Vrcholový obchodný manažér z nadnárodnej firmy v krajinách strednej a východnej Európy príde na stretnutie s koučom. Žiada ho o riešenie problému – z práce chodí vyšťavený a bez energie. Čo s tým? To posledné, čo by mal kouč urobiť, je – poradiť mu. „Koučing vychádza z presvedčenia, že problémy si vie človek najlepšie vyriešiť sám,“ hovorí jeden z najlepších koučov na Slovensku Zoltán Demján. Prvý Slovák na Mount Evereste a dlhoročný riaditeľ cementárne Holcim sídli na myjavských kopaniciach a ako kouč tu pomáha ľuďom, ktorí sa chcú posunúť ďalej.
Osobné zrkadlo
Koučing prišiel na Slovensko asi pred desiatimi rokmi, pred piatimi zaznamenal boom a dnes ho personalisti bežne odporúčajú pre ďalší rozvoj – najmä vrcholových manažérov. „Koučing je veľmi populárny. Mnohí ľudia sú pretrénovaní, a tak by ďalšie školenie pre nich nemalo veľkú pridanú hodnotu. Koučing im umožní pozrieť sa dovnútra svojej osobnosti a uvoľniť skryté rezervy a tvorivý potenciál,“ hovorí Managing Leadership Partner poradenskej spoločnosti Amrop Igor Šulík.
Mágia koučingu spočíva v nastavení zrkadla, v ktorom sa koučovaný vidí bez šumu, ktorým odďaľuje správne odpovede na ťažké otázky. Kouč svojou autoritou, inteligenciou a skúsenosťami drží klienta na ceste k tomuto „zrkadlu“. „Pre ľudí, ktorí čakajú konkrétnu radu, to môže byť frustrujúce, veď externému koučovi zaplatili a žiadne usmernenie neprichádza. No koučing je charakteristický práve tým, že kouč sa len pýta a nedáva odpovede. Rady a usmernenia sú skôr typické pre mentoring, ktorý je často zameraný na konkrétnu odbornú oblasť práce mentorovaného,“ upozorňuje prezident HRcomm – Združenia pre rozvoj ľudských zdrojov Branislav Vargic.
Cena času
Mnohí manažéri by kouča nepotrebovali – ak by mali čas na hľadanie odpovedí. Pre firmu je však často efektívnejšie zaplatiť profesionálovi, ktorý urýchli hľadanie odpovede, než dať riaditeľovi voľno navyše. „Odsťahoval som sa kvôli tomu z Bratislavy, lebo manažéri chodili na stretnutia rovno z porád, vystresovaní a prvú hodinu boli nepoužiteľní, myšlienky im behali k práci,“ vysvetľuje Z. Demján, ktorý ročne prijme zhruba dvadsať klientov, pričom za svoje služby si pýta „trochu menej ako špičkový právnik“. Cesta autom na lazy pomáha klientom odpútať sa od stresu. Cestou späť majú hodinu na to, aby si utriedili myšlienky zo stretnutia.
Stačí aj jedno stretnutie
Ako také sedenie prebieha? Zoltán Demján pokračuje v príbehu z úvodu, bez uvedenia mien, keďže rubom vzťahu medzi koučom a koučovaným je dôvera a lícom prísna diskrétnosť. „Poprosil som tohto manažéra, aby mi opísal svoj pracovný deň. Počas rozprávania viackrát zarezonovalo, že rieši aj úlohy kolegov z predstavenstva. Vzal som papier, nakreslil som obdĺžnik a poprosil ho, nech urobí čiaru, ktorá ho rozdelí na priestor jeho zodpovednosti a zodpovednosti najproblematickejšieho podriadeného. Sám bol prekvapený, keď ihrisko rozdelil v pomere 90 percent svojej a 10 percent kolegovej zodpovednosti,“ hovorí Z. Demján. Ďalej sa kouč opýtal, aký by mal byť správny pomer a ako bude manažér nepomer riešiť. Tým sa stretnutie skončilo. Manažér urobil rozhodnutie, zvolal podriadených a tí s radosťou privítali, že končí so zasahovaním do ich kompetencií. Najmenej výkonný kolega po pár mesiacoch skončil, lebo nedokázal „nabehnúť“ na pôvodný objem úloh a mieru zodpovednosti. Z. Demján tvrdí, že na vyriešenie problému zväčša stačí jedno sedenie, iní koučovia hovoria o dvoch až ôsmich po hodine či hodine a pol.
Skúšobná hodina zadarmo
Koučing vo väčšine prípadov zaplatí firma. Cena za služby kouča súvisí s jeho kvalitou a prestížou. Pohybuje sa od 150 až do 300 eur za hodinu. Nevyhnutným predpokladom pri koučingu je dôvera, väčšina koučov preto poskytuje skúšobnú hodinu bezplatne.
