Stovky stojacich kamiónov, nevyťažené vlakové súpravy, cenový boj o zákazníkov, znížené počty dopravcov a nadbytok vodičov. O slovo sa už hlási rázne aj druhotná platobná neschopnosť. To dopravákom i špeditérom predlžuje niekoľkonásobne splatnosti faktúr, čo s tlakom na ich ziskové marže zastavilo nové investície a pritlačilo na redukciu nákladov i zamestnanosti. Súčasný obraz v doprave jasne signalizuje, že hodovanie z posledných rokov je preč.
Nečakane prudký príchod globálnej krízy pocítil v tomto roku už každý druh dopravy. Celoeurópske dvojciferné poklesy v objednávkach po priemyselných výrobkoch, prepad spotreby a rast nezamestnanosti sa prejavili aj na slovenskom dopravnom biznise. V prvej polovici roka 2009 hlási bezmála 30-percentný pokles objemu prepravy tovarov. Vlani sa kríza o túto brandžu len obtrela. Svoju dominanciu si ešte viac upevnila kamiónová doprava, ktorá si opäť ukrojila z dopravného koláča na úkor železničnej. Na rozdiel od predminulého roka kamionistom pomohla okrem medzinárodného tranzitu aj rastúca vnútroštátna preprava. Väčšej dynamike na domácich trasách stále bráni neustále posúvanie najmä diaľničných finálnych termínov a pomalé dovybavovanie a modernizácia celej cestnej a železničnej dopravnej infraštruktúry. Vodná a letecká doprava sú naďalej iba doplnkom, viac ako 97 percent všetkých prepravných výkonov generujú v doprave cestári a železnica.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 2 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?