Akoby negatívnych správ súvisiacich s automobilovým priemyslom v Nemecku nebolo málo, teraz je tradičné odvetvie aj pod paľbou spoločenskej kritiky.

Deje sa tak v čase, keď sa vo Frankfurte koná najväčší nemecký sviatok automobilizmu. Autosalón, známy aj pod skratkou IAA, má bohatú históriu a od roku 1897 sa z obyčajnej výstavy vozidiel zmenil na platformu mobility ako celku.

Najväčšiu pozornosť na seba medzi 12. a 22. septembrom tradične strhnú svetové premiéry automobilov, na konferenciách sa tu však môžete dozvedieť aj o nových možnostiach podnikania v automobilovom sektore, jeho rizikách či napríklad o zlepšovaní spolužitia vodičov s cyklistami.

Automobilky za posledné roky neustále oznamujú miliardové investície do nových technológií. Volkswagen nedávno avizoval, že v blízkej budúcnosti nakúpi akumulátory pre e-autá v hodnote až 50 miliárd eur. Chce tak podporiť výrobcov batérií, najmä ich vývoj. Podobné snahy možno badať i u konkurenčných firiem.

Aktuálny odpor voči automobilovému priemyslu v súčasnosti v Nemecku poháňajú dva momenty. Prvým z nich je klimatická kríza. Hnutie Sand im Getriebe! (Piesok v prevodovke!) ohlasuje blokádu autosalóna, pretože je presvedčené, že je symbolom zla. Autá vraj zbytočne zaberajú miesto pre cyklistov a chodcov, miesto diaľnic by sa radšej mali stavať cyklotrasy. Preto prídu protestovať priamo na miesto, kde sa stretáva elita automobilového odvetvia.

Druhou udalosťou, ktorá naštartovala odpor, je nedávna nehoda z Berlína, pri ktorej zahynuli štyria ľudia, medzi nimi i trojročné dieťa. Spoločnosť na tragédiu zareagovala promptne – začala protestovať proti automobilom typu SUV. Práve športovo-úžitkové vozidlo totiž zišlo z cesty na chodník a spôsobilo smrť štyroch chodcov. Vraj, ak by bolo auto menšie, nemuselo ublížiť toľkým ľuďom. Je preto paradoxom, že SUV patria medzi predajné bestsellery. Ľudia po nich šalejú.

Nemecký ADAC pritom nedávno vydal štúdiu, ktorá hovorí, že elektromobil je ekologický, všetko však závisí od energetického mixu krajiny, v ktorej ho nabíjate.

Aj preto nájdete v tomto výbere desiatich top premiér z Frankfurtu šesť vozidiel, ktoré sú elektrické, prípadne hybridné.

IAA sa nesie v znamení elektromobility viac, než kedykoľvek predtým.

Nekompromisné emisné normy automobilky tvrdo tlačia smerom ku ekológii. Možno je na mieste sa zamyslieť, či aktuálne problémy v súvislosti s auto-odvetvím v Nemecku majú skutočne na rováši len automobilky, alebo aj spotrebitelia.  

Volkswagen ID.3

Začína sa revolúcia Volkswagenu

Doba elektrická je tu, potvrdzuje to i automobilový gigant, nemecký Volkswagen. Po rokoch klebiet vo Frankfurte uvádza prvého člena radu ID. Dokonca už na neho prijal 30 000 rezervácií. Nový elektromobil si možno objednať, musíte však zložiť zálohu vo výške 1 000 eur. Silueta zaváňajúca segmentom MPV sa nezmenila.

Elektrický kompakt má pomerne jednoduché tvary podriadené v značnej miere princípom aerodynamiky, čo najlepšie vidieť na diskoch kolies či mohutnom spojleri nad zadným oknom. Jediný otvor obsahuje predný nárazník. Interiér elektromobilu bude s veľkou pravdepodobnosťou minimalistický, no moderného vybavenia ponúkne neúrekom.

Technické detaily

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa