Výstavba je navyše silne politicky motivovaná. „Stavia sa tam, kde sú voliči,“ myslí si analytik INESS Martin Vlachynský. Podľa neho je ťažké robiť racionálne rozhodnutia pri dlhodobých projektoch, ak sa každé dva roky menia priority. Eurofondy navyše odnaučili vlády robiť kapitálové investície a záväzné dlhodobé rozpočtovanie. „Ak by sme v roku 2012 nadviazali rast výdavkov verejnej správy na infláciu, dnes by sme mali navyše osem miliárd eur, pričom celý plán výstavby diaľnic ráta s dvadsiatimi miliardami,“ hovorí analytik. Naše verejné financie zažívajú dobré roky, štát by mal preto jasne určiť priority.

Rakúsko ako vzor

Ako príklad racionálneho prístupu k riadeniu a výstavbe ciest na akcii často zaznievalo Rakúsko. Asfinag, tamojšia obdoba Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), funguje ako akciovka z veľkej časti nezávislá od rakúskej vlády. Na jej čele stojí dvojica riaditeľov.

Jeden z nich, Klaus Schierhackl, je vo svojej pozícii už viac ako desať rokov. Druhého vlani po viac ako dekáde vystriedala Karin Zipperová. V rovnakom období sa na čele NDS vystriedalo sedem generálnych riaditeľov.

Dopravcovia na križovatke, diaľnice v nedohľadne

„Daň z motorových vozidiel je na Slovensku po Írsku a Fínsku tretia najvyššia. Chceme, aby išla na cesty.“ Prezident združenia ČESMAD Slovakia Pavol Jančovič Zdroj: Milan David

Príjmy Asfinagu plynú z mýta, predaja diaľničných známok, z obchodu na odpočívadlách, ale aj z kapitálových trhov. Firma predáva dlhopisy, ktoré majú vďaka jej dobrému menu nízke úroky. Účtovnou operáciou pri založení navyše získala úverovú kapacitu asi dvanásť miliárd eur.

„Rakúšania majú ľudí, ktorým finančné trhy dôverujú, že dokážu projekty zvládnuť. To u nás nefunguje a aj preto zaostávame,“ uviedol Š. Holý. Príprava diaľničného projektu podľa neho trvá na Slovensku aspoň šesť rokov, následne sa dva roky tendruje a potom prichádza problém v podobe zmenových konaní.

Politický tlak

Slovensko podľa štátnej tajomníčky ministerstva dopravy a výstavby Ladislavy Cengelovej plánuje tento rok vynaložiť na výstavbu cestnej a železničnej infraštruktúry viac ako miliardu eur a vypísať tendre na 67 kilometrov diaľnic. „V porovnaní s Rakúskom

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa