Rozdávať sľuby je jednoduchšie než ich plniť. Prípadne ich možno plniť bez ohľadu na výsledný prínos. A to doposiaľ mnohým politikom v kontexte diaľničnej výstavby stačilo. Žiaden minister tak doteraz nenašiel odvahu či podporu na prípravu transparentného plánu, kedy, kde a za koľko sa bude kľúčová dopravná infraštruktúra stavať. Dnes takýto dokument máme, ale vo svojej konkrétnosti je aj neúprosne priamy. Naivné staré sľuby o diaľnici do každého okresného mesta sa v jeho kontexte rozplynuli a ostala obnažená, ale férová realita.

Plán je na stole, ale bez systematického financovania a celospoločenskej podpory, ktorá presiahne hranice volebných období, ho nemožno premeniť na realitu, pripomína v rozhovore pre týždenník TREND minister dopravy a výstavby Andrej Doležal.

Na snímke z dronu výstavba križovatky Rača na úseku diaľnice D4 Bratislava východ. Bratislava, 19. marca 2021 FOTO TASR - Michal Svítok
Neprehliadnite

Infografika: Kľúčové úseky z plánu výstavby ciest a diaľnic na mape

Harmonogram investícií do cestnej infraštruktúry ste prvýkrát priniesli do vlády koncom apríla, no schválený bol až minulý týždeň. Čo bolo príčinou odkladania?

Boli k nemu pripomienky z ministerstva financií. Materiál vznikal v úzkej spolupráci s Útvarom hodnoty za peniaze (ÚHP) a stojí na sledovaní istých limitov rozpočtu verejnej správy. Nielen štátneho rozpočtu, ale aj európskych zdrojov. Limit výdavkov bol nastavený na 0,8 percenta HDP ročne.

Prečo práve toľko?

To je suma, ktorú sme v posledných rokoch do ciest priemerne investovali. Povedali nám, že ani tak nevieme absorbovať viac, tak nastavíme limit na túto úroveň. Tým je určené, koľko stavieb sa dostane do výstavby, to je pre nás limitujúce.

Keď doteraz ministri dopravy žiadali od ministrov financií prostriedky, bola to čierna diera – daj miliardu a ja z toho niečo postavím. Ja hovorím, čo konkrétne z toho postavíme.
A. Doležal

Aj tak bol materiál schválený s pripomienkami. Čoho sa týkali?

Ministerstvo financií ešte požiadalo, aby sme zapracovali formuláciu, že materiál je indikatívny. Mali sme spor aj o tom, či budú do harmonogramu započítavané vlastné zdroje Národnej diaľničnej spoločnosti, teda výber mýta a predaj diaľničnej známky. Myslím si, že vlastné zdroje by mali slúžiť primárne na údržbu a nie na nové investície. Jedného dňa, až diaľničnú sieť dokončíme, by totiž Národná diaľničná spoločnosť mala byť samofinancovateľná z poplatkov, ktoré platia motoristi.

Slovíčko indikatívny znamená, že harmonogram nie je záväzný?

Je záväzný pre mňa ako ministra dopravy, ale pomenovali ste to presne. Mám ambíciu, aby sa stal záväzným aj pre budúce vlády. Som pod čerstvým dojmom návštevy Dánskeho kráľovstva. Tam hovoria o plánoch do roku 2070, keď postavia umelý ostrov chrániaci Kodaň pred rastúcou hladinou oceánov. Na moju otázku, ako dokážu udržať takú konzistentnosť, odpovedali, že ničím iným ako širším politickým konsenzom. Pod stratégiu sa musí podpísať nielen súčasná vládna koalícia, ale aj opozícia či mimoparlamentné strany.

Ako to chcete dosiahnuť?

Možno deklaratívnym memorandom. Pokúsiť sa osloviť aj mimoparlamentné a opozičné strany, aby sa pod to podpísali, a keď raz budú vo vláde, aby to nezmietli zo stola. To, či súčasná a budúce vlády budú dodržiavať limit alebo to bude menej alebo viac, je druhá vec. Slovíčko indikatívny je tam preto, aby sa ministerstvo financií necítilo zaviazané. Nejde o to, že by nesúhlasilo s tým konceptom. Skôr aby som ja limit nebral až tak vážne.

Na snímke Minister dopravy a výstavby Slovenskej republiky Andrej Doležal.
Zdroj: MICHAL SMRČOK

Takže veríte, že tých peňazí by mohlo byť aj viac?

Všetko bude závisieť od limitov rozpočtu. Môže to byť viac. Napríklad ak sa v postpandemickom období, v ktorom verím, že už sme, rozhodneme naštartovať ekonomiku masívnymi investíciami do výstavby strategickej infraštruktúry, ako to koniec koncov odporúčajú skúsenosti zo všetkých veľkých kríz. Ak to slovíčko otvorí diskusiu o tom, či investovať napríklad 1,2 percenta, budem len rád. Harmonogram je dobrý v tom, že transparentne ukazuje, čo sa stane, ak dáme o sto miliónov viac. Koľko stavieb sa kvalifikuje vyššie. Keď doteraz ministri dopravy žiadali od ministrov financií prostriedky, bola to čierna diera – daj miliardu a ja z toho niečo postavím. Ja hovorím, čo konkrétne z toho postavíme.

Keď ste partnerom vo vláde harmonogram predstavili, nemali snahu meniť poradie projektov?

Vo všeobecnosti bola zhoda. Mal som ambíciu harmonogram veľmi podrobne vysvetliť, lebo nie je jednoduchý na vnímanie. Požiadal som koaličných partnerov, aby nominovali svojich expertov, a s nimi sme plán prešli do detailu. V koaličnej rade ani vo vláde nie je priestor na hĺbkové vysvetľovanie, no výsledkom je konsenzus.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa