Po priaznivom roku 2015 a ďalších troch neistých rokoch sa dopravcovia opäť tešia z pozitívnych noviniek. Nárast sadzieb mýta čiastočne kompenzuje radosť z dlhoočakávaného celoeurópskeho mýtneho systému.

Cestný balíček finišuje

Závislosť Slovenska od Nemecka ako dominantného exportného trhu spúšťa červenú kontrolku. Po období rastu najväčšej európskej ekonomiky prichádza útlm, ktorý sa odráža aj na sektore dopravy. Jazdí sa menej a na kratšie vzdialenosti. Z niektorých trás vytláča slovenských dopravcov lacnejšia východoeurópska konkurencia.

Slovensko trpí aj vo výrobe áut. Bratislavský závod Volkswagenu prepustí v tomto roku okolo tritisíc ľudí a nepočítal s výrobou elektromobilov na Slovensku. Trh nehlási optimistické správy, no ľady sa pohli aspoň v oblasti legislatívy.

Združenie cestných dopravcov Česmad Slovakia víta dohodu, ktorú v apríli schválil Európsky parlament ako dobrý základ pre záverečnú fázu trojstranných rokovaní s Európskou komisiou a Radou EÚ.

Česmad verí, že sa zavedú spoločné pravidlá namiesto veľmi rozdielnych národných úprav. „Vyňatie tranzitných, bilaterálnych a obmedzeného počtu treťoštátnych prepráv umožní našim dopravcom realizovať prepravu bez dodržiavania zložitých predpisov v súvislosti s vysielaním zamestnancov,“ hovorí prezident Česmadu Pavol Jančovič.

Združenie dopravcov sa nestotožňuje s tým, že europarlament zakázal trávenie 45-hodinového týždenného odpočinku v kabíne vozidla, no víta ponechanie doterajších pravidiel pre skrátený odpočinok. Rovnako prijateľná je úprava kabotáže, čiže poskytovania prepravných služieb medzi dvoma miestami v rámci zahraničného štátu.

Personálna kríza trvá

Vodiči sú stále nedostatkovou pracovnou silou. Kým

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa