Dobrou správou je, že šéfovia firiem na Slovensku sa pozerajú na vývoj svojich firiem v najbližších dvanástich mesiacoch pozitívne, vyplýva to zo slovenského CEO prieskumu, ktorý prebehol v septembri.

Od marcového začiatku epidémie ubehlo už sedem mesiacov a to bol dosť dlhý čas na to, aby sme si stihli overiť, ako dokážeme riadiť naše  firmy, ako naši zamestnanci a zákazníci dokážu pracovať s technológiami a do akej miery sme všetci adaptabilní na nové podmienky.

Top manažéri majú vo firmách pripravené plány a sú si istí, že dokážu zaistiť bezpečné pracovné prostredie, udržať si talenty, riadiť pohodu a morálku zamestnancov, zladiť potreby všetkých zainteresovaných strán. Takmer dve tretiny z nich ani neplánujú rušiť alebo prehodnocovať plánované investície.

Zvykli sme si na nový normál, ale vieme, ako digitálne rozvíjať, budovať vzťahy s klientmi a zamestnancami dlhodobo? Vieme, ako zmení táto doba naše vzťahy a lojalitu zamestnancov? Vieme nájsť úplne nové zdroje našich nových tržieb?

Lídri dôverujú svojim firmám a veľmi pevne veria, že zvládnu výzvy v najbližšom období, ale pochybujú o nových príležitostiach na získanie tržieb. Všetci budeme potrebovať dokázať omnoho viac, ako len zvládnuť nový normál, pretože vznikajú úplne nové potreby našich zákazníkov a zamestnancov a celej spoločnosti.

Lídri biznisu na Slovensku považovali v posledných rokoch za najväčšie hrozby pre podnikanie kvalitu školstva. V súčasnosti sa dobré vzdelanie a kontinuálne vzdelávanie zamestnancov dostane v rebríčku dôležitosti na ešte vyššie miesto.

Ľudia a ich schopnosť posúvať sa vpred, vzdelávať sa, vnímať zákazníkov, kolegov, dodávateľov a viac investovať do školstva, vedy a výskumu, do implementácie technológií, jedine to nás posunie úspešne cez nový normál do budúcnosti.

Ak nás pandémia niečo naučila, tak to, že poznatky, vedomosti, úcta k faktom a ku kvalite vzdelania, to jediné nám pomôže posunúť firmy a spoločnosť úspešne ďalej. Okrem optimizmu a dobre vypracovaných krízových plánov musia top manažéri vidieť nové príležitosti, nielen digitalizovať, ale aj vzdelávať a širšie vnímať zodpovednosť firiem v spoločnosti.

Věra Výtvarová
Autorka je country managing partner spoločnosti PwC Slovensko.