Kúpili by si absolventi koučing aj za vlastné? Oslovení personalisti hovoria, že to už urobili. „Keď si niečo platím sama, mám väčšiu motiváciu ísť do toho naplno a využiť každý investovaný cent,“ tvrdí Ivona Hodasová z oddelenia vzdelávania a rozvoja VÚB.
„Koučing mi priniesol oveľa pozitívnejší prístup k sebe aj k ľuďom, s ktorými prichádzam do kontaktu,“ hovorí Martina Jurčíková, šéfka ľudských zdrojov v centre zdieľaných služieb AdBackoffice. „Je to hlavne práca na sebe, zmenu musíte chcieť predovšetkým vy. Nie váš šéf,“ dodáva. Ľubici Garajovej z HR oddelenia ČSOB priniesol koučing zásadné rozhodnutie v pracovnom živote a odhodlanie sa na kroky, ktoré dlhodobo odkladala.
Odporúčajú otestovať dvoch
Švajčiarska zaisťovacia spoločnosť Swiss Re poskytuje koučing najmä riadiacim manažérom a zamestnancom identifikovaným ako talenty. Ak o túto formu osobného rozvoja prejavia záujem a je v súlade s individuálnym rozvojovým plánom, firma im po schválení preplatí koučingové rozhovory. Aj bežní zamestnanci majú k dispozícii školenie Základy koučingu a môžu využiť aj online nástroje na podporu rozvoja koučingových zručností.
Firma spolupracuje s dôkladne vybranými koučmi a konečný výber necháva na zamestnanca. „Odporúčame, aby sa stretol najmenej s dvomi koučmi skôr, ako sa rozhodne, s kým chce pracovať na svojom rozvoji,“ hovorí Sandra Balážiková z bratislavskej pobočky Swiss Re. „Prínos koučingu si následne vyhodnocujeme v rámci pravidelných hodnotiacich rozhovorov,“ dodáva.
Kedy radšej mentoring
Ani vo farmaceutickej spoločnosti GSK nejde o plošný nástroj pre každého. Koučing prichádza na rad až v prípade osobnej potreby manažéra a personalisti v prvom rade ponúkajú mentoring. „Ten sa zameriava na konkrétne riešenia a konzultácie odborných tém s iným expertom,“ hovorí HR Country Head Slovensko GSK Renáta Pukanová. Firma využíva interné koučingové a mentoringové programy vedené seniornými kolegami často aj z iného kontinentu. „Zamestnanci sa môžu zapojiť i do týchto programov a sami sa stať internými koučmi,“ dodáva R. Pukanová.
ČSOB podporuje koučing od úrovne senior manažér a prepláca päť koučovacích hodín ročne. „Zároveň umožňujeme našim manažérom vzdelávať sa aj v oblasti koučovacieho manažérskeho štýlu, aby ho aktívne využívali pri riadení svojich zamestnancov,“ hovorí Ľ. Garajová.
Upratať si priority
Koučing poskytujú okrem externých a interných koučov aj poradenské spoločnosti ako súčasť svojho portfólia. „Približne pred piatimi rokmi začal byť na Slovensku o tieto služby veľký záujem. Namiesto toho, aby sme sa preškolili a začali klientom poskytovať aj túto službu, spojili sme sily s osvedčenými koučmi s biznis skúsenosťami aj bez nich, s psychologickým vzdelaním aj nepsychológov a fungujeme ako ich partneri u našich klientov,“ opisuje I. Šulík z Amropu. Firma obslúži asi 25 manažérov za rok. K tejto službe navyše poskytuje hodnotiaci nástroj i4 Neuroleader, ktorý umožňuje manažérovi zistiť, na ktoré oblasti rozvoja by sa mal zamerať. „Takto si človek môže upratať priority, napríklad že chce s koučom najprv pracovať na osobnej odvahe, aby ho neparalyzoval strach pri prejavoch pred kolegami či verejné vystúpenia,“ dodáva.
Stabilný rast
„Po divokých začiatkoch, keď bol koučom každý, kto sa venoval poradenstvu, sa trh trochu prečistil. Personalisti sú skúsenejší vo výbere externých koučov a lepšie sú aj vedomosti klientov o koučingu, takže sa začína zvyšovať aj kvalita koučov, ktorí na trhu pôsobia,“ hovorí Z. Demján. Odborníci predpovedajú tomuto segmentu personalistiky stabilný rast. Výmena zahraničných manažérov za Slovákov na horných poschodiach pobočiek nadnárodných spoločností zvýšila dopyt po službách slovenských koučov. Vo firmách pribúdajú interní kouči, personalisti sa snažia zavádzať vo firmách koučingovú kultúru a naučiť manažérov viesť podriadených podobným spôsobom ako kouči svojich klientov – namiesto rodičovského vedenia za ruku a metódy cukru a biča ich nútiť nad sebou premýšľať presne kladenými otázkami. „Je to otázka zdrojov a čím bohatšie budú firmy a budú mať väčšie rozpočty na rozvoj svojich ľudí, tým viac bude koučov,“ uzatvára B. Vargic z HRcomm.