Keďže stavebný zákon pochádza ešte z roku 1976, hoci už bol nespočetnekrát novelizovaný, je jasné, že potrebuje face-lift. A to poriadny. Na jeho prerobenie sa podujal vicepremiér pre legislatívu Štefan Holý z hnutia Sme rodina. Ale zatiaľ to ako úspešný proces nevyzerá. Jeho návrh nového stavebného zákona, ktorý v tajnosti presiakol do médií aj k zainteresovaným stranám, už utŕžil zdrvujúcu kritiku. Najmä zo strany primátorov a starostov.

Tí s hrôzou zistili, že by prišli o stavebné úrady, cez ktoré regulujú výstavbu vo svojich mestách a obciach. Stavebná agenda by sa podľa predstáv Š. Holého totiž mala presťahovať späť na štát, lebo samosprávy sú vraj neschopné, brzdia stavbárom biznis a správajú sa ako zemepáni. Objavili sa aj obvinenia z korupcie. ZMOS a niektorí starostovia neostali Holému nič dlžní.

stavba D4R7
Neprehliadnite

Reforma stavebného zákona sľubuje koniec nejasných pravidiel. Nie je jasné, či uspeje

Tvrdia, že jeho návrh legalizuje korupciu a sprivatizuje stavebné konanie. Myslia si, že stavebný zákon bude najviac vyhovovať developerom, ktorí si budú môcť stavať hocičo a hocikde. Keď necháme bokom emócie, zistíme, že podstatná časť zmien v stavebnom zákone smeruje k tomu, aby sa proces výstavby zrýchlil a zjednodušil. To je v poriadku, len je tam priveľa otáznikov a nášľapových mín, ktoré hrozia zneužívaním rýchlosti na úrok transparentnosti. Napríklad posilnená právomoc licenciovaných projektantov pri získavaní stavebných povolení. Kto zaručí, že sa dravý developer nespojí s týmto človekom s pečiatkou a neodklepnú si, čo potrebujú?

Na druhej strane, plány na skvalitnenie územných plánov, ktoré sú zúfalo zastarané, sa zdajú ako dobrá cesta. Idea, že na nich budú spolupracovať developeri s obcami, je trocha naivná. Títo hráči pri rozvoji miest sa zvyčajne správajú ako nepriatelia, nie ako spolupracovníci. Napokon, chvályhodná je snaha o digitalizáciu celého stavebného konania. Ak by sa stavebné dokumenty nekopili na stoloch úradníkov, ale putovali online cestou, bolo by to rýchlejšie. Navyše lepšie by sa dalo vyžadovať dodržiavanie lehôt konania.

Tie v súčasnosti úradníci chronicky nedodržiavajú. Lenže digitalizácia by sa mala udiať cez nový štátny IT systém Urbion, ktorý má ešte len vzniknúť. Keďže vieme, ako „rýchlo“ štát dokáže obstarávať IT systémy, tak to na skorú zmenu pravidiel nevyzerá. Bradatý stavebný zákon tak možno prežije aj túto snahu o svoj facelift. Bude to na škodu.