Chris Anderson, šéfredaktor časopisu Wired, už dávnejšie upozornil sa skutočnosť, že masová ekonomika a kultúra hitov sa vďaka internetu mení na ekonomiku a kultúru okrajových produktov určených pre menšinu. Klasický predaj v kamenných obchodoch využíva tzv. Parentov princíp, podľa ktorého 80 % obratu tvorí 20 % výrobkov – preto obchodníci obmedzujú svoje skladové zásoby len na tieto masovo žiadané produkty. Internet však dovoľuje s minimálnymi nákladmi zobraziť na stránke aj položky, o ktoré je síce len minimálny záujem, ale ktoré sa predsa len predávajú. Tento jav sa volá dlhý chvost.
Kým povojnová generácia a generácia 60. rokov vyrastala v prostredí, ktoré sa obmedzovalo na obmedzený počet televíznych kanálov, niekoľko časopisov a denníkov a obmedzený prísun informácií, súčasnosť je poznačená internetom. Anderson nazýva internet aj smrťou hitov. Nie že by v súčasnosti neboli, lenže napríklad v hudobnom priemysle dosiahli svoj vrchol v roku 2000. Odvtedy klesá pomer predaja najúspešnejších albumov a hit, ktorý dnes tróni na vrchole rebríčka, by sa na prelome tisícročí neumiestnil z hľadiska predaja ani medzi dvadsiatkou najúspešnejších. Práve o tomto trende je kniha, ktorú nemôže odignorovať nijaký predajca, pracovník marketingu a ani producent akéhokoľvek tovaru. Kto to ešte úplne nepochopil, mal by si prečítať ponúkanú publikáciu, ktorá mu v 15 kapitolách krok za ktorom vysvetlí, o čo ide a ako naskočiť na rozbehnutý vlak predaja prostredníctvom internetu. V prvej kapitole autor vysvetľuje podstatu dlhého chvosta. Potom vysvetľuje rozkvet a úpadok hitov. Tretiu kapitolu venuje krátkej histórii dlhého chvosta a v nasledujúcej oboznamuje s troma silami, ktoré celé toto odvetvie živia. Piata kapitola je o výrobcoch, ktorí dokázali na nové trendy zareagovať a ponúka aj prípadovú štúdiu. Nasledujúca kapitola analyzuje nové potenciálne trhy, ďalšia rozoberá nové vzory internetovej generácie spotrebiteľov. Ďalšie kapitoly sa venujú ekonomike a kultúre, ktoré sa novému trendu museli už prispôsobiť, a záver knihy patrí marketingu.
Chris Anderson: Dlouhý chvost. Vydalo vydavateľstvo Computer Press, a.s., Brno 2010. Počet strán 272, cena 15,31 €. Publikáciu na Slovensku distribuuje vydavateľstvo Computer Press, Hattalova 12/A, 831 03 Bratislava. Každý, kto má TREND predplatený priamo v redakcii, si knihu môže objednať s 20-percentnou zľavou, doručenie do 2 až 4 týždňov.