Podľa profesora geografie na Katedre sociálnej geografie a regionálneho rozvoja Prírodovedeckej fakulty Karlovej univerzity v Prahe Petra Pavlínka domáce firmy nedokážu priamo ťažiť zo silnej prítomnosti zahraničných automobiliek a ich dodávateľov v krajine. „O väčšine dodávateľov sa rozhoduje v centrálach automobiliek a dodávateľov v zahraničí. Prednosť majú veľké a zavedené spoločnosti, ktoré sú schopné dodávať do celého dodávateľského reťazca danej automobilky napríklad naprieč Európou alebo aj celosvetovo. A ktorých veľkoobjemová výroba im umožňuje dosiahnuť veľké úspory z rozsahu, a tým aj nižšie ceny. Takýchto domácich podnikov je veľmi málo,“ vysvetľuje P. Pavlínek.

Na dne reťazca

Ak sa aj domácim firmám podarí dostať do reťazca, v absolútnej väčšine prípadov ide o dodávky jednoduchých štandardizovaných komponentov s nízkou pridanou hodnotou. Domáce podniky sú v týchto prípadoch na samom dne dodávateľského reťazca v nevýhodnom postavení. Ich plnohodnotné zapojenie do dodávateľského reťazca pritom dokáže priniesť pozitívne efekty pre celú ekonomiku.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa