednávky, alebo fabriky s vysokou vstupnou investíciou. Delenie na dobrých a zlých nie je nikdy jednoduché. V prípade prvého návrhu licencií rezort robí podvodníkov aj z firiem, ktoré nimi nie sú.
Biznis sa začína so stratou
Spoločnosť Kia Motors Slovakia vstúpila na slovenský trh v roku 2004. Vtedy aj v nasledujúcich dvoch rokoch vykázala účtovnú stratu. „Prvé roky boli pre nás z investičného hľadiska najnáročnejšie,“ povedal hovorca Kia Motors Jozef Bačé. Firma vtedy podľa neho investovala do budov a technologického zariadenia, no vyrábať a generovať zaujímavé tržby začala až koncom roku 2006. Preto dovtedy končila v mínuse. Strata by bola pravdepodobne ešte vyššia, keby firma nedostala od štátu investičné stimuly.
Tri roky v červených číslach strávila ďalšia nadnárodná firma Continental Automotive Systems Slovakia. Aj pri tejto zvolenskej fabrike sa to týkalo začiatku podnikania.
Mať stratu v úvodných rokoch podľa viacerých podnikateľov nie je žiadna hanba.
„Môžete sa dostať do účtovnej straty tak, že investujete, kúpite si napríklad výrobnú linku,“ hovorí Vladimír Sirotka, prezident Slovenskej asociácie malých podnikov. Ak si firma kúpi stroj, dá si ho do nákladov, teda si zníži základ dane. Nie však naraz, ale v nákladoch ho odpisuje niekoľko rokov, podľa toho, o aké zariadenie ide. Okrem odpisov zhoršujú bilanciu začínajúcich firiem aj vyššie úrokové náklady, no najmä skutočnosť, že ešte iba rozbiehajú biznis a nemajú dostatočné tržby.
Nové pravidlá v kocke
Minister financií P. Kažimír vie, že na začiatku podnikania bývajú náklady vyššie a výnosy nižšie. Preto hovorí o ústupkoch. Za prvý rok v červených číslach by sa ešte trestať nemalo. Firmy by síce mali za licenciu zaplatiť, no tá by sa im neskôr vrátila. Išlo by teda o dlhodobé bezúročné úverovanie štátu. Podmienkou je, že sa dostanú do zisku. Má to fungovať tak, že za ziskový rok zaplatia daň zníženú o zaplatenú licenciu. „Tento nástroj hovorí, že ak platíte nejakú daňovú licenciu, môžete si ju v budúcnosti odrátať z kladnej daňovej povinnosti,“ povedal v televízii TA3 minister.
Čo sa stane, keď to firma nevytiahne nad nulu ani v druhom roku? V tom nemá ešte úplne jasno ani P. Kažimír. Podľa jednej z alternatív môže firma aj v druhom stratovom roku vyviaznuť bez trestu. Musí však presvedčiť daňový úrad, že sa jej naozaj nedarí. Musí dokázať, že si stratu nevytvára umelo – napríklad fiktívnymi nákladovými položkami alebo zbytočnými nákupmi.
Ak by teda Kia a Continental štartovali na Slovensku teraz, podľa nových pravidiel by museli špeciálnym spôsobom dokazovať, že si v účtovníctve nevymýšľajú.
Je to citlivá vec, a preto môžu pribudnúť ďalšie ústupky. Napríklad ďalšie predĺženie obdobia beztrestnej straty. Dôležité bude, či zástupcovia firiem presvedčia ľudí okolo P. Kažimíra, že dva ani tri roky bez zisku nie sú len doménou špekulantov.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?