Tá súvisí s jeho ochladzovaním, so stagnáciou dopytu a s nastupujúcimi trendmi, na ktoré musia reflektovať. Inak na tom nebol ani dodávateľský reťazec, ktorý v mnohých prípadoch zaznamenal klesajúci trend. Najmä menšie podniky so zákazkami u viacerých producentov nedokázali zopakovať svoje tržby z predchádzajúcich rokov. Evidovali buď stagnáciu, alebo pokles. Tento vývoj napravovali väčší hráči, niektorí aj dvojciferným rastom tržieb.

Ako vyplynulo z prieskumu dodávateľov automobilového priemyslu spoločnosti PwC, rok 2018 bol podľa hodnotení analytikov rokom kulminácie aktuálneho cyklu. Viac než tri pätiny dodávateľských firiem zaznamenali rast tržieb, pričom vyše 40 percent rástlo dokonca dvojciferným tempom. Pokles však zaznamenala osmina firiem. Tieto výkony firiem potvrdzujú, že vlaňajšok bol pravdepodobne kulminačným rokom rozvoja tohto odvetvia.

Očakávanie veľkých výziev

Pravda, pri tržbách sa vrchol automobilového priemyslu v tomto roku nekončí. Zvyšovanie platov avizuje čoraz menej dodávateľov, takisto vytváranie nových pracovných miest. Dokonca mnohí rátajú s ich poklesom. „Automobilový priemysel na Slovensku vlani potvrdil svoju výkonnosť a opätovne sme zaznamenali úspešný rok, pričom na 5,9-percentnom náraste oproti roku 2017 sa podieľali všetky automobilky.

Dodávatelia automobiliek majú za sebou zrejme vrchol. Nesmú zaspať na vavrínoch

Zdroj: Maňo Štrauch

No prichádzajúce štrukturálne a technologické zmeny budú a už aj sú veľkými výzvami pre automotive sektor. Potvrdzuje sa existencia určitých bariér ďalšieho vývoja nielen automobilového priemyslu na Slovensku,“ hovorí Alexander Matušek, prezident Zväzu automobilového priemyslu Slovenskej republiky.

Napriek tomu sa vlani zmena vývoja ešte neprejavovala naplno. 

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa