Najväčšia slovenská stavebná firma Doprastav hľadá v týchto dňoch nového investora. Banky po tom, ako zabránili kontroverznému Františkovi Hodorovskému ovládnuť spoločnosť, prejavili viac trpezlivosti pri splácaní úverov. Spoločnosti výrazne pomáha aj vládny Smer.
Štát za posledný týždeň má tri pozitívne správy pre spoločnosť na kolenách. Po prvé – Brusel preplatí časť diaľnice D1, ktorú firma stavia na východe Slovenska.
Po druhé – minister Ján Počiatek súčasne vyrokoval zaradenie diaľnice D3 do eurofondového zásobníka; jediná stavba trasy smeruje do rúk konzorcia Doprastavu a Váhostavu - SK, a to aj napriek vážnym podozreniam z kartelového predraženia.
A do tretice – Národná diaľničná spoločnosť (NDS) dá firme najväčšiu pripravovanú diaľničnú zákazku – výstavbu tunela Višňové pri Žiline. Aj keď to bude stáť o 44 miliónov eur viac, ako by daňoví poplatníci zaplatili konkurencii.
Príbeh ovplyvňovania jednej súťaže
NDS len niekoľko dní po neúspešnom pokuse Doprastavu previesť ho na nových majiteľov zverejnila rozhodnutie dať stavebnej firme najväčšiu pripravovanú diaľničnú zákazku – výstavbu 7,5-kilometrového tunela s priľahlými povrchovými úsekmi.
Legendárna 15 rokov pripravovaná stavba má turbulentný priebeh hľadania zhotoviteľa. Doprastav v súťaži skončil so svojou cenovou ponukou až druhý v poradí výhodnosti. Tunel chce postaviť za 383,8 milióna eur. Skanska ponúkla o 44 miliónov eur menej. Priebeh výberu zhotoviteľa je v tomto prípade ukážkou sofistikovaných zásahov štátnych manažérov či úradov do verejnej súťaže tak, že umožnia prechod zákazky do rúk druhého či ďalšieho uchádzača v poradí.
Snahy spochybniť najlacnejšieho sa objavujú od otvorenia obálok na jeseň minulého roka. V prvom kole vykonal nadprácu v prospech Doprastavu Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO). Uznal totiž časť výhrad Doprastavu spochybňujúcich vetranie tunela v lacnejšej protiponuke. Ani sa nepozastavil nad tým, ako mohol Doprastav tak detailne poznať riešenie konkurencie. Úrad si vybral znalca, ktorý je v konflikte záujmov; je dlhodobo previazaný s aktivitami sesterských firiem Doprastavu (TREND 17/2013 Šanca pre drahšieho).
Navyše ÚVO postupoval manipulatívne. Od znalca si nepýtal jasné posúdenie vetraní oboch uchádzačov. Pýtal sa len na slabé miesta v ponuke spoločnosti Skanska. Výsledkom bolo odporúčanie ÚVO ponuky prešetriť a znova vyhodnotiť. Zahraniční odborníci nakoniec potvrdili vhodnosť oboch riešení vetrania.
Nové dôvody sa nájdu
Následne NDS najlacnejšieho uchádzača aj tak vylúčila. Našla nový takmer absurdný dôvod – zle navrhnuté dvere do únikových prepojovacích šácht medzi hlavnými tunelovými rúrami. Skanska vraj minula normou určené maximum na úrovni 250 metrov o tri až sedem metrov.
A vzdialenosti si výberová komisia vraj sama premerala. Povinné spojovacie šachty a bezpečnostné dvere majú zabezpečiť ľuďom unikajúcim pred požiarom bezpečný a rýchly prechod do paralelnej tunelovej rúry. Skanska označila dôvod „za mimoriadne zvláštny až absurdný“. Projektanti spoločnosti tvrdia, že v šachtách sú až dvoje dvere a merania boli robené nezmyselne. Rezultát je prekvapením aj preto, že komisia posudzovala len štúdiu, a nie presné výkresy. Ide totiž o zákazku, keď si zhotoviteľ diaľnicu sám doprojektuje a potom postaví. A NDS v prvom kole rozhodovania dvere ako dôvod hodný vylučovania neuvádzala.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?