Už dávno neplatí, že slovenské kamióny opúšťajú domovinu s plnými nádržami. Slovenskí dopravcovia podľa údajov spoločnosti DKV Euro Service tankujú v porovnaní s minulým rokom čoraz viac v zahraničí. „Často sa aj tie najväčšie flotily snažia tankovať v Poľsku, Česku, Maďarsku alebo Rakúsku. Dôvodom je jednoznačná úspora oproti cenám palív na Slovensku,“ konštatuje Ondřej Pavlík, výkonný riaditeľ slovenskej a českej pobočky DKV Euro Service.

Každý podnikateľ v doprave prispôsobuje možnosti tankovania podľa momentálnych cien PHM v krajinách ležiacich na jeho prepravných trasách a na doplnenie paliva zvolí tú, v ktorej je cena najlepšia. „Ak to však situácia umožňuje, tak [slovenskí dopravcovia] tankujú prednostne na Slovensku. Je to pre nich výhodnejšie, ako tankovať síce o niečo lacnejšie v zahraničí, ale dlhší čas čakať na vratku DPH,“ hovorí Andrej Fekete, PR manažér združenia cestných dopravcov Česmad Slovakia.

Predajcovia palív na Slovensku sa snažia udržať si dopravcov výhodnejšími cenami. „Keďže máme dlhodobú spoluprácu s dvomi dodávateľmi pohonných hmôt, kde dostávame množstvovú zľavu, zatiaľ nám to lacnejšie vychádza s tankovaním doma. Ak je dotankovanie potrebné, máme týždenný prehľad o cenách pohonných hmôt v jednotlivých krajinách, tak si vždy vyberieme najlacnejšiu alternatívu,“ delí sa o skúsenosti Mária Csizmadiová, riaditeľka dopravno-zasielateľskej firmy Speed Line.

„So slovenskou spoločnosťou prevádzkujúcou čerpačky máme zmluvné tankovanie a výhodnejšie ceny oproti stojanovým cenám. Táto spoločnosť má svojich zmluvných partnerov po celej Európe, takže sme v tomto roku nepodnikli žiadne zmeny týkajúce sa tankovania,“ opisuje Sabína Číková, špeditérka z menšej dopravnej firmy Šibal.

Dopravcovia postupne prechádzajú od prémiových značiek k ekonomicky výhodným čerpacím staniciam alebo lokálnym reťazcom

V Česku vedia dopravcovia usporiť, len ak tankujú na najlacnejších staniciach. Ani v Nemecku už nafta nie je taká drahá ako v minulosti, no kolísanie cien až o dvanásť centov počas jedného dňa môže tankovanie výrazne predražiť alebo zlacniť.

Pri znižovaní nákladov na dopravu nie je dôležitá len cena nafty, ale aj štýl jazdenia. V Speed Line preto sledujú ukazovatele úspornej jazdy. „Všetky naše vozidlá majú softvérové vybavenie na meranie týchto hodnôt a sú prepojené s dispečerským pultom,“ približuje M. Csizmadiová.

Od prémiových k lacnejším

Podľa údajov DKV dopravcovia postupne prechádzajú od prémiových značiek k ekonomicky výhodným čerpacím staniciam alebo lokálnym reťazcom. Dôvodom je snaha o maximálne prevádzkové úspory a využitie obdobia poklesu cien na konsolidáciu podnikania. Trend sa netýka len Slovenska a Česka, platí v podobnej či dokonca ešte väčšej miere aj pre ďalšie európske krajiny.

Napríklad v Rakúsku podľa DKV došlo v posledných troch rokoch k presunu piatich percent objemu natankovaných pohonných hmôt od prémiových k ekonomicky výhodným čerpacím staniciam, v Poľsku sa migrácia dotkla ôsmich percent a vo Francúzsku dokonca až pätiny objemu. „Z našich čísiel za 42 krajín Európy vyplýva, že ekonomicky výhodné čerpacie stanice s nižšou cenou pri zachovaní kvality paliva preferuje viac ako 90 percent zákazníkov,“ uvádza O. Pavlík.

Medzi rokmi 2012 a 2015 sa zvýšil objem tankovania na lacnejších čerpacích staniciach v Česku o desatinu. Na Slovensku sa takto presunulo dokonca až 15 percent tankovania. Pokračovanie tohto trendu v najbližšom čase podporuje fakt, že ponuka ekonomicky výhodných miest na tankovanie s kvalitnými PHM sa rozrastá aj o prevádzky pri veľkých obchodných reťazcoch.

Mínus pre štát

Trend zvýšenej miery tankovania v zahraničí môže Slovensko pocítiť na nižšom výbere spotrebnej dane. „Cestná doprava vždy bola a je o detailoch. Naši dopravcovia musia veľmi citlivo reagovať na pohyb cien nafty nielen doma, ale aj v destináciách, kde sa im práve kamióny nachádzajú,“ vysvetľuje Pavol Jančovič, prezident združenia Česmad Slovakia s členskou základňou približne osemsto dopravných spoločností a zároveň šéf dopravnej a špedičnej firmy Topnad.

Pripomína, že celková cena nafty na Slovensku je dlhodobo najvyššia spomedzi okolitých krajín. Čo je ešte horšie, bez spotrebnej dane a dane z pridanej hodnoty vychádza o desať percent drahšie ako napríklad v Nemecku. Podľa P. Jančoviča prichádza Slovensko na spotrebnej dani o 386 eur na každých tisíc litrov natankovaných v zahraničí.

Topnad vlastní viac ako sto kamiónov a ak by všetku spotrebovanú naftu čerpal v zahraničí, štát by 

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa