Zatiaľ čo Slováci minulý rok pracovali na plnú nádrž benzínu priemerne deväť hodín, v súčasnosti je to viac než jedenásť. Analytička 365.bank Jana Glasová vo svojej štúdii potvrdila zhoršenie aj pre majiteľov naftových motorov. V dôsledku rastúcich cien palív budú musieť na plnú nádrž pracovať o tri hodiny dlhšie než vlani. Ani prognózy v tejto oblasti nie sú priaznivé. V západných krajinách, napríklad v Nemecku, už v marci cena pohonných látok prekonala dve eurá za liter, pričom nie je vylúčené, že Slovensko bude tento trend nasledovať.

Viac pohybu aj peňazí

Prezident Cyklokoalície Dan Kollár upozorňuje, že cesty do päť kilometrov tvoria zhruba polovicu všetkých trás na Slovensku. „Je tu značný potenciál na výraznejšie využívanie bicykla,“ myslí si a ako výhodu uvádza rýchlosť prepravy či zdravotné benefity. Najmä vo väčších mestách totiž cyklisti nemusia stáť v zápchach a počas cestovania dokonca vykonávajú miernu fyzickú aktivitu, ktorá človeku prospieva. „Je dokázané, že zamestnanci dochádzajúci na bicykli trávia priemerne menej dní na péenke a deti bicyklujúce do školy majú oproti tým, ktoré rodičia dovážajú autom, lepšiu schopnosť sústrediť sa na učivo,“ argumentuje D. Kollár. Na kratších trasách by bicykel za auto vymenil aj Richard Likavčan, obchodný riaditeľ výrobcu bicyklov Dema Senica. Lenivejších šoférov upozorňuje, že jazda autom na krátke vzdialenosti škodí motoru a spotreba pohonných látok je významne vyššia. Bicykel ako prepravný prostriedok vyhráva nad autom aj z hľadiska nákladov.

Neprehliadnite

Cestu z energetickej krízy zvládnu domácnosti na bicykli

Európska cyklistická federácia (ECF) vo svojej analýze informovala, že ročné náklady pri autách nižších tried presahujú viac ako sedemtisíc eur za rok, pričom majitelia drahších modelov zaplatia za ich prevádzku viac ako 12-tisíc eur. Do tejto sumy nemecká štúdia zarátala položky ako amortizácia, fixné náklady, údržba a prípadné opravy. Prevádzku bicykla pritom ECF odhadla len na 480 eur ročne, a to vrátane poistenia, príslušenstva či opráv. V praxi tak majitelia bicyklov zaplatia v porovnaní s majiteľmi áut nižších tried 14-krát menej, pričom množstvo ušetrených peňazí rastie s cenou porovnávaného auta. Vlastniť dve kolesá je totiž takmer 30-krát lacnejšie v porovnaní so štyrmi. Rozdiely môžu byť ešte väčšie, pokiaľ si majiteľ vyberie lacnejší bicykel alebo si vie jeho údržbu zabezpečiť sám.

Slovenské pomery

Uvedené tvrdenia sú založené na údajoch nemeckého a belgického trhu. Slováci však podľa spoločnosti Lease-Plan platia za prevádzku auta o čosi menej. Car Cost Index 2021, ktorý spoločnosť vypracovala, stanovil ročné náklady slovenských motoristov v rozmedzí osemsto až tisíc eur. Najmenej pritom zaplatia majitelia elektromobilov, konkrétne 865 eur. Horná hranica sa zase týka vlastníkov plugin hybridov, ktorých prevádzka stála 1 003 eur. Kvôli úplnosti však treba uviesť, že spoločnosť LeasePlan pri tvorbe Car Cost Indexu 2021 berie do úvahy vozidlá, ktoré sa používali minimálne štyri roky a majú najazdených aspoň 30-tisíc kilometrov za dvanásť mesiacov. Do nákladov sa ďalej započítava poistenie, údržba, amortizácia, dane, poplatky a pohonné látky.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa