Do akej miery súhlasíte s popisom existujúceho stavu EÚ v správe o konkurencieschopnosti Maria Draghiho a riešení, ktoré navrhuje?
Tibor Gregor, Klub 500
Z pohľadu Klubu 500 pozitívne vnímame spracovanie Správy o konkurencieschopnosti EU, ktorá z nášho pohľadu prvýkrát verene popisuje nelichotivý stav EU v oblasti svojej konkurencieschopnosti. Klub 500 už dlhodobo poukazuje na tento stav a vyzýva na prijímanie opatrení na podporu konkurencieschopnosti. EU sa totiž vo svojich výrazne politikách odklonila od pilierov na ktorých bola ako priemyselná veľmoc budovaná. Mário Draghi vo východiskách poukazuje na chýbajúce investície do inovácií, výrazne vyššie ceny energií oproti USA a Číne a vystavenie spotovým trhom, neschopnosť skoordinovať dodávateľské reťazce kritických surovín. Z hľadiska riešení sa stotožňujeme s návrhmi na zásadné znižovanie byrokracie a urýchlenie povoľovacích procesov. S riešeniami viac spoločného dlhu a odovzdanie kompetencií Bruselu nesúhlasíme a vnímame ich ako kontraproduktívne, nakoľko nie každý členský štát má rovnaké záujmy a ani rovnaké politické priority. Z pohľadu Klubu 500 by najefektívnejším opatrením bolo uvoľnenie podmienok pre čerpanie fondov EU a hlavne možnosť ich presmerovania v prospech opatrení na podporu konkurencieschopnosti vlastných ekonomík a tým aj EU ako celku.
Ladislav Vaškovič, SOPK
Správa v popise zaostávania Európskej únie voči dvom hlavným konkurujúcim ekonomikám vychádza z už dlhšie známych faktov a už viackrát publikovaných údajov. Navyše konštatuje, že zaostávanie ešte rastie. Je v nej viditeľný aj posun rétoriky, geopoliticky napr. Čína už nie je spolupracujúci partner, ale hrozba pre Úniu. Takže, ak hyperbolizujem, zaostávame preto, že náš konkurent nás začína valcovať v automobilovom priemysle.
Plán počíta s gigantickým zadlžením Európskej únie, získané prostriedky chce použiť na digitalizáciu, zelenú ekonomiku a zvýšenie obranných kapacít. V obdobnom, ale menšom projekte – Pláne obnovy – doteraz nebolo jednoznačne stanovené, za akých podmienok budú členské krajiny a aj Slovensko splácať poskytnuté prostriedky. Skúsenosti so spôsobom ich alokácie skôr odrádzajú od takéhoto ďalšieho projektu. Heslo „menej byrokracie“ je chápané zrejme odlišne, ako by asi malo byť interpretované. Správne by to zrejme malo byť: menej regulácie (správa porovnáva počet regulačných aktov v USA, ktorý je polovičný voči EÚ) a ľahšie presadzovanie zámerov Európskej komisie voči členským krajinám.
Snaha o presadenie ďalšieho posunu kompetencií do Bruselu, čo sa mimochodom dnes už „plazivo“ deje, evidentne nezlepší racionalitu pri rozhodovaní v Únii. Správa nedokázala reflektovať na silne negatívny dopad „Green dealu“ na priemyselnú výrobu v Únii. A mimochodom, Európska únia nebola založená ako obranné spoločenstvo, mala v maximálnej miere prispieť k udržaniu mieru v Európe, a nie podporovať militarizáciu ekonomík členských krajín.
A nakoniec, táto správa mala byť už dávno predložená, no nie šéfom ECB, ale šéfkou Európskej komisie. Som však hlboko presvedčený, že pani Ursula von der Leyenová viaceré návrhy riešení zo správy ani nebude schopná presadiť.
Miriam Filová, AZZZ
V mnohých bodoch rozhodne súhlasíme. Pre udržateľný rast je nevyhnutné zlepšenie podnikateľského prostredia ako takého, je potrebné prijať súbor komplexných opatrení, ktoré by sa mali zameriavať na viaceré aspekty hospodárstva. Dlhodobo apelujeme napr. na systémovú podporu vzdelávania, rozvoj infraštruktúry, či inovácií. Konkurencieschopnosť našich podnikov musí byť prioritou európskej agendy. Dlhodobo podporujeme zvýšenie investícií do výskumu a vývoja, nakoľko si uvedomujeme ich nevyhnutnosť pre dlhodobý hospodársky rast a konkurencieschopnosť. Výskum a inovácie sú katalyzátorom ekonomického rastu, urýchľujú technologický pokrok a zvyšujú našu konkurenčnú výhodu voči medzinárodnej konkurencii. Investície do tejto oblasti sa nám vrátia mnohonásobne. Taktiež podporujeme vytvorenie silnejšej spolupráce medzi výskumnými inštitúciami a firmami, čo by urýchlilo prispôsobenie sa novým výzvam. EÚ je nelichotivo známa svojou prílišnou reguláciou, ktorá vytvára podnikateľom častokrát nezmyselné administratívne prekážky a ktoré často sťažujú podnikanie. Za týmto problémom nehľadajme ťažkopádne riešenia. Uvoľnime podnikateľom ruky, dajme im viac flexibility a menej zbytočných administratívnych bariér, aby mohli jednoduchšie rásť a expandovať